لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

شبه‌نظامیان شیعه عراق «شهر باستانی حترا را در اطراف موصل تصرف کردند»


نیروهای شبه‌نظامی عراق روز چهارشنبه ششم اردیبهشت اعلام کردند که بازمانده‌های شهر باستانی حترا (الحضر) با قدمت بیش از دو هزار سال را در جنوب غربی موصل تصرف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بخش رسانه‌ای واحدهای شبه نظامی دولتی عراق که بخش اعظم آنها گروه‌های شیعه هستند، بعدازظهر چهارشنبه تصاویری از بناهای باستانی پخش کرد که به نظر می‌رسد ویرانه‌های یک شهر تاریخی باشد و همزمان خودروهای شبه‌نظامیان در دشت‌های گسترده در حال حرکت بودند.

از روی این تصاویر ویدئویی نمی‌توان با قطعیت گفت که شبه‌نظامیان شیعه این شهر باستانی را کاملا در کنترل خود گرفته‌اند.

کریم النوری یک سخنگوی نیروهای شبه‌نظامی به تلویزیون دولتی عراق گفت این شهر باستانی را که جزو میراث بشری یونسکو است تصرف کرده و حدود سه کیلومتر با شهری به همین اسم فاصله دارند. او جزییات بیشتری ارائه نداد.

نیروهای عراق در موارد بسیاری ادعا می‌کنند که پیکارجویان «خلافت اسلامی» را از مناطقی که هنوز در کنترل کامل آنها نیست بیرون رانده و یا به فاصله کوتاهی کنترل این مناطق دوباره به دست پیکارجویان می‌افتد.

تصور می‌شود شهر حترا در قرن دوم یا سوم قبل از میلاد توسط امپراطوری سلوکیان ساخته شده است. گروه «خلافت اسلامی» پس از تصرف نواحی گسترده‌ای از شمال عراق در سال ۲۰۱۴ این شهر و بسیاری دیگر از آثار باستانی در موصل و اطراف آن را ویران کرد.

به اعتقاد این گروه افراطی و خشونت‌طلب، آثار باستانی مروج بت پرستی‌اند هر چند داعش با فروش این آثار در بازار سیاه بخشی از درآمد خود را تامین می‌کند.

در آوریل سال ۲۰۱۵ گروه «خلافت اسلامی» ویدئویی از تخریب مجسمه‌ها و بناهای شهر حترا با ضربات پتک و شلیک گلوله توسط پیکارجویان را منتشر کرد. در یکی از صحنه‌های این ویدئو، یکی از پیکارجویان روی نردبان با ضربات پتک آن قدر به یک مجسمه می‌کوبد تا بالاخره سر آن به زمین می‌افتد و خرد می‌شود.

شهر باستانی حترا که در ۱۱۰ کیلومتری جنوب غربی موصل واقع شده در قرن اول و دوم میلادی به عنوان یک مرکز تجاری و مذهبی رونق یافت. در دوران امپراطوری اشکانیان (پارتی) و اولین پادشاهی عرب در منطقه، شهری بزرگ با برج و باروی عظیمی بود.

گفته می‌شود که این شهر به خاطر استحکامات دفاعی خود توانست در برابر هجوم ارتش امپراطوری روم در سال‌های ۱۱۶ و ۱۹۸ میلادی مقاومت کند.

استحکامات این شهر که یک مرکز تجاری مهم بود در آن دوران بیش از ۱۶۰ برج داشت. در مرکز شهر چند معبد و در قلب آن یک معبد بزرگ وجود داشت، ساختمانی که روی تعداد زیادی ستون بنا شده و ارتفاع آن حدود ۳۰ متر بود.

XS
SM
MD
LG