لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

وزارت کشور عراق شمار کشته‌های اعتراضات اخیر را ۱۰۴ تن اعلام کرد


سخنگوی وزارت کشور عراق روز یکشنبه ۱۴ مهرماه اعلام کرد خشونت‌های چند روز اخیر در نقاط مختلف این کشور مجموعا ۱۰۴ کشته و بیش از شش‌هزار زخمی برجای گذاشته است.

به گفته سعد معن الموسوی، سخنگوی وزارت کشور عراق، کشته‌ها عمدتا از معترضان بوند اما هشت تن از نیروهای امنیتی نیز عمدتا در جریان ممانعت از هجوم به ساختمان‌های دولتی و دفاتر احزاب کشته شدند.

همچنین به گفته این مقام رسمی عراق، این خشونت‌ها ۶۱۰۷ مجروح برجای گذاشت که بیش از ۱۲۰۰ نفرشان مأموران امنیتی هستند.

سخنگوی وزارت کشور عراق همچنین شلیک به سوی تظاهرکنندگان، به ویژه در روز جمعه، را «مشکوک» خواند و آن را به «ایادی خبیث» نسبت داد و گفت تحقیقات در این باره آغاز شده است.

سخنگویان دو وزارتخانه کشور و دفاع عراق در نشست خبری روز یکشنبه خود مدعی شدند در ناآرامی‌های روزهای اخیر در این کشور هیچ درگیری بین مأموران امنیتی و معترضان روی نداد.

روز یکشنبه خشونت‌ها برای ششمین روز در عراق ادامه یافت و مقام‌های رسمی از کشته شدن ۵ نفر و زخمی شدن ۱۷ تن دیگر خبر دادند اما روشن نیست که این تلفات نیز در آمار سخنگوی وزارت کشور ذکر شده است یا خیر.

پیش از این نشست خبری گزارش شده بود که به رغم آرامش نسبی در برخی شهرها، اعتراضاتی پراکنده در برخی محلات بغداد برای ششمین روز پیاپی ادامه یافته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، شمار تظاهرکنندگان در شهرک صدر بغداد که عمدتا جوان بودند به حدود سیصد تن می‌رسید و نیروهای امنیتی ضمن مسدود کردن حرکت آنها، اقدام به شلیک گلوله در بالای سرشان کردند؛ به دنبال این تیراندازی، معترضان خود را روی هم انداخته و پشت دیوار کوتاهی پناه گرفتند.

شهر ناصریه در جنوب عراق نیز در دو روز شنبه و یکشنبه شاهد تظاهراتی وسیع بود که در جریان آن، معترضان به دفاتر هشت حزب عمدتا طرفدار جمهوری اسلامی حمله بردند و برخی از آنها و همچنین تصاویر رهبر جمهوری اسلامی را به آتش کشیدند.

اعتراض‌های روز یکشنبه به رغم فراخوان عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، صورت می‌گرفت که از معترضان خواسته بود به خیابان‌ها نیایند.

اعتراض‌های گسترده در عراق علیه فساد دولتی، بیکاری و ضعف خدمات عمومی از سه‌شنبه گذشته در سه شهر جنوبی ناصریه، کوت و عماره آغاز شد و سپس به بغداد رسید.

در جریان این اعتراض‌ها شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر داده شد و اظهارات سفیر ایران در بغداد در یک برنامه تلویزیونی نیز به احضار او به وزارت خارجه عراق انجامید.

منابع: رسانه‌های عراق، رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا /ج/ک.ر
XS
SM
MD
LG