لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

والی گروه خلافت اسلامی در شهر موصل «کشته شد»


گزارش‌ها حاکی است رضوان طالب الحمدونی یکی از بلندپایه‌ترین اعضای گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) که رهبری این گروه در شهر موصل عراق را بر عهده داشت، کشته شد.

منابع بیمارستانی و ساکنین محلی تایید کرده‌اند که حمدونی در جریان حملات هوایی نیروی ائتلاف به خودروی حامل وی کشته شده است.

به گزارش روز پنج شنبه ۲۹ آبان ماه خبرگزاری رویترز، وی عصر چهارشنبه در موصل واقع در شمال عراق کشته شده است. این شهر در ماه ژوئن به اشغال گروه حکومت اسلامی در آمد.

بر اساس این گزارش، گروه بزرگی از حامیان حمدونی و اعضای داعش روز چهارشنبه طی مراسمی جنازه وی را در حالی که در پرچم سیاه پوشیده شده بود، دفن کردند.

با این حال دو مقام آمریکایی به رویترز گفته‌اند که آن‌ها نمی‌توانند کشته شدن سرکرده داعش در موصل را تایید کنند.

حمدونی از طرف ابوبکر البغدادی به عنوان «والی» موصل تعیین شده بود. خود بغدادی یک ماه بعد از اشغال موصل در مسجدی در این شهر بر منبر رفت و خطابه خواند. این خطابه تنها ویدیوی منتشر شده از رهبر داعش بود که لقب «خلیفه» را در میان هواداران خود به یدک می‌کشد.

دو هفته قبل، برخی منابع در عراق گفته بودند که بغدادی در حمله هوایی نیروهای ائئلاف به رهبری آمریکا در عراق کشته شده است، اما چند روز بعد یک پیام صوتی منتسب به وی از طرف داعش منتشر شد که قسمت اعظم آن فراخوان برای مبارزه با پادشاهی عربستان سعودی بود.

یک منبع عراقی ماه گذشته به رویترز گفت که تمرکز نیروهای ارتش عراق به بازپس‌گیری شهر موصل است.

از سوی دیگر، نیروهای کرد عراق نیز برخی مناطق تحت کنترل نیروهای داعش را بازپس گرفته‌اند و مانع از پیشروی آنها در شهر کوبانی سوریه شده‌اند.

ستیزه جویان داعش همچنین سه شنبه هفته جاری کنترل پالایشگاه عظیم بیجی عراق را بعد از پنج ماه دوباره از دست دادند. با این حال نیروهای داعش هنوز هم حملات در عراق را کماکان ادامه می‌دهند.

انفجارهای انتحاری در عراق نیز همچنان ادامه دارد. روز پنج شنبه یک بمبگذار انتحاری در شهر رمادی عراق پنج نفر را کشت.

یک مقام ناتو گفته است که اجلاس ۲۸ عضو این سازمان قرار است اوایل ماه دسامبر در بروکسل انجام شود. موضوع اجلاس بررسی نحوه مبارزه با داعش در عراق خواهد بود.

XS
SM
MD
LG