لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

گروه خلافت اسلامی ماهانه «۸۰ میلیون دلار درآمد دارد»


گروه «خلافت اسلامی» بخش زیادی از درآمدش را برای خرید اسلحه، مهمات و تدارکات نیروهای مسلح خود هزینه می‌کند.
گروه «خلافت اسلامی» بخش زیادی از درآمدش را برای خرید اسلحه، مهمات و تدارکات نیروهای مسلح خود هزینه می‌کند.

پژوهشکده امور مالی و دفاعی «آی‌اچ‌اس» در گزارشی گفته است که گروه «خلافت اسلامی» در حال حاضر از طریق عوارض، مالیات و فروش نفت ماهانه ۸۰ میلیون دلار درآمد دارد ولی تحت تاثیر حملات هوایی به تاسیسات نفتی تحت کنترل این گروه از نظر مالی تحت فشار است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از تحقیقات این پژوهشکده گزارش داده که داعش برخلاف سایر گروه‌های تروریستی بین‌المللی مثل القاعده، به حمایت مالی خارجی نیاز چندانی ندارد چون از قلمرو گسترده خود در عراق و سوریه می‌تواند درآمد زیادی کسب کند.

پژوهشکده «آی‌اچ‌اس» بر اساس اطلاعات علنی که روی شبکه اینترنت یا در مناطق تحت کنترل گروه قابل دسترسی است، تخمین می‌زند که درآمد این گروه در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۵ حدود ۸۰ میلیون دلار در ماه بوده است.

حدود نیمی از این درآمد از محل مالیات، عوارض و مصادره اموال، حدود ۴۳ درصد آن از محل فروش نفت و مابقی از طریق قاچاق مواد مخدر، فروش برق و کمک مالی به گروه تامین می‌شود.

یکی از پژوهشگران ارشد «آی‌اچ‌اس» گفته است: «آن‌ها حکومت ویژه خود را دارند و علاوه بر قاچاق و مصادره اموال، از تمام فعالیت‌های تجاری و مالی در قلمرو خود مالیات می‌گیرند. علاوه بر این، نفت و گاز محصول مناطق تحت کنترل خود را نیز می‌فروشند. سایر گروه‌های تروریستی یک چنین منابع درآمدی نداشتند».

به گفته این کار‌شناس، گروه «خلافت اسلامی» بخش زیادی از درآمدش را برای خرید اسلحه، مهمات و تدارکات نیروهای مسلح خود هزینه می‌کند.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از اواخر تابستان سال ۲۰۱۴ حملات هوایی به مواضع این گروه در خاک عراق و بعد هم سوریه را آغاز کرد. روسیه نیز از سپتامبر امسال حملات هوایی و موشکی به مخالفان رژیم بشار اسد از جمله گروه «خلافت اسلامی» را شروع کرده است.

طبق ارزیابی پژوهشکده آی‌اچ‌اس، گروه «خلافت اسلامی» پس از پیشروی گسترده خود در سال ۲۰۱۴ تا کنون نتوانسته پیروزی مهمی به دست بیاورد و به نظر می‌رسد اکنون برای تامین هزینه‌هایش تحت فشار قرار دارد.

به گفته کار‌شناسان این پژوهشکده، به نظر می‌رسد که حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا و همین‌طور حملات ماه‌های اخیر هواپیماهای روسی به تاسیسات و کاروان‌های صدور نفت این گروه تاثیر گذار بوده‌اند.

کار‌شناسان این پژوهشکده می‌افزایند یکی از روش‌های جدید گروه «خلافت اسلامی» باج‌گیری از افرادی است که می‌خواهند قلمرو این گروه را ترک کنند. یکی دیگر از راه‌های افزایش درآمد، گران کردن بهای برق، سرویس تلفن و اینترنت است.

مردمی که در قلمرو داعش زندگی می‌کنند هم اکنون برای این خدمات بهای گزافی می‌پردازند. معلوم نیست این گروه بتواند بهای گرانتری از مردم دریافت کند ولی شکی نیست که برای مردمی که در قلمرو داعش زندگی می‌کنند شرایط بسیار دشوار‌تر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG