لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

تظاهرات هزاران اسرائیلی اتیوپی‌تبار علیه «خشونت پلیس»


اعتراض روز چهارشنبه برای ساعات طولانی بزرگراه آیالون که تل‌آویو را به شهرهای دیگر متصل می‌کند، بسته بود.
اعتراض روز چهارشنبه برای ساعات طولانی بزرگراه آیالون که تل‌آویو را به شهرهای دیگر متصل می‌کند، بسته بود.

هزاران اسرائیلی اتیوپیایی‌تبار روز چهارشنبه ۱۰ بهمن با تظاهرات در تل‌آویو به رفتارهای «نژادپرستانه» و «خشونت» پلیس علیه خود اعتراض کردند.

کشته شدن یک جوان بیمار روانی از یک خانواده اتیوپیایی به ضرب گلوله پلیس اسرائیل در شهری در نزدیکی تل‌آویو باعث از سرگیری اعتراض‌ها به رفتارهای جامعه و بویژه پلیس اسرائیل، با آنها شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ۱۲ روز پیش خانواده جوان ۲۴ ساله‌ای به نام یهودا بیادگا، که از اختلالات شدید روانی رنج می‌برد، به پلیس تلفن کرده و گفته بودند که یهودا با چاقویی در دست وارد محله شده اما بی‌آزار است و باید با ملایمت با او برخورد کرد.

اما نیروهای پلیس با رسیدن به محل، بلافاصله با شلیک گلوله یهودا را کشتند. پلیس می‌گوید «احساس خطر کرده بود» اما این سخن، از سوی خانواده، اتیوپیایی‌تبارها و حامیان آنها به شدت رد شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خانواده جوان بیمار روحی تاکید کرده‌اند که پلیس تنها به خاطر پوست تیره و تبعیض در حق این دسته از ساکنان اسرائیل، او را کشته و گرنه چنین رفتاری را با یک اسرائیلی دیگر انجام نمی‌داد.

خانواده یهودا و حامیان تظاهرات گفته‌اند این رخداد «کاهی بود که پشت شتر را خم کرد».

اتیوپیایی‌تبارها می‌گویند، در حالی که اکثر آنها نسل دوم مهاجرین هستند و در اسرائیل زاده شده‌اند اما هر روز با رفتارهای تبعیض نژادی روبرو می‌شوند. از جدا قرار دادن زنان زائوی آنها در زایشگاه، دور ریختن خون گرفته شده از اتیوپیایی‌تبارها تا تبعیض در کار و جامعه، و درخواست‌های پلیس از جوانان آنها در کوچه و خیابان برای نشان دادن کارت شناسایی و وجود شمار زیاد جوانان اتیوپیایی در زندان‌ها از موارد اعتراض همیشگی آنها بوده است.

گیلعاد اردان، وزیر پلیس و امنیت داخلی جمعه گذشته برای دلجویی به منزل خانواده یهودا رفت.

اما رسانه‌های اسرائیل گفته بودند وزیر خبر رفتن خود به خانه یهودا را به رسانه‌ها داده بود و نه خانواده او، و هنگامی که به خانه قربانی رفت تنها دو تن از اعضای خانواده آنجا بودند. وزیر گفته بود روز دیگری برای دلجویی باز می‌گردد که همه خانواده را ببیند.

اعتراض روز چهارشنبه، که اکثرا جوانان اتیوپی زاده اسرائیل در آن شرکت کردند، برای ساعات طولانی بزرگراه آیالون که تل‌آویو را به شهرهای دیگر متصل می‌کند، بسته بود.

چهره‌های فرهنگی و هنری و نیز فعالان مدنی در روزهای اخیر به کارزار مهاجران معترض پیوسته بودند.

شمار زیادی از بازیگران سرشناس اسرائیل در کلیپی از پلیس پرسیده‌اند اگر من به جای یهودا بودم، آیا مرا می‌کشتی؟

شمار اسرائیلی‌هایی که تبار اتیوپی دارند، حدود ۱۵۰ هزار تن است که ۶۰ درصد آنها زاده اسرائیل هستند.

اسرائیل انتقال یهودیان فلاشمورا از اتیوپی را از سال ۱۹۷۷ آغاز کرد.

اما تنها پس از کارزارهای سیاسی و اجتماعی طولانی این مهاجران و حامی آنها، نهادهای مذهبی یهودی در اسرائیل حاضر شدند این افراد را به عنوان یهودی به رسمیت بشناسند.

با وجود مشکلات زیاد اتیوپیایی‌تبارها در اسرائیل، قرار است بر اساس تصمیم دولت این کشور، آخرین گروه‌های باقی‌مانده از نسل‌های فلاشموراها تا سال ۲۰۲۰ از آفریقا به اسرائیل آورده شوند.

XS
SM
MD
LG