لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

اسرائیل، آفریقا و «دیپلماسی نظامی»


بر اساس گزارش تلویزیون اسرائیل، کشورهایی نیز در قاره آفریقا هستند که ارتش اسرائیل تصمیم گرفته است که به دلایل مختلف، ارتش آنها را آموزش ندهد.
بر اساس گزارش تلویزیون اسرائیل، کشورهایی نیز در قاره آفریقا هستند که ارتش اسرائیل تصمیم گرفته است که به دلایل مختلف، ارتش آنها را آموزش ندهد.

یک شبکه تلویزیونی اسرائیل در گزارشی مستند، از آموزش نظامیان شمار زیادی از کشورهای آفریقایی توسط اسرائیل خبر داد؛ ارتش اسرائیل این گزارش را با این عنوان که سخن از «دپیلماسی نظامی» است، تایید کرد.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل به تازگی گزارش داد که ارتش این کشور از جمله نظامیان تانزانیا، روآندا، اتیوپی، کنیا، آنگولا، آفریقای جنوبی، ساحل عاج، مالاوی، زامبیا، توگو، نیجریه و کامرون را تحت آموزش نظامی قرار داده است.

فیلم‌های «استثنائی» از پایگاه‌های نظامی ارتش اسرائیل در تانزانیا نیز در حالی در این گزارش پخش شد که به توصیف گزارشگر، پرچم اسرائیل آشکارا در محل در اهتزاز است؛ نظامیان این کشورها با مربیان اسرائیلی که انگلیسی را با لهجه عبری حرف می‌زنند، در حال تمرین نبرد اسرائیلی موسوم به «کراو مگا» هستند.

بر اساس این گزارش، «بازگشت» نظامیان اسرائیل به آفریقا در پی تقویت مناسبات تل‌آویو با این کشورها صورت گرفته و کادر سیاسی اسرائیل، مشوق آن بوده است.

این شبکه گفت، در کنار ارتش اسرائیل، شباک (سازمان امنیت داخلی)، موساد (سازمان جاسوسی) و وزارت خارجه اسرائیل نیز در این همکاری سهیم هستند.

در این گزارش افزوده شده که پس از برقراری ارتباطات اولیه با رهبران کشورهای آفریقایی و بررسی نیازهای امنیتی آنها، یگان بخش مناسبات خارجی ارتش، «دیپلماسی نظامی» را پیش می‌برد.

ارتش اسرائیل تایید کرد که پس از سال‌ها، یک وابسته نظامی را برای امور آفریقا تعیین کرده است؛ سرهنگ آویعزر سگال.

سرگردی که ظاهرا به دلیل حساسیت مسئولیتش در مقام سرپرست آموزش ارتش‌های آفریقایی، در این گزارش از او تنها با حرف «الف» یاد شد، گفت: «آنها بیشتر می‌خواهند تکنیک نبرد، جنگ در مناطق مسکونی و صحنه‌های شهری، دستیابی به اهداف، ثبات و کار تیمی را از ما بیاموزند؛ آنها حرفه‌ای و دارای انگیزه بالا برای آموزش هستند».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در سال‌های اخیر دو بار به آفریقا سفر کرد و هر بار از چند کشور دیدار کرد و یک نشست سران نیز با شرکت رهبران شماری از کشورهای آفریقایی با حضور او انجام شد. وی در آخرین سفرش گفت: «اسرائیل به آفریقا باز می‌گردد؛ آفریقا نیز به اسرائیل باز می‌گردد».

اسرائیل همچنین در دوره اخیر بر شمار سفارت و دفاتر نمایندگی خود در قاره سیاه افزوده است.

نام آفریقای جنوبی در این گزارش به عنوان یکی از کشورهایی که نظامیان اسرائیل به آموزش آن مشغول هستند در حال ذکر شده که رئیس‌جمهوری و رئیس پارلمان آن هفته گذشته اعلام کردند در اعتراض به «نقض مستمر حقوق بشر فلسطینیان» از سوی دولت اسرائیل، سطح روابط خود را با تل‌آویو کاهش داده‌اند.

دولت پرتوریا تایید کرده، سفیر آفریقای جنوبی نیز که از اردیبهشت امسال در اعتراض به کشته شدن دهها فلسطینی در تظاهرات اعتراضی علیه انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، خاک اسرائیل را ترک کرده است، به این کشور باز نمی‌گردد.

در گزارش تلویزیون اسرائیل آمده است که با وجود استقرار نظامیان اسرائیلی در کشورهای مختلف آفریقایی، اسرائیل نمی‌خواهد حامی دیکتاتورهایی معرفی شود که مردم خود را سرکوب می‌کنند.

این گزارش افزود، اسرائیل در این مراودات نظامی با آفریقا همواره از این احتمال نیز نگران است که «این متحد امروزِ شما، فردا در یک کودتای نظامی سرنگون شود و ارتشی که آن را آموزش دادید، به یک ارتش شورشی علیه متحد شما مبدل شود» و در زمینه این نگرانی، ارتش اسرائیل پیش از اعزام هیات نظامی، با وزارت خارجه، دفتر نخست‌وزیری و موساد مشورت می‌کند و اقدامات خود را با احتیاط زیاد انجام داده و کشورهایی نیز هستند که ارتش اسرائیل تصمیم گرفته که به دلایل ذکر شده، ارتش آنها را آموزش ندهد.

بر اساس داده‌ها، بخش بزرگ صادرات انواع اسلحه ساخت اسرائیل نیز در سال‌های اخیر به کشورهای قاره سیاه بوده است.

XS
SM
MD
LG