لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

حمله به پایگاه‌های حشدالشعبی در عراق «کار اسرائیل بوده است»


Машина шиитского отряда вблизи Мосула
Машина шиитского отряда вблизи Мосула

رسانه‌های اسرائیل و منطقه گزارش داده‌اند اسرائیل حملات خود به اهداف وابسته به ایران در منطقه خاورمیانه را گسترش داده و این کشور عامل دو حمله اخیر به پایگاه نیروهای حشدالشعبی در عراق بوده است.

یک رسانه جمهوری اسلامی ایران نیز تایید کرده که دست‌کم یک نیروی سپاه پاسداران در حمله نخست منتسب به اسرائیل در عراق کشته شده است.

هاآرتص، جروزالم پست و تایمز در اسرائیل، و الشرق‌الاوسط و ایندیپندنت عربی در بریتانیا طی روزهای هفتم و هشتم مرداد گزارش دادند که ارتش اسرائیل دیگر خود را به انجام حمله به اهداف متعلق به ایران و متحدینش در سوریه محدود نمی‌کند.

بر اساس این گزارش‌ها، نیروی هوایی اسرائیل عملا دامنه حملات علیه ایران را از دو هفته پیش از سوریه به خاک عراق گسترش داد.

روز ۲۸ تیرماه یک پایگاه نیروهای حشدالشعبی (بسیج مردمی) در منطقه آمرلی در استان صلاح‌الدین عراق هدف حمله جنگنده‌های ناشناس قرار گرفت؛ ارتش آمریکا بلافاصله تاکید کرد که در این حمله نقشی نداشته است.

دولت و ارتش عراق در خصوص آن حمله سکوت کردند هر چند عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر، فرمان داد که در این زمینه تحقیقات شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های عراق و سایر رسانه‌های عربی منطقه، فرماندهی حشدالشعبی نیز یک کمیته تحقیق برای بررسی انفجار در پایگاه آمرلی تشکیل داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، روز ۲۹ تیرماه با انتشار خبری نوشت که ابوالفضل سرابیان، از نیروهای سپاه پاسداران در پایگاه آمرلی، «در حمله ناجوانمردانه پهپادهای آمریکایی- اسرائیلی به پادگان شهدا حشدالشعبی در آمرلی عراق» کشته شد.

باشگاه خبرنگاران جوان تصاویر بازگرداندن پیکر «شهید مدافع حرم» سرابیان از عراق را منتشر کرد؛ خانواده او برای استقبال از تابوت از کرمانشاه به تهران آمده بودند؛ جسد سرابیان بعد از مراسمی در تهران برای خاکسپاری به کرمانشاه برده شد تا به عنوان «شانزدهمین شهید مدافع حرم» در این شهر خاک شود.

رون بن ییشای، گزارشگر کارکشته اسرائیلی، همان روز در وب‌سایت وای.نت، نوشت: «ایران با کامیون‌ معمولی، برای پایگاه‌های نیروهای متحدش در عراق موشک می‌فرستد و دولت عراق چشم خود را بسته است... ولی اسرائیل تنها عاملی است که با پهپادهای تهاجمی توان حمله به این مناطق را دارد».

دو روز بعد از حمله ۲۸ تیرماه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، فیلمی کوتاه از سخنرانی سال گذشته‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل را در شبکه‌های اجتماعی‌ منتشر کرد که در آن گفته بود، کشورش برای دفاع از منافع خود می‌تواند به عراق، یمن و لبنان نیز حمله کند.

نتانیاهو هیچ توضیحی نداد که چرا این فیلم را منتشر کرده اما اسرائیل هیوم که رسانه حامی دولت اوست، این امر را نشانه‌ای تلویحی از آن دانست که نتانیاهو اسرائیل را با حمله به آمرلی مرتبط می‌کند.

هشت روز بعد از حمله نخست، در روزهای پنجم و ششم مرداد حمله وسیع‌تری به نیروهای حشدالشعبی در پایگاه «ابو منتظر المحمداوی» در استان دیالی عراق انجام شد.

رسانه‌های در عراق و منطقه به نقل از مقامات نظامی عراقی نوشتند که تلفات حمله دوم شدیدتر بوده و دستکم ۴۰ تن کشته شده‌اند.

رسانه‌های منطقه مدعی هستند که بخشی از نیروهای ایرانی «مدافع حرم» پیش از انتقال به سوریه، در پایگاه «ابو منتظر المحمداوی» مستقر می‌شوند.

پایگاه «ابو منتظر المحمداوی» همان کمپ پیشین «اشرف» در ۴۰ کیلومتری شمال شرق بغداد و در ۸۰ کیلومتری مرز ایران است که سال‌ها محل استقرار نیروهای سازمان مجاهدین خلق عراق بود و بر اساس گزارش‌ها بعد از رفتن مجاهدین به کشور آلبانی، نیروهای متحد ایران در عراق بر آن مسلط شده‌اند.

الشرق‌الاوسط روز هفتم مرداد به نقل از «دیپلمات‌های غربی» نوشت، هر دو حمله اخیر کار اسرائیل بود و «شماری از مستشاران ایرانی و انبارهای موشک بالستیک که اخیرا از ایران به عراق انتقال یافته است» در حمله پنجم مرداد هدف قرار گرفت.

هاآرتص، جروزالم پست و تایمز اسرائیل نیز روز هشتم مرداد، ضمن بازتاب گزارش الشرق‌الاوسط، افزودند که جنگنده‌های اف- ‌۳۵ که اسرائیل به تازگی از آمریکا تحویل گرفته است در دو حمله اخیر به عراق شرکت داشته‌اند.

همچنین وبسایت اسرائیلی وای.نت روز هفتم مرداد به نقل از «یک افسر اسرائیلی» در مصاحبه با ایندیپندنت عربی، بدون ذکر نام او، نوشت، کشورش از این پس به عراق نیز مانند سوریه حمله خواهد کرد «تا نگذارد که دشمن سلاح‌های با کیفیت در نقاط راهبردی مستقر کند یا از این نقاط اقدام کند».

دولت و ارتش اسرائیل رسما در مورد هر دو حمله به آمرلی و دیالی سکوت کرده‌اند.

ایران نیز در خصوص حمله به نیروهایش یا متحدین خود در عراق سکوت کرده است همان‌گونه که پس از حملات منتسب به اسرائیل علیه سوریه سکوت کرد.

به نوشته هاآرتص، اسرائیل روز چهارشنبه دوم مرداد به تل‌الحاره در ارتفاعات سوری جولان، اهدافی در قنیطره و نیز روستای ساسا در جنوب شرق دمشق حمله کرد؛ به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، دست‌کم شش نظامی ایرانی در تل‌الحاره کشته شدند.

هم‌زمان برحی گزارش‌ها مدعی است، قاسم سلیمانی فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران در روزهای گذشته از نیروهای متحد ایران در منطقه بازدید کرد.

خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی و نیز شبکه‌های اجتماعی منطقه گفته بودند که قاسم سلیمانی در منطقه مرزی البوکمال در استان دیرالزور در شرق سوریه، در نزدیکی عراق همراه با شمار زیادی از نیروهای محافظ دیده شد.

قاسم سلیمانی اما شنبه پنجم مرداد در آیین یادبود شیخ یحیی جعفری، امام جمعه پیشین کرمان، در شهر خود دیده شد و سخنرانی کرد اما رسانه‌های منطقه مدعی هستند که وی پیش اندکی پیش از آن، برای تقویت قوای نیروهای هم‌پیمان با ایران در صورت وقوع یک تنش نظامی، به این نیروها در سوریه و احتمالا عراق سرکشی کرده بود.

XS
SM
MD
LG