لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۲

اسرائیل ۱۷ فروند دیگر جنگنده اف- ۳۵ از آمریکا می‌خرد


نمونه‌ای از یک جنگنده اف-۳۵ روی عرضه یک ناو آمریکایی.
نمونه‌ای از یک جنگنده اف-۳۵ روی عرضه یک ناو آمریکایی.

وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد که قرارداد خرید ۱۷ فروند دیگر جنگنده بمب افکن‌های پیشرفته اف- ۳۵ ساخت آمریکا را نهایی کرده و بدین ترتیب این کشور ۵۰ فروند بمب‌افکن را که دولت پیشین ایالات متحده به اسرائیل قول داده بود، دریافت می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، وزارت دفاع این کشور در بیانیه‌ای گفته است، توافق دریافت ۱۷ جنگنده فوق مدرنی که تاکنون در اختیار ارتش آمریکا بوده، در روزهای گذشته امضا شده است.

روزنامه هاآرتص روز دوشنبه ششم شهریور یادآور شد که خرید ۱۷ فروند دیگر جنگنده‌های اف- ۳۵ گزینه‌ای بود که دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۴ در اختیار اسرائیل گذاشت و این کشور اکنون آن را عملی کرده است.

توافق فروش ۳۳ فروند دیگر از این جنگنده‌ها پیشتر در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما امضا شد و کنگره آمریکا نیز از آن حمایت کرد.

معامله جدید هزینه کمتری طلبیده و بهای هر یک از جنگنده‌ها کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار تعیین شده است در حالی که خرید ۳۳ فروند پیشین از این مدل جنگنده‌ها با پول بیشتری انجام شده بود.

به نوشته هاآرتص، اسرائیل ۵۰ فروند جنگنده اف- ۳۵ را برای دو اسکادران عملیاتی به کار می‌برد اما خرید هواپیماهای جنگی بیشتر از این نوع برای اسکادران سوم را نیز بررسی می‌کند.

یکی از ویژگی‌های مهم این بمب‌افکن‌ها در عمود پرواز بودن و فرود عمودی آنها است ولی قدرت رادارگریزی آن برای عملیات مورد نیاز اسرائیل می‌تواند یک نقطه قوت باشد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته یک هیئت نظامی آمریکایی به ریاست ژنرال متیوس وینتر که مسئول ساخت پروژه اف-۳۵ است، از اسرائیل دیدار و معامله جنگنده‌ها را نشان «همکاری و اتحاد قوی اسرائیل و آمریکا» توصیف کرد.

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل در بیانیه‌ای گفته است، کشورش با «چالش‌های امنیتی متعددی در دور از مرزهای خود و فراتر از آن روبرو است و جنگنده‌های پیشرفته توان راهبردی اسرائیل را به میزان چشمگیری تقویت می‌کند».

اسرائیل از زمانی که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را «خطر حیاتی» برای موجودیت خود اعلام کرد، نیروی هوایی‌اش را بیش از گذشته تقویت کرد؛ خرید جنگنده‌ها را افزایش داد و مانورهای بیشتری را در اروپا و آمریکا انجام داد، که برخی از کارشناسان این اقدامات را تمرینی برای اقدام نظامی هوایی علیه تاسیسات اتمی ایران می‌دانستند.

باراک اوباما با وجود تنش‌های هشت ساله با دولت اسرائیل، با اعطای ۳۸ میلیارد دلار کمک به اسرائیل برای یک دوره ده ساله تا سال ۲۰۲۸ ضمن پشتیبانی قوی کنگره، بیش از هر دولت دیگری ارتش اسرائیل را تقویت کرد.

در همین حال، اسرائیل با فروش جنگنده‌های مدرن آمریکایی به کشورهای عربی منطقه، حتی حکومت‌های میانه‌روی سنی که با اسرائیل خصومت عملی ندارند، آشکارا مخالفت می‌کند.

XS
SM
MD
LG