لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

حفاری در حوزه های گازی مدیترانه؛ «چالش جدید اسرائیل با ایران و حزب الله»


محمود احمدی نژاد در سفر جنجالی سال گذشته خود به لبنان گفته بود که نبايد گذاشت اسرائيل غنايم طبيعی لبنان را بدزدد.
محمود احمدی نژاد در سفر جنجالی سال گذشته خود به لبنان گفته بود که نبايد گذاشت اسرائيل غنايم طبيعی لبنان را بدزدد.
در حالی که لبنان از اسرائيل به دليل حفاری در حوزه گازی آب های دريای مديترانه شکايت کرده و اين حوزه ها را متعلق به لبنان می داند، وزير امور استراتژيک اسرائيل، جمهوری اسلامی ايران و حزب الله لبنان را متهم کرده است که «آتش بيارمعرکه» بوده و به ادعای او، ايران و حزب الله دولت لبنان را به شکايت عليه اسرائيل تشويق کرده اند.

ژنرال ذخيره موشه بوگی يعلون، وزيرامور راهبردی و رييس اسبق ستاد کل ارتش اسرائيل روز يکشنبه در نشست هيئت دولت اسرائيل گفت: «عامل اصلی تنش منطقه ای جديد عليه اسرائيل را بايد ايران و حزب الله دانست.»

ژنرال احتياط يعلون افزود: «قراردادهايی که اسرائيل با کشور قبرس در مورد حفاری در حوزه های گازی آب های دريای مديترانه امضاء کرده است، طبق قوانين بين المللی بوده و به معاهدات قبرس با لبنان لطمه ای نمی زند.»

وزيرامور راهبردی اسرائيل در ادامه گفت: «هنگامی که ما حفاری ها را آغاز کرديم، اين ايران و حزب الله بودند که حساسيت فوری به اين قضيه نشان دادند و آن را دستمايه تازه و مناسبی برای بحران آفرينی عليه اسرائيل تشخيص دادند.»

به گفته ژنرال يعلون، «همان گونه که ايران و حزب الله عامل اصطکاک های چند ساله بر سر مزارع شبعا در جنوب لبنان بودند و اسرائيل را در جهان مورد اتهام قراردادند، سران تهران و حزب الله اکنون می خواهند دستاويز تازه ای برای تنش زايی عليه اسرائيل داشته باشند.»

شرکت های بخش خصوصی اسرائيل در ماه های اخير از کشف احتمالی حوزه های گازی در آب های دريای مديترانه خبر داده و می گويند که ممکن است منابع گازی خوبی را کشف کرده باشند.

کار حفاری ها سال ها به طول کشيده و هزينه بسيار کلان داشته است.

اما دولت لبنان در ماه های اخير هر بار که اين حوزه ها از سوی شرکت های بخش خصوصی اسرائيل کشف می شد، مدعی می گرديد که اسرائيل به حريم دريايی لبنان تجاوزکرده است، و نيز قبرس را به دليل امکان دادن به اسرائيل به انجام اين حفاری های، به نقض قراردادهای دو جانبه ميان قبرس و لبنان متهم کرده است.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، روز يکشنبه در نشست هيئت دولت خود گفت که نه با ميانجی گری سازمان ملل دراين زمينه موافقت می کند و نه حاضر به پذيرفتن دخالت از سوی آمريکاست.

روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» روز دوشنبه نوشت که نخست وزير اسرائيل تنها راه حل را مذاکرات مستقيم با لبنان می داند.

به نوشته هاآرتص، دولت اسرائيل گفته است که «خط» آبی را نقض نکرده اما از کاربرد «مرز» آبی خودداری کرده است، و تاکيد کرده که تعيين نهايی «مرز» آبی بايد در مذاکرات ميان لبنان، اسرائيل و قبرس صورت گيرد «نه با ميانجی گری اين يا آن عامل خارجی.»

هاآرتص جمعه گذشته نوشته بود که دولت آمريکا، لبنان را در اين ماجرا محق می داند.

اسرائيل و لبنان تنها در سال ۱۹۹۱ در جريان کنفرانس صلح مادريد مذاکراتی کوتاه با يکديگر داشتند.

دولت اسرائيل روز يکشنبه مباحثاتی درباره «خط» آبی خود تا سواحل قبرس انجام داد که بر اساس آن، نقاطی برای اکتشاف حوزه های گازی از شمالی ترين نقطه ساحلی اسرائيل در «روش هنيکرا» تا فاصله دويست کيلومتری، در خط ميان اسرائيل تا سواحل قبرس، بررسی شد.

نخست وزير اسرائيل گفت که نقشه ای در اين زمينه را در روزهای آينده به سازمان ملل تحويل می دهد.

آويگدورليبرمن، وزير امور خارجه اسرائيل گفته است که «حتی از يک وجب از اين حريم دريايی هم صرفنظر نخواهيم کرد.»

جبران باصل، وزير انرژی لبنان، در واکنش به تصميم دولت اسرائيل گفت: «اسرائيل با اين تصميم، اين بار لبنان را از ناحيه دريا مورد تعرض قرار داده است و می خواهد حقوق نفتی لبنان را دراختيار بگيرد.»

به گفته آقای باصل، «اسرائيل کنوانسيون های بين المللی را محترم نمی شمارد.»

وزير انرژی لبنان افزود: «يا بايد همگان بتوانند از اين منابع بهره گيرند يا اينکه همه ما در تهديد باشيم.»

از سال گذشته که اخبار اوليه اکتشاف احتمالی حوزه های گازی از سوی شرکت های بخش خصوصی اسرائيل منتشر شد، ایران برای «کمک» به لبنان ابراز آمادگی جدی کرد.

محمود احمدی نژاد در سفر جنجالی خود به لبنان، که وزير نفت آن زمان را نيز با خود همراه برده بود، در اين باره با دولت وقت لبنان به نخست وزيری سعد حريری، گفت و گو کرد.

احمدی نژاد تاکيد کرده بود که نبايد گذاشت که اسرائيل غنايم طبيعی لبنان را بدزدد.

مذاکراتی نيز ميان مسئولان وزارت نفت ايران با مقامات لبنانی برای «ارائه کمک» در اين حوزه های مورد اختلاف لبنان با اسرائيل، صورت گرفته بود.

روزنامه هاآرتص دوشنبه نوشته است: مقامات اسرائيل بعيد نمی دانند در شرايطی که سوريه درگير بحران شديد داخلی خود است، حزب الله و ايران برای ياری سوريه جهت خلاصی از اين بحران، بخواهند با دستاويز اختلاف لبنان و اسرائيل بر سر حوزه های گازی مديترانه، آتش يک نزاع نظامی جديد را روشن کنند.

در همين حال، هاآرتص به نقل از همين «مقامات اطلاعاتی و نظامی اسرائيل» افزوده است که حزب الله فعلاً برای نبردی واقعی آماده نمی شود و تنها تمايل مشترک حزب الله و ايران سخت تر کردن وضعيت برای اسرائيل در جامعه جهانی است.
XS
SM
MD
LG