لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

اشتاینیتز: اسرائیل نگران استقرار نیروهای نظامی ایران در مرز سوریه است


یووال اشتاینیتز (سمت چپ) همراه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
یووال اشتاینیتز (سمت چپ) همراه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی و مسئول «پرونده ایران» در دولت اسرائیل، می‌گوید که کشورش «نگران استقرار نیروهای نظامی ایران در مرز سوریه و اسرائیل است».

اشتاینیتز روز سه‌شنبه هفتم مهر در مصاحبه با رادیوی ارتش اسرائیل گفت: کشورش «برای آمریکا، روسیه و سایر قدرت‌ها روشن می‌کند که حضور نیروهای ایرانی در مرز با سوریه را تحمل نخواهد کرد».

به گفته اشتاینیتز، اسرائیل مذاکراتی را در این زمینه با قدرت‌های جهانی انجام می‌دهد تا تاکید شود که «نظامیان ایران باید در کشور خود بمانند».

به گزارش روزنامه جروزالم پست، «یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل ماه گذشته گفته بود یک واحد چند صد نفره از نیروهای شاخه قدس سپاه پاسداران ایران برای کمک به بقای حکومت بشار اسد وارد سوریه شده‌اند».

مقام امنیتی یاد شده اسرائیلی مدعی شده بود که گسترش هماهنگی‌ها میان روسیه و ایران برای بقای حکومت اسد نتیجه دیدار اخیر سرلشگر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با ولادیمیر پوتین در سفر محرمانه سلیمانی به مسکو بوده است».

ادعای اسرائیل در حالی است که روسیه حضور قاسم سلیمانی در مسکو را رد کرده بود.

همزمان، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در پی دیدار روز دوشنبه با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به حملات نسبت داده شده به اسرائیل علیه خاک سوریه اشاره کرد و آن را مایه نگرانی نامید.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای پوتین گفته است: روسیه «نگران» عواقب تکرار حملات اسرائیل علیه سوریه است.

در همین حال، رییس جمهوری روسیه افزوده است که کشورش به «منافع اسرائیل احترام می‌گذارد» و نگرانی اسرائیل را از تعرض‌های مرزی «درک می‌کند».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز هفته گذشته با سفر به مسکو در دیدار با آقای پوتین ابراز نگرانی کرد که «ایران در صدد گشودن جبهه جدیدی علیه اسرائیل در مرز با سوریه» است.

روسیه به تازگی با صراحت بیشتری از لزوم بقای حکومت بشار اسد در سوریه دفاع می‌کند. اما ولادیمیر پوتین اعزام نیروی نظامی برای دخالت مستقیم در جنگ سوریه به سود حکومت دمشق را رد کرده است.

پوتین در ملاقات با اوباما نظرات کشورش را تکرار کرد اما به گزارش رسانه‌های جهانی، تفاهمی میان دو رهبر در خصوص بشار اسد حاصل نشد اما آن دو اتفاق نظر داشتند که باید داعش را شکست داد.

رسانه‌های عربی، از جمله الجزیره، خبر داده بودند که نیروی هوایی اسرائیل یکشنبه شب پنجم مهر به سه هدف در سوریه حمله کرده است.

بر اساس این گزارش‌ها، اسرائیل ظاهراً در واکنش به اصابت دو خمپاره از ارتفاعات سوری جولان به سوی بخشی از این بلندی‌ها که در اشغال اسرائیل است، این حملات را انجام داده است.

در گزارش‌ها آمده بود که خمپاره‌ها از سوی معارضین سوری شلیک شده بود.

ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، حملات منتسب به کشورش علیه سوریه را تایید یا رد نکرد اما در همین حال گفت اسرائیل، دمشق را مسئول هر تعرضی علیه خود می‌داند.

به گفته یعلون، «پرتاب خمپاره، خط قرمز امنیت اسرائیل است... و این کشور تعرض‌های مرزی را نادیده نمی‌گیرد... و در برابر تهدیدات، از خود دفاع خواهد کرد».

رسانه‌های اسرائیل نیز خبر داده‌اند که بنیامین نتانیاهو، در سخنرانی روز چهارشنبه هشتم مهر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، خواهد گفت که ایران بعد از رسیدن به توافق اتمی با قدرت‌های جهانی، «فعالیت تروریستی علیه اسرائیل را گسترش داده است».

XS
SM
MD
LG