لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

اسرائیل: پرتاب ماهواره نظامی سپاه در «ادامه اقدامات خطرناک» ایران است


وزارت امور خارجه اسرائیل جامعه جهانی را فرا خوانده تا با محکومیت این اقدام ایران، تحریم‌ها علیه تهران را «تشدید» کنند.
وزارت امور خارجه اسرائیل جامعه جهانی را فرا خوانده تا با محکومیت این اقدام ایران، تحریم‌ها علیه تهران را «تشدید» کنند.

اسرائیل پرتاب ماهواره نظامی سپاه پاسداران به فضا را «ادامه اقدامات بی‌شرمانه و خطرناک» جمهوری اسلامی ایران توصیف و آن را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه اسرائیل روز چهارشنبه سوم اردیبهشت در بیانیه‌ای گفت که «پرتاب ماهواره، ادامه لاپوشانی‌های ایران در توسعه فن‌آوری موشک‌های پیشرفته، شامل موشک‌های بالستیک و موشک‌های دارای توانایی حمل کلاهک هسته‌ای است».

سپاه پاسداران بامداد چهارشنبه از پرتاب «نخستین ماهواره نظامی» خود به فضا خبر داد.

به گزارش رسانه‌های ایران، ماهواره «نور ۱» با موشک ماهواره‌برِ سه مرحله‌ای «قاصد»، از پایگاهی در کویر مرکزی ایران «با موفقیت» پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

اقدام این مهم‌ترین نهاد نظامی جمهوری اسلامی ایران در پرتاب ماهواره، در شرایطی که ایران درگیر بحران بیماری کرونا است و اقتصاد کشور با دشواری‌های عظیمی روبروست و نفوذ منطقه‌ای‌ ایران نیز به ویژه بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه، متزلزل شده تا حدود زیادی غافلگیرکننده بوده است.

وزارت خارجه اسرائیل در واکنش به پرتاب ماهواره سپاه همچنین نوشت که ایران با این اقدام «قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده و تعهدات در قبال جامعه بین‌المللی را پایمال کرده است».

این بیانیه می‌افزاید: «رژیم ایران از خوی نظامی‌گری باز نایستاده» «در حالی که می‌بایست کوشش‌هایش را به رسیدگی به بحران ویروس کرونا و ده‌ها هزار شهروند ایرانی که از این بحران آسیب دیده‌اند، معطوف کند».

وزارت امور خارجه اسرائیل جامعه جهانی را فرا خوانده تا با محکومیت این اقدام ایران، تحریم‌ها علیه تهران را «تشدید» کنند.

در همین حال، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، در پاسخ به پرسش روز چهارشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس که چرا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برنامه جداگانه فضایی دارد، مدعی شد «برنامه فضایی ایران صلح‌آمیز است که بخشی از آن توسط دولت انجام می‌شود و بخشی هم صلح‌آمیزِ دفاعی‌ست که طبعا به وسیله نیروهای مسلح پیگیری می‌شود».

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز چهارشنبه گفت که «به فضل الهی سپاه، فضایی شد».

به نظر می‌رسد که اسرائیل و قدرت‌های غربی از برنامه سپاه پاسداران در پرتاب ماهواره در چنین شرایطی در منطقه و جهان، از پیش خبر نداشته‌اند.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، روز چهارشنبه در واکنش به پرتاب ماهواره نظامی سپاه اعلام کرد که تحرکات نظامی ایران را رصد می‌کند.

این تحولات با روزی مصادف شده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به تحرکات دریایی اخیر شناورهای سپاه پاسداران در نزدیکی کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس، در یک پیام توئیتری هشدار داد در صورت تکرار نزدیک شدن «قایق‌های مزاحم» ایران به کشتی‌های آمریکایی، دستور انهدام آنها را صادر کرده است.

XS
SM
MD
LG