لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

یعلون: اسرائیل درباره اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران به آمریکا متکی نیست


موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل.
موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل.
وزیر دفاع اسرائیل روز سه شنبه، ۲۷ اسفند، در سخنانی گفت که آمریکا در سطح بین‌المللی در حال ضعیف شدن است و کشورش نمی‌تواند برای هر گونه اقدامی علیه برنامه هسته‌ای ایران به آمریکا متکی باشد.

وی افزود که اسرائیل در این زمینه تنها به خود متکی است.

اظهارات موشه یعلون در روزی منتشر می‌شود که ایران و شش قدرت جهانی در قالب گروه پنج به علاوه یک مذاکرات خود را برای دستیابی به توافق نهایی در زمینه حل و فصل ابهامات مربوط به پرونده هسته‌ای تهران در وین آغاز کردند.

در صورتی که توافق نهایی میان طرفین حاصل شود تحریم‌های وضع شده علیه ایران لغو خواهد شد.

اسرائیل از منتقدان اصلی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک است و گفته که توافق به دست آمده در ژنو در روز سوم آذر امسال باعث نشده است تا توانایی نظامی هسته‌ای ایران کاهش یابد و تهران همزمان توانسته از شدت تحریم‌های بین‌المللی بکاهد.

این کشور در عین حال بار‌ها گفته که گزینه اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران روی میز است. این در حالی است که آمریکا می‌گوید باید راه‌های دیپلماتیک را برای حل این پرونده دنبال کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارات روز سه شنبه آقای یعلون نشانه پافشاری اسرائیل بر گزینه نظامی است.

وزیر دفاع اسرائیل در سخنان خود در دانشگاه تل آویو که روزنامه هاآرتص آن را بازتاب داده است، گفته که «به نظر ما تنها کشوری که باید کارزار علیه ایران را رهبری کند ایالات متحده آمریکا است».

با این حال وی گفته که آمریکا مذاکرات با ایران را آغاز کرده است و تهران دست بالا را در این گفت‌وگو‌ها دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، دفتر موشه یعلون اظهارات وی را تایید کرده ولی از هر گونه اظهار نظر درباره اینکه وی خواستار حمله اسرائیل به ایران است، خودداری کرده‌است. دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز حاضر به اظهار نظر در این زمینه نشده است.

وزیر دفاع اسرائیل با انتقاد از کشورهای غربی گفته که رهبران این کشور‌ها ترجیح می‌دهند از رودررویی با ایران اجتناب کنند. ضمن اینکه نفوذ آمریکا در دیگر نقاط جهان از جمله در قضیه اوکراین کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: «قطعا کسی برای ضعف، احترام قائل نیست. هیچ کسی نمی‌تواند جای آمریکا را به عنوان پلیس جهانی بگیرد. من امیدوارم که ایالات متحده بر این وضعیت غلبه کند».

موشه یعلون پیش از این نیز اظهارنظرهای جنجال‌برانگیزی درباره آمریکا به زبان آورده بود. وی در ماه ژانویه گفته بود که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، درباره صلح خاورمیانه فردی «متوهم و لجوج است».

این اظهارات خشم مقام‌های آمریکایی را برانگیخت و اسرائیل ناچار شد که به خاطر آن عذرخواهی کند.
XS
SM
MD
LG