لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

ارتش اسرائیل از کشف «دومین تونل نفوذی حزب‌الله» در مرز با لبنان خبر داد


سربازان اسرائیلی در نزدیکی مرز لبنان در حال حفاری برای کشف تونل‌های گروه حزب‌الله لبنان.
سربازان اسرائیلی در نزدیکی مرز لبنان در حال حفاری برای کشف تونل‌های گروه حزب‌الله لبنان.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، پنجشنبه ۱۵ آذر در سومین روز از عملیات نظامی «سپر شمال» در مرز شمالی این کشور، ضمن بازدید از منطقه گفت «عملیات در آغاز راه است و هرکس به اسرائیل حمله کند، مسئولیتش با خودش است».

ارتش اسرائیل عملیات «سپر شمال» را با هدف کشف و انهدام «تونل‌های تهاجمی» حزب‌الله آغاز کرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو افزود که کشورش به صورت «سیستماتیک و با قاطعیت» تلاش می‌کند تا «دشمن به سلاح تونل‌ها مجهز نشود و حزب‌الله و حماس نیز آگاه هستند که مسئولیت هر نوع حمله با این نوع سلاح به اسرائیل با خود آنها است».

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه همزمان با بازدید نتانیاهو از منطقه، از کشف «دومین تونل» حفر شده از سوی گروه حزب‌الله لبنان خبر داد.

اسرائیل پیشتر فیلمی از یک تونل‌ امتداد یافته از «کفر کلا»، یک دهکده شیعه‌نشین در خاک لبنان تا نزدیکی شهرک اسرائیلی «متولا» منتشر کرده بود که ظاهرا روز ۱۳ آذر در نخستین ساعات آغاز عملیات «سپر شمال» گرفته شده و در آن دو نیروی حزب‌الله که در حال گشت‌زنی در تونل هستند پس از برخورد با یک بسته انفجاری که ارتش اسرائیل همراه با دوربین در داخل تونل کارگذاری کرده بود، می‌گریزند و به سوی دهانه تونل باز می‌گردند.

به گفته نتانیاهو، تونل‌ها در ابعادی است که «تروریست‌ها ممکن بود از آن موتورسیکلت، نیرو و تجهیزات را عبور دهند».

نخست‌وزیر اسرائیل که سفیران ۲۵ کشور را برای توجیه عملیات ارتش همراه خود به این بازدید برده بود، از جامعه جهانی خواست از کشورش حمایت کنند.

وای.نت، پایگاه خبری روزنامه یدیعوت آخرونوت، با استناد به اظهارات «یک مقام ارشد سیاسی» که در این بازدید همراه نخست‌وزیر بوده است، به نقل از نتانیاهو نوشته که «احتمال کشیده شدن عملیات مشروع اسرائیل به خاک لبنان وجود دارد».

سربازان لبنانی در نزدیکی دهکده شیعه‌نشین «کفر کلا» در مرز با اسرائیل.
سربازان لبنانی در نزدیکی دهکده شیعه‌نشین «کفر کلا» در مرز با اسرائیل.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو برای نخستین بار تایید کرد که به خاطر «اهمیت عملیات مقابله با تونل‌ها» در مرز شمالی بود که ارتش اسرائیل ماه گذشته حملات به غزه را تنها پس از دو روز درگیری سنگین با حماس متوقف کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین پس از این بازدید، در مراسم سالانه تقدیر از نیروهای سازمان جاسوسی موساد، گفت حزب‌الله تنها «چند ده راکت نقطه‌زن دارد».

آقای نتانیاهو روز چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، تحرکات حزب‌الله را مغایر با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت توصیف کرد؛ آن قطعنامه در سال ۱۳۸۵ به درگیری نظامی ۳۴ روزه اسرائیل و حزب‌الله پایان داده بود.

نخست‌وزیر اسرائیل به دبیرکل سازمان ملل گفت که هدف حزب‌الله وارد کردن شبه‌نظامیان به خاک اسرائیل برای تسلط بر منطقه جلیله در شمال اسرائیل بود، که وی آن را «تهدیدی جدی از نظر ابعاد، قدرت و حتی گستاخی بی‌سابقه حزب‌الله» نامید.

آقای نتانیاهو نام ایران را نیز در گفت‌وگویش با دبیرکل سازمان به میان کشیده و گفته است: «این اقدامات حزب‌الله، بخش دیگری از ستیزه‌جویی ایران در منطقه است».

از سوی دیگر، سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان، روز چهارشنبه گفته بود که کشورش قطعنامه ۱۷۰۱ را «محترم می‌شمارد و برای اجرای آن هماهنگی و همکاری داخلی میان قوا و ناظران بین‌المللی را ادامه می‌دهد».

آقای حریری گفت دلیلی برای وخیم شدن اوضاع مرزی وجود ندارد؛ وی در همین حال اسرائیل را متهم کرد که به «نقض یکجانبه حریم هوایی و دریایی لبنان، که بر خلاف مفاد قطعنامه ۱۷۰۱ است، ادامه داده است».

اشاره نخست‌وزیر لبنان به ده‌ها حمله منتسب به اسرائیل است که در آن جنگنده‌های این کشور در دو سال گذشته از حریم هوایی لبنان برای حمله به هدف‌هایی در خاک سوریه استفاده کرده‌اند.

به گزارش وای.نت، افسران اسرائیلی روز چهارشنبه در نشست مشترکی در منطقه مرزی راس نقوره، با همتایان خود از ارتش لبنان و فرماندهان یونیفیل، قوای صلح سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان، «اسناد و مدارک» تونل‌های تهاجمی حزب‌الله را ارائه کردند. اما فرماندهی ارتش لبنان بعد از این نشست گفت که توضیحات «قانع‌کننده نبود».

مسئولان حزب‌الله به سکوت در باره عملیات اسرائیل ادامه داده‌اند. هر چند که برخی از حامیان و رسانه‌های لبنانی همسو با این سازمان شیعی هم‌پیمان با ایران، رسانه‌های دیگر لبنانی را به خاطر «بازنشر تبلیغات دروغین اسرائیل» نکوهش کرده‌اند.

دراین میان، انتقاد اوپوزیسیون اسرائیل از «اغراق‌گویی» نتانیاهو در مورد عملیات «سپر شمال» تشدید شده است.

اهود باراک، که در گذشته رئیس ستاد ارتش، نخست‌وزیر و چند دوره وزیر دفاع بوده است، روز پنجشنبه در مصاحبه با رسانه‌های کشورش، گفت: «نتانیاهو از عملیات مهندسی بولدوزری ارتش که در خاک خود اسرائیل انجام می‌شود، سوء‌استفاده می‌کند و با برگزاری کنفرانس‌های عصبی، یک کشور را در حالت انتظار و آماده‌باش گذاشته و هراس‌افکنی می‌کند».

XS
SM
MD
LG