لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

اسرائیل به عضویت گروه ویژه اقدام مالی (fatf) پذیرفته شد


یکی از نشست‌های گروه ویژه اقدام مالی در اکتبر سال ۲۰۱۸
یکی از نشست‌های گروه ویژه اقدام مالی در اکتبر سال ۲۰۱۸

اسرائیل از روز دوشنبه ۱۹ آذر رسما به عضویت اف‌ای‌تی‌اف، گروه ویژه اقدام مالی که سازمان مبارزه با پولشویی محسوب می‌شود، پذیرفته شد.

پذیرش عضویت اسرائیل به عنوان سی‌وهشتمین کشور عضو این سازمان به منزله تایید گزارش جامعی است که دولت اسرائیل در خصوص عملکرد مالی نهادهای این کشور و روند تصویب قوانین لازم برای پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف تهیه کرده بود.

وزارت دادگستری اسرائیل می‌گوید: بر اساس تایید اف‌ای‌تی‌اف، این کشور در کنار آمریکا و بریتانیا یکی از سه کشور پیشگام جهان در مبارزه موثر با پولشویی مالی و مقابله با تامین منابع تروریسم بوده است.

به گزارش روزنامه‌های اقتصادی اسرائیل، آیلت شاکد، وزیر دادگستری اسرائیل، در یک کنفرانس خبری افزود این عضویت به این مفهوم است که کشورش در رعایت استانداردهای بین‌المللی مورد نظر گروه ویژه اقدام مالی موفق بوده و اسرائیل از این به بعد «جایگاه امن‌تری برای سرمایه‌گذاری است».

به گفته خانم شاکد، وزارت زیر سرپرستی او مبتکر این روند بوده و از جمله قوانین لازم را در مجلس اسرائیل به تصویب رساند.

آویخای مندلبلیت، دادستان و مشاور ارشد حقوقی دولت اسرائیل، نیز روز دوشنبه گفت، تایید گزارش اسرائیل در خصوص عملکرد مالی طبق خواسته گروه ویژه اقدام مالی، نشان از شفافیت و عملکرد درست نهادهای قانونی کشور است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که اف‌ای‌تی‌اف در همین حال از اسرائیل در زمینه عدم رعایت برخی نکات مورد نظر این سازمان انتقاد کرده است هر چند فرصت داده که این نواقص را برطرف کند.

مارشال بیلینگسلیا، رییس اف‌ای‌تی‌اف، به اسرائیل به خاطر پذیرش در این سازمان تبریک گفته است.

موضوع پیوستن اسرائیل به گروه ویژه اقدام مالی هرگز در این کشور یک بحث عمومی نبود و صرفا تصمیم اتخاذ شده از سوی دولتمردان، روسا و کارشناسان نهادهای ذیربط اسرائیل بوده که از سال ۲۰۱۴ این تلاش را دنبال می‌کردند.

اسرائیل هیوم، مهم‌ترین روزنامه حامی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دوشنبه نوشت «پذیرش کشور ما در سازمانی با اعضای محدود که یک باشگاه اختصاصی و طراز اول محسوب می‌شود، یک دستاورد راهبردی است».

این روزنامه یادآور شده که اسرائیل تا ۱۶ سال پیش به عدم شفافیت مالی برخی از نهادها متهم بود و در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف قرار داشت.

گروه ویژه اقدام مالی که ۲۹ سال پیش برپا شد و مرکز آن پاریس است، میزان پایبندی کشورها را به سیاست‌های تعیین شده، با هدف رفع خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم رصد می‌کند.

در حالی اسرائیل به عضویت این سازمان پذیرفته شده که در ایران مسئله تصویب قوانین لازم برای بیرون آمدن نام تهران از فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف، هنوز یک موضوع جدی در کشمکش جناح‌های حاکمیت ایران است.

جمهوری اسلامی ایران موقتا از فهرست سیاه این سازمان تعلیق شده و برای تصویب قوانین لازم مهلت گرفته است.

در حالی که به نظر می‌رسد دولت حسن روحانی و اکثریت مجلس ایران بیشترین تلاش را برای تصویب چهار قانون لازم در ارتباط با اف‌ای‌تی‌اف انجام داده‌اند، منتقدین اصولگرا همچنان امیدوارند از طریق نهادهایی مانند شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مانع از الحاق ایران به این گروه شوند تا از جمله کمک‌های ایران به سازمان‌های فلسطینی و لبنانی هم‌پیمان با ایران ادامه یابد.

XS
SM
MD
LG