لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

نظامیان اسرائیلی یک زن ۷۲ ساله فلسطینی را به ضرب گلوله کشتند


درگیری‌های گسترده‌ میان نوجوانان و جوانان فلسطینی با نظامیان اسرائیلی روز جمعه نیز برای ساعات متمادی ادامه داشت.
درگیری‌های گسترده‌ میان نوجوانان و جوانان فلسطینی با نظامیان اسرائیلی روز جمعه نیز برای ساعات متمادی ادامه داشت.

نظامیان اسرائیلی روز جمعه ۱۵ آبان در ادامه درگیری‌های یک ماه و نیم اخیر، یک زن ۷۲ ساله فلسطینی را که به گفته آن‌ها با اتومبیل، شماری از سربازان اسرائیلی را زیر گرفت، با شلیک گلوله کشتند.

در این دور از بحران میان اسرائیل و فلسطینی‌ها این نخستین بار است که یک زن سالخورده فلسطینی با دست زدن به چنین اقدامی، مورد حمله متقابل قرار می‌گیرد و کشته می‌شود.

این حادثه در منطقه «خلخول» در کرانه باختری رخ داده است. خانواده زن فلسطینی می‌گویند، او «تصادف» کرده اما نظامیان اسرائیل گفته‌اند از جستجو از اتومبیل «تروریست» نیز چاقو به دست آورده‌اند.

رسانه‌های فلسطینی می‌گویند، خانم «ثورت الشعراوی» بیوه یک مرد فلسطینی بود که در انتفاضه نخست در اواخر دهه هشتاد میلادی کشته شده بود.

دوشنبه این هفته نیز در حمله دو جوان فلسطینی در شهرهای اسرائیلی «ریشون لتصیون» و «نتانیا» یک پیرزن یهودی ۸۰ ساله و نیز یک پیرمرد یهودی ۷۱ ساله با ضربات چاقوی مهاجمان به شدت زخمی شدند؛ مرد مجروح در آستانه مرگ است.

بدین ترتیب بحرانی که در یک ماه و نیم اخیر با حمله نوجوانان و جوانان کم سن و سال فلسطینی و کشته شدن رهگذران اسرائیلی و نظامیان جوان ادامه یافته بود، اکنون سالخوردگان را نیز درگیر کرده است.

اما روز جمعه نظامیان اسرائیلی به یک دختر جوان راننده فلسطینی نیز در کرانه باختری که به گفته اسرائیل، او هم «با قصد عامدانه» می‌خواسته گروهی از سربازان در شمال الخلیل را زیر بگیرد، شلیک کردند؛ این دختر پس از ساعاتی در بیمارستان درگذشت.

روز جمعه همچنین دو نوجوان یهودی در بخش یهودی‌نشین شهر الخلیل با سلاح گرم زخمی شدند؛ گفته می‌شود که یکی از آن‌ها «در آستانه مرگ» است؛ اسرائیل احتمال می‌دهد یک تک‌تیرانداز از بالای ساختمانی به نوجوانان یهودی که در حال رفتن به کنیسه برای مراسم شب شنبه بودند، شلیک کرده است؛ شمار زیادی از نظامیان اسرائیلی در جستجوی تک تیرانداز فلسطینی محله‌هایی از الخلیل را محاصره کرده‌اند.

همچنین در این روز، یک مرد ۴۰ ساله اسرائیلی در پارکینگ یک فروشگاه در نزدیکی اورشلیم با چاقوی یک جوان فلسطینی مجروح شد؛ در این حمله نیز حال مرد اسرائیلی «در آستانه مرگ» توصیف شد؛ مهاجم گریخته است.

روز جمعه در مرز جنوبی خان یونس در غزه نیز درگیری‌های گسترده‌ میان نوجوانان و جوانان فلسطینی با نظامیان اسرائیلی ساعات متمادی ادامه داشت؛ فلسطینی‌ها از کشته شدن یک جوان ۲۳ ساله خبر دادند.

درگیری‌های دیگری در الخلیل و اطراف آن هم در این روز چند زخمی برجای گذاشته است.

حماس روز جمعه را «روز خشم» نامگذاری کرده بود؛ ششمین «روز خشم» در طول این بحران.

تشدید بحران در حالی است که در شبانه روز قبل از آن آرامشی لرزان برقرار بود و نماز جمعه در الاقصی برای سومین هفته پی در پی بدون محدودیت سنی برگزار شده بود.

از میان حدود هفتاد و پنج کشته فلسطینی در دوره اخیر نزدیک به پنجاه نفر آن‌ها مهاجمان جوانی بوده‌اند که اکثرا با چاقو به اسرائیلی‌ها حمله کرده‌اند؛ آن‌ها در جا کشته شده‌اند.

فلسطینی‌ها کشته‌ها را «قهرمان» و «شهید» می‌نامند و از آن‌ها تجلیل می‌کنند.

این بحران در حالی ادامه یافته که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در آستانه سفر به واشینگتن است اما کاخ سفید روز پنجشنبه ارزیابی کرد، در دوران ۱۴ ماهه‌ای که از ریاست جمهوری باراک اوباما باقی است، بختی برای پیشبرد گفت‌و‌گوهای سیاسی اسرائیلی – فلسطینی وجود ندارد.

در این میان، به گزارش روزنامه جروزالم پست، یک سوم اسرائیلی‌ها از کشتن فلسطینی‌های عامل حملات اخیر در صحنه تعرض حمایت کرده و حتی نزدیک به ۲۰ درصد با «قاطعیت» از کشتن فوری عوامل حمله در صحنه تعرض پشتیبانی کرده‌اند.

در همین حال، حدود ۴۲ درصد یهودیان گفته‌اند اگر تروریست، «خنثی شده» و دیگر خطری ندارد، با کشتن او در صحنه حمله مخالفند؛ حدود ۲۷ درصد به طرزی «قاطع» با کشتن عوامل حمله در صحنه رخداد مخالفت کرده‌اند.

در برخی از حملات روزهای گذشته، زمانی که پلیس اسرائیل عوامل حملات را زنده دستگیر کرد، بسیاری از شاهدان با پلیس به سختی درگیر شدند تا مهاجمان را در جا «مجازات» کنند؛ در یک مورد در شهر بئرشبع یک پناهجوی اهل اریتره که اشتبا‌ها تروریست تلقی شده بود، کشته شد.

برخی از وزیران اسرائیلی در آغاز این بحران امنیتی از مردم خواسته بودند با اسلحه به یاری نیروهای پلیس بروند و مهاجمان را از پای در آورند.

نظرسنجی صورت گرفته نشان می‌دهد که حدود چهار درصد اسرائیلی‌ها اسلحه شخصی دارند.

۵۷ درصد اسرائیلی‌ها گفته‌اند شدیدا نگران هستند که خودشان یا یکی از عزیزان‌شان در این شرایط وخیم هدف حمله فلسطینی‌ها قرار گیرند. اسرائیلی‌ها نگران، زندگی عادی خود را تغییر داده‌اند.

اما ۷۸ درصد عرب‌ها نیز گفته‌اند که آن‌ها هم نگران هستند به آسانی در خیابان هدف قرار گیرند؛ ۵۳ درصد اعراب گفته‌اند که از ترس وضعیت بوجود آمده، روال زندگی روزانه خود را تغییر داده‌اند.

با وجود این وضعیت نومید کننده، هنوز بیش از نیمی از یهودیان در این نظرسنجی گفته‌اند که صلح با فلسطینی‌ها باید ازسرگرفته شود؛ ۵۸ درصد از یهودیان نیز گفته‌اند در وضعیت بوجود آمده هیچ یهودی نباید به تپه معبد مقدس و الاقصی برود تا به تحریک فلسطینی‌ها منجر نگردد.

XS
SM
MD
LG