لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

لابی‌ اسراییل با آمریکا در آستانه مذاکرات نهایی هسته‌ای ایران


یووال اشتنیتز، وزیر امور استراتژیک و راهبردی اسراییل، روز چهارشنبه ۱۲ شهریور گفت که کشورش در حال مذاکره با آمریکاست تا از ایجاد هر گونه توافقی که بر اساس آن تهران بتواند به تکتولوژی ساخت سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اشتنیتز در گفت‌وگو با رادیو اسراییل تصریح کرد که هفته آینده در راس هیاتی به واشینگتن سفر خواهد کرد تا پیش از دور بعدی مذاکرات که به گفته وی می‌تواند آخرین دور نیز باشد، در خصوص مواضع دولت اسراییل با مقامات ارشد آمریکایی رایزنی کند.

انتظار می‌رود دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ اواسط ماه جاری و احتمالا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شود. ایران و شش قدرت جهانی می‌گویند در تلاشند تا سوم آذرماه به توافق نهایی هسته‌ای دست یابند.

یووال اشتنیتز در ماه ژوئن نیز پیش از برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به واشینگتن سفر کرده بود.

تل آویو اصرار دارد که ایران از هرگونه فعالیت هسته‌ای منع شود اما مقامات ایران همواره چنین خواسته‌ای را رد کرده‌اند و تعداد زیادی از سیاستمداران غربی نیز آن را غیرقابل اجرا خوانده‌اند.

وزیر امور استراتژیک اسراییل همچنین اظهار امیدواری کرد که دولت باراک اوباما تحریم‌های وضع شده علیه ایران را ادامه دهد و به یک «توافق بد» تن ندهد.

وی گفت: «آنچه حسن روحانی (رییس جمهوری ایران) انجام داده مربوط به مسائلی است که در درجه دوم اهمیت قرار دارند. وی هسته اصلی پروژه را حفظ کرده است و این‌‌ همان چیزی است که ما و تمام جهانیان را تهدید می‌کند».

اشتنیتز افزود: «این بدین معنی است که موضع ایران همانند گذشته سخت باقی مانده است و اگر در ماه‌های باقی مانده پیشرفتی محسوس حاصل نشود، یا توافقی به دست نمی‌آید و یا توافقی بد حاصل می‌شود که ایران را در آستانه هسته‌ای شدن باقی می‌گذارد. و این چیزی است که ما مایل به پذیرش آن نیستیم».

غرب، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند. ادعایی که دولت ایران همواره آن را رد کرده است.

اسراییل که خود تنها کشور خاور میانه دارای زرادخانه هسته‌ای است، همواره نسبت به دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ابراز نگرانی کرده است.

این کشور حتی تهدید کرده است در صورتی که مذاکرات بین المللی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متوقف نکند، با هدف جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای با این کشور وارد جنگ خواهد شد.

سفر هیات اسراییلی به آمریکا در حالی انجام خواهد شد که مذاکرات بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران به پایان مهلت تعیین شده‌اش نزدیک می‌شود. بر اساس مهلت تعیین شده، ایران و کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک باید تا سوم آذرماه به توافق جامع و نهایی دست یابند.

گروه پنج به علاوه متشکل از پنج عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل یعنی امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین، به علاوه آلمان است.

وزیر امور استراتژیک اسراییل پیش از این نیز در مصاحبه‌ای با رادیو ارتش اسراییل تصریح کرده بود که «خود را فریب نمی‌دهیم و انتظار نداریم که به تمام خواسته‌هایمان برسیم.»

وی ادامه داد: با توجه به اینکه باراک اوباما نیز بر موضع گذشته خود مبنی بر اینکه «عدم دستیابی به توافق بهتر از یک توافق بد است» باقی خواهد ماند، هیچ توافقی بین ایران و کشورهای ۵+۱ حاصل نخواهد شد.

زی الکلین رییس کمیته امور خارجه و دفاع اسراییل نیز پیش از این از نزدیکی روابط تهران و واشینگتن ابراز نگرانی کرده بود.

ضرب الاجل پیشین مذاکرات بیستم تیرماه بود که به مدت چهار ماه دیگر تمدید شد.
تهران و کشورهای ۵+۱ در آذرماه سال گذشته به توافقی موقتی دست یافتند.

بر اساس توافق ژنو، ایران ضمن حفظ غنی سازی پنج درصدی خود، غنی سازی ۲۰ درصدی را تعلیق کرد و متعهد شد طی شش ماه از توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود پرهیز کند.

در مقابل، گروه ۱+۵ نیز متعهد به رفع برخی تحریم‌ها، عدم اعمال تحریم‌های جدید و آزادسازی بیش از چهار میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده تهران شد.

توافق ژنو از ۳۰ دی ماه ۱۳۹۲ اجرایی شد.

XS
SM
MD
LG