لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

«کارزار جدید اسرائیل» با هدف جلوگیری از کاهش تحریم‌های ایران


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
همزمان با اعلام سفر سه هفته دیگر نخست وزیر اسرائیل به آمریکا برای دیدار با باراک اوباما و سخنرانی در «ایپک»، یک روزنامه اسرائیلی از راه اندازی کارزار جدید دولت این کشور با هدف «جلوگیری از کاهش تحریم‌ها» علیه ایران خبر داد.

روزنامه جروزالم پست روز دوشنبه بیست و یکم بهمن نوشت هدف از کمپین دولت اسرائیل نشان دادن این امر است که «کاهش تحریم‌ها علیه ایران، رفتار‌ها و سیاست‌های تهاجمی جمهوری اسلامی و سران آن را تغییر نداده است».

بنا بر این گزارش، سخنان بنیامین نتانیاهو در نشست هفتگی دولت او در روز یکشنبه بیستم بهمن، سرآغاز این کمپین جدید است.

نتانیاهو در آن جلسه کابینه خود، به اعلام رسمی ایران در راهی کردن دو رزمناو به نزدیکی آب‌های سواحل آمریکا اشاره کرد و آن را نمونه‌ای جدید از «رفتارهای تهاجمی ایران» نامید.

ناوخدایکم افشین رضایی حداد از فرماندهان ارشد نیروی دریایی ایران روز شنبه نوزدهم بهمن گفت دو رزمناو ایران از سمت آب‌های آفریقای جنوبی به سوی سواحل اقیانوس اطلس در نزدیکی آمریکا تغییر مسیر داده‌اند.

نخست وزیر اسرائیل در این زمینه گفت: «در حالی که به همین تازگی جامعه بین المللی تحریم‌ها علیه ایران را کاهش داده و انتظار رفتارهای ملایم از ایران می‌رفت، سران تهران برعکس عمل کرده و تهاجم در سطح بین المللی را افزایش می‌دهند».

نتانیاهو همچنین به سخنرانی روز شنبه آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در محکوم دانستن و عدم اعتماد ایران به آمریکا اشاره کرد.

نتانیاهو گفت حملات رهبر ایران به آمریکا، اظهاراتی «خام و تند» است و نشان می‌دهد که نه تنها تغییری در سیاست‌های رهبری ایران ایجاد نشده بلکه «دقیقاً عکس آن رخ داده است».

نخست وزیر اسرائیل گفت: «تقویت خوی تعرضی ایران را می‌توان در اقدامات دیگری که همین روزهای گذشته رخ داده است، مشاهده کرد؛ به تازگی وزیر خارجه ایران با رییس جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرده است».

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران ماه گذشته در سفر به لبنان، در کنار اقدام به نهادن تاج گل بر مزار عماد مغنیه مسئول ارشد امور نظامی حزب الله که موجب انتقاد آمریکا نیز شد، با رمضان عبدالله شلح دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرد.

اما آقای شلح که از هفته گذشته برای شرکت در جشن‌های سی و پنجمین سالروز انقلاب ایران به تهران دعوت شده است، چند روز پیش برای دومین بار در کمتر از یک ماه اخیر، با ظریف دیدار کرد.

بنیامین نتانیاهو در سخنان خود در مورد ایران این را نیز گفت که «تهران همچنان به تجهیز سازمان‌های تروریستی ادامه می‌دهد؛ همدست قتل عام سوریه است و حال نیز با اعزام کشتی‌های جنگی به اقیانوس اطلس، آمریکا را به چالش می‌کشد».

همزمان، دفتر نخست وزیری اسرائیل خبر داد که نتانیاهو سه هفته دیگر در سفری پنج روزه به آمریکا، با باراک اوباما رییس جمهوری این کشور دیدار می‌کند.

دفتر نتانیاهو اعلام کرد که جزییات این سفر در روزهای آینده مشخص خواهد شد اما ملاقات او با اوباما به احتمال زیاد در هفته نخست مارس انجام می‌شود.

نتانیاهو برای سخنرانی در همایش سالیانه «ایپک»، قوی‌ترین لابی آمریکایی برای اسرائیل در واشینگتن، به این سفر می‌رود.

کاخ سفید پیش‌تر تایید کرده است که اوباما در ادامه ماه مارس رسماً از عربستان سعودی دیدار می‌کند. هدف از سفر او به عربستان و احتمالا بخش دیگری از امیرنشین‌های خلیج فارس، دلجویی از پادشاه عربستان است.

عربستان مانند اسرائیل از موضع گیری‌های آمریکا در خصوص برنامه اتمی ایران و همچنین خودداری از حمله به سوریه، ناخشنود بوده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل توافق اتمی موقتی به دست آمده میان ایران و شش قدرت را که از ماه گذشته اجرایی شده و به رفع بخشی از تحریم‌ها علیه ایران انجامیده است، «اشتباهی تاریخی» می‌داند.

باراک اوباما قویا از کنگره خواسته است در زمان انجام مذاکرات میان تهران و قدرت‌های جهانی، از تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران خودداری کند اما نتانیاهو تشدید تحریم‌ها علیه ایران را توصیه می‌کند هرچند که مدتی است به طور مستقیم از آمریکا به خاطر این رویه انتقاد نمی‌کند.

کمپین دولت نتانیاهو با هدف جلوگیری ازکاهش بیشتر تحریم‌ها علیه ایران در آستانه دور اول از مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی راه اندازی شده است.

نخستین دور از گفت‌و‌گوهای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ سه شنبه آینده در وین آغاز می‌شود.
XS
SM
MD
LG