لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

نشریه علوم اتمی: اسرائیل ۹ سال پيش توليد کلاهک هسته‌ای را متوقف کرد


تصویری از یک آزمایش موشکی اسرائیل.
تصویری از یک آزمایش موشکی اسرائیل.
«اسرائيل از ۹ سال پيش توليد کلاهک هسته‌ای خود را متوقف کرده و به کلاهک‌هايی که تا قبل از اين در اختيار داشته است، اکتفا می‌کند».

اين ارزيابی را نشريه آمريکايی «علوم اتمی» در تازه‌ترين شماره خود در روز جمعه گذشته و بر اساس مطالعات کارشناسان هسته‌ای آمريکا منتشر کرده است.

اگر اين گزارش درست باشد، اعلام اين خبر، يک امر بی‌سابقه محسوب می‌شود.

نشريه «علوم اتمی» در گزارش خود تاکيد کرده است که اسرائيل از توانايی توليد کلاهک‌های هسته‌ای برخوردار است و حتی در صورت تصميم‌گيری، می‌تواند شمار کلاهک‌های موجود خود را دو برابر و حتی بيشتر کند.

هانس کريستين و رابرت نوريس دو کارشناس اتمی آمريکايی که ارزيابی آنها اساس گزارش منتشره در نشريه علوم اتمی قرار گرفته است، ادعای سال ۱۹۹۹ پنتاگون را که گفته بود اسرائيل در آن سال هشتاد کلاهک هسته‌ای داشته، مورد ترديد قرار داده و شمار آنها را تا آن سال، کمتر دانسته‌اند.

اين دو کارشناس نوشته‌اند که اسرائيل در سال ۱۹۹۹ هفتاد کلاهک هسته‌ای داشت و اين رقم در سال ۲۰۰۴ به هشتاد کلاهک رسيد و از آن زمان، اين تعداد ثابت مانده است.

دو کارشناس يادشده بر اين باورند که اسرائيل از مواد کافی برای توليد ۱۱۵ تا ۱۹۰ کلاهک هسته‌ای برخوردار است.

کريستين و نوريس معتقدند که از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۰۴، اسرائيل تقريبا سالانه دو تا سه کلاهک هسته‌ای توليد می‌کرد و در فاصله سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ هر چهار سال يک بار، توليد سالانه‌اش سه کلاهک بود و در سال‌های پس از آن این تولید به دو کلاهک در سال کاهش يافت.

بر اساس سال‌هايی که اسرائيل درگير جنگ بوده است باید گفت که چهل سال پيش، در زمان نبرد تموز (جنگ يوم کيپور) در سال ۱۹۷۳، اسرائيل ۱۵ کلاهک داشت؛ در سال ۱۹۸۲ که اسرائيل وارد خاک لبنان شد، ۳۵ کلاهک؛ سال ۱۹۹۱ که صدام حسين در زمان حمله عراق به کويت، موشک‌های اسکاد به اسرائیل نیز حمله می‌کرد، این کشور از ۵۶ کلاهک هسته‌ای برخوردار بود و در سال ۲۰۰۳ اين تعداد به ۷۸ کلاهک رسيد و آخرين توليد کلاهک‌ها در سال ۲۰۰۴ بود، و پس از آن اين روند متوقف شد.

جدولی که اين دو کارشناس هسته‌ای آمريکايی تهيه کرده‌اند، نشان می‌دهد که سلاح‌های هسته‌ای اسرائيل به حالت «عمودی» انبار می‌شوند که بر خلاف حالت «افقی» در مورد ۱۱۰ کلاهک هسته‌ای هند و ۱۲۰ کلاهک هسته‌ای پاکستان است.

اسرائيل هرگز داشتن توانايی هسته‌ای نظامی را تاييد نکرده و سياست «ابهام عامدانه» را در پيش گرفته است اما هر از چند گاهی اسنادی از سوی آمريکايی‌ها در مورد ارزیابی توانايی زرادخانه اتمی اسرائيل منتشر می‌شود.

بر اساس سندهای وزارت خارجه آمريکا در پايان نبرد تموز سال ۱۹۷۳، از هنری کيسينجر وزير امور خارجه وقت آمريکا در کنگره پرسيده شد که اسرائيل چند کلاهک هسته‌ای دارد؟

کيسينجر پاسخ داده بود که «تعدادی محدود». براساس جدول کريستين و نوريس، اسرائیل در آن سال پانزده کلاهک هسته‌ای داشت.
XS
SM
MD
LG