لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

تلويزيون اسرائيل: نتانياهو و باراک در سال ۲۰۱۰ دستور حمله به ايران داده‌بودند


اهود باراک (راست) وزیر دفاع اسرائیل همراه با بنیامین نتانیاهو (چپ) نخست وزیر اسرائیل
اهود باراک (راست) وزیر دفاع اسرائیل همراه با بنیامین نتانیاهو (چپ) نخست وزیر اسرائیل
يک شبکه تلويزيونی در اسرائيل روز يکشنبه اعلام کرد که بنيامين نتانياهو، نخست وزير، و اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، در سال ۲۰۱۰ دستور حمله به تاسيسات هسته ای ايران را صادر کردند ولی اين دستور بعدا لغو شد.

به گزارش شبکه دو تلويزيون خصوصی اسرائيل، اين دستور به دليل مخالفت ژنرال گابی اشکنازی، فرمانده وقت ارتش اسرائيل و مئير داگان، رييس وقت سازمان جاسوسی اين کشور، موساد، به مرحله اجرا در نيامد.

اين گزارش می افزايد: در نشست عالی وزيران کابينه اسرائيل، بنيامين نتانياهو تصميم گرفت تا ميزان آمادگی نيروهای ارتش را به سطح «اف مثبت» برساند که علامتی بود برای اينکه نيروهای مسلح بايستی آماده اقدام نظامی باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کانال دو تلويزيون خصوصی اسرائيل می گويد که مئير داگان با اين اقدام مخالفت کرد و گفت که چنين تصميمی تنها بايد از سوی کابينه امنيتی اسرائيل که متشکل از ۱۵ وزير است اتخاذ شود.

ژنرال اشکنازی نيز از اين نگران بود که افزايش سطح هشدار، زنجيره ای از حوادث به دنبال داشته باشد که می تواند اوضاع را از کنترل خارج کرده و به يک درگيری گسترده منجر شود.

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، در گفت و گو با شبکه دو تلويزيون خصوصی اسرائيل اظهار داشت اشکنازی به نتانياهو گفته بود که ارتش اسرائيل آماده نيست و تجهيزات عملياتی لازم برای حمله موفقيت آميز به تاسيسات هسته ای ايران را در اختيار ندارد.

به گفته باراک، تصميم به افزايش سطح هشدار «لزوما به معنی جنگ نبوده است.»

گزارش مستند تلويزيون خصوصی اسرائيل که قرار است به صورت کامل روز دوشنبه از شبکه دو آن پخش شود، می افزايد که در هر صورت طرح چنين حمله ای از دستور کار دولت اسرائيل خارج شد.

وب سايت روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» نوشته است که اشکنازی پس از واگذاری سمت خود، به دستياران نزديکش گفته بود که ارتش آماده جنگ با ايران بود ولی او به اين نتيجه رسيد که چنين حمله ای يک خطای استراتژيک است.

مئير داگان، رييس موساد، نيز پس از ترک سمت خود علنا اعلام کرد که ايده حمله به ايران «احمقانه» است.

اسرائيل همراه با آمريکا و ساير کشورهای غربی بارها اعلام کرده اند که برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران ماهيت نظامی دارد و ايران برای راستی آزمايی صلح آميز بودن فعاليت های هسته ايش بايد با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند و غنی سازی اورانيوم را متوقف نمايد.

بنيامين نتانياهو در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر با نشان دادن يک طرح اعلام کرد که ايران تا بهار يا تابستان سال ۲۰۱۳ به دانش ساخت سلاح هسته ای دست خواهد يافت.

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، هفته گذشته اعلام کرد که ايران بخش عمده ای از اورانيوم غنی شده خود تا سطح ۲۰ درصد را به مصرف رسانده است و به همين دليل فرصت برای برداشتن گام های بعدی از سوی اسرائيل فراهم شده است.

تهران که از سوی جامعه بين المللی به دليل ادامه غنی سازی اورانيوم هدف شديدترين تحريم ها قرار گرفته است اتهام های مربوط به تلاش برای ساخت سلاح اتمی را رد کرده و گفته است که به هر گونه حمله احتمالی اسرائيل يا آمريکا پاسخی محکم خواهد داد.
XS
SM
MD
LG