لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

اقدامات جديد امنيتی اسرائيل در نوار صحرای سينا پس از برکناری مرسی


رسانه‌های اسرائيل گزارش می‌دهند که اين کشور خود را برای دوران جديدی آماده می‌کند که با حملات راکتی و تروريستی از صحرای سينای در مصر عليه جنوب اسرائيل روبرو شود.

به گزارش روزنامه «هاآرتص» در شماره روز دوشنبه، ۱۷ تيرماه، وضعيت امنيتی جديد، «پس لرزه‌های» ناشی از بحران بزرگ حاکم بر مصر است.

بنابر اين گزارش، تدابير جديد نظامی و امنيتی که دولت و ارتش اسرائيل برای جنوب کشور در نظر می‌گيرند، بويژه برای مقابله با حملات احتمالی از ناحيه اسلامگرايان افراطی مسلحی است که به تازگی در صحرای سينای به عرض اندام پرداخته‌اند.

پس از آنکه ارتش مصر چهارشنبه شب گذشته محمد مرسی رييس جمهوری را از قدرت کنار زد، اسلامگرايان افراطی در بخش صحرای سينای به فعاليت بيشتری روی آورده و بارها با نيروهای نظامی و پليس و مرزبانی مصر نيز درگير شده اند.

درگيری‌های مسلحانه در بخش‌های نزديک به مرز مصر با اسرائيل، از روز کنار گذاشته شدن محمد مرسی، دستکم يک کشته در ميان افسران ارتش مصر در منطقه الرفح و شماری زخمی بر جای نهاده و در اطراف العريش نيز پنج افسر مصری به دست باديه نشينان مسلح کشته شده‌اند.

روز جمعه چهاردهم تير تشکلی با نام «جماعه الانصار الشريعه» در صحرای سينای که از نيروهای جهادی همسو با القاعده هستند، ابراز موجوديت کرد و در بيانيه خود نوشت کادرهايی را که جذب کند، به سلاح مجهز کرده و آموزش نظامی خواهد داد.

زيرزمينی شدن دوباره سازمان ديرپای اخوان المسلمين نيز می‌تواند موجب وضعيتی راديکالی شود که سکوت دهها ساله در مرز مصر و اسرائيل را بشدت مختل کند.

از زمان امضای قرارداد صلح کمپ ديويد در سال ۱۹۷۸ مرز مصر و اسرائيل آرامشی طولانی را پشت سر گذشته بود.

اما بی ثباتی در اين بخش از مرزها، از نخستين روزهای خيزش مصر عليه حکومت حسنی مبارک در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و از آن زمان، بارها حملاتی راکتی از سينای عليه بندر اسرائيلی ايلات صورت گرفت و نيز در چند حمله مسلحانه به خوبی سازماندهی شده، دهها نفر از نيروهای ارتش مصر به دست اسلامگرايان افراطی کشته و زخمی شدند.

محمد مرسی در آغاز حکومت خود، بسيار زود افراطيون اسلامی مسلح را در شمال مصر با تدابير سختگيرانه نظامی و امنيتی کنترل کرد و در ماه‌های گذشته حملات عوامل يادشده عليه خط لوله انتقال گاز از مصر به اسرائيل و اردن نيز کنترل شد.

اما روز يکشنبه، شانزدهم تير، خط لوله‌ای که بخشی از گاز مصر را به اردن منتقل می‌کند، در صحرای سينا به آتش کشيده شد.

روزنامه هاآرتص روز دوشنبه با استناد به منابع نظامی مصری نوشته است که ارتش تحت فرمان ژنرال عبدالفتاح السيسی از آغاز اين هفته برای مقابله با افراطيون مسلح بويژه در بخش شمالی صحرای سينا به عمليات گسترده تعقيب و مهار دست زده و چهل دهانه تونل ميان مصر و غزه را، عمدتاً در بخش العريش، که مورد استفاده گروه‌های تروريستی بود، منهدم کردند.

به نوشته وب‌سايت خبری «اينترپرس سرويس»، در بحران مصر سه موضوع برای اسرائيل بالاترين اهميت را دارد: ثبات در ساختار نظام مصر و بيش از همه در ارتش اين کشور، وضع امنيتی در صحرای سينا و وضع غزه که زير حاکميت حماس، سازمان حامی و همسو با اخوان المسلمين مصر، است.

آويگدور ليبرمن رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس اسرائيل روز شنبه، پانزدهم تير، به راديوی اين کشور گفت، ما از محمد مرسی و تدابير امنيتی که او در پيش گرفت، بسيار راضی بوديم اما اين وضع در حال تغيير کردن است.

اقدامات جديد امنيتی اسرائيلی در حالی است که نخست وزير اين کشور همچنان به ارتش و وزيران دولت خود فرمان داده است که از هر گونه اظهار نظر رسمی در مورد رخدادهای مصر خودداری کرده و تنها بر موضع رسمی دولت اسرائيل که می‌گويد «سخن از يک مسئله داخلی مصری است»، تاکيد کنند.
XS
SM
MD
LG