لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

نتانیاهو: اسرائیل در آستانه یک پیروزی بزرگ در سوریه برای غلبه بر نفوذ ایران است


نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید، ارتش کشورش تنها ارتش دنیا است که «مستقیم با ایران در جنگ است».
نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید، ارتش کشورش تنها ارتش دنیا است که «مستقیم با ایران در جنگ است».

بنیامین نتانیاهو می‌گوید که اسرائیل به «مبارزه با برجام متعهد است» و از تجدید تحریم‌ها توسط دولت دونالد ترامپ در آمریکا «ابراز خرسندی» کرد.

بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه ۲۹ آذر در همایش نشریه اقتصادی اسرائیلی «گلوبز» گفت: «ما به مبارزه با برجام متعهد هستیم، هم‌ به وسیله اقدامات و عملیات‌های ویژه و هم‌ در صحنه سیاسی. از تجدید تحریم‌ها توسط دولت کنونی آمریکا خرسندم».

وی با تکرار انتقاد‌های خود از دولت پیشین آمریکا به خاطر برجام گفت ایرانی‌ها یک «توافق بی‌نظیر از اوباما گرفتند که به آنها امکان می‌‌داد بعد از ده سال به طور نامحدود به غنی‌سازی اورانیوم بازگردند و میلیاردها دلار نیز پول گرفتند تا امپراطوری‌شان را بسازند».

نخست‌وزیر اسرائیل افزود که در روزهای گذشته با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در مورد تحریم‌های آن کشور علیه ایران، مکالمه‌های تلفنی جداگانه داشته است اما توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

ایالات متحده آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت از توافق شش قدرت جهانی با ایران بر سر برنامه هسته‌ایش خارج شد و تحریم‌های معلق شده در نتیجه برجام را بازگرداند که صنعت نفت، نظام مالی و بانکی و مراودات تجاری ایران هدف گرفته است.

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید، ارتش کشورش تنها ارتش دنیا است که «مستقیم با ایران در جنگ است» و «به ایران در سوریه ضربه می‌زند» و همزمان با آن «آمریکا نیز به اقتصاد ایران ضربه می‌زند».

به گفته آقای نتانیاهو، اسرائیل در آستانه رسیدن به یک «پیروزی بزرگ در سوریه برای غلبه بر نفوذ ایران است».

مجموعه‌ای از سخنان نخست‌وزیر اسرائیل در روزهای اخیر نشان می‌دهد که او آخرین پرده‌های نبرد پنهانی که در طول دهه‌ها میان ایران و اسرائیل در جریان بوده را علنی کرده است.

اظهارات روزهای اخیر نتانیاهو در این خصوص که «ارتش اسرائیل، تنها ارتش دنیا است که مستقیما با ایران در جنگ است»؛ «اسرائیل ممکن است به درون ایران حمله کند»؛ «عوامل اسرائیل به طور دوره‌ای به ایران می‌روند»، در تاریخ ۴۰ ساله دشمنی تهران و تل‌آویو، بی‌سابقه است.

این گفته تازه نتانیاهو، مبنی بر اینکه تحریم‌های اقتصادی آمریکا را ادامه جنگ نظامی اسرائیل علیه ایران می‌داند، مفهومی است که مقامات آمریکا خود به صراحت آن را بیان نکرده‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، خرداد امسال اندکی بعد از خروج کشورش از برجام، با اعلام ۱۲ شرط از سوی واشینگتن، ایران را به اجرای آن فرا خواند تا توافقی تازه بدست آید اما به نظر می‌رسد هیچ مقامی در واشینگتن تحریم‌هایی را که در دو دوره، در نیمه تابستان و سپس در ۱۴ آبان علیه ایران اجرایی شد، هنوز «جنگ با ایران» قلمداد نکرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به سخنان هفته گذشته نتانیاهو در خصوص احتمال حمله اسرائیل به درون ایران، مقامات این کشور را «کوته‌‌بینان کینه‌توز» خطاب کرد و گفت: «تعبیر خواب‌های پریشان رژیم صهیونیستی، ناممکن است».

همچنین به گزارش تسنیم، محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، روز سه‌شنبه این هفته در مجلس شورای اسلامی، اسرائیل را متهم کرد که در «تحرکات ضد انقلاب» که به تایید او اخیرا علیه حاکمیت ایران افزایش یافته، «نقش دارد».

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز روز سه‌شنبه در توئیتی نوشته بود نتانیاهو از موشک‌های تهاجمی اسرائیل که «می‌توانند به هر جا برسند (سخن) می‌گوید... درباره موشک‌های ایران عجز و لابه می‌کند... و غرب طوطی‌وار "نگرانی‌های" او را تکرار می‌کند».

XS
SM
MD
LG