لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

تظاهرات گسترده در اسرائیل در اعتراض به گرانی کالاها


در پی برگزاری بزرگ ترين تظاهرات مردمی در اسرائيل که در اعتراض به گرانی ها و ماليات های کمرشکن صورت گرفت، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل روز يکشنبه «سوگند» خورد که در جهت تامين خواسته های ملت بيشتر تلاش کند اما گفت که «مسلما نمی تواند تمامی مطالبات مطرح شده ازسوی دهها طيف و قشرمختلف را برآورده کند.»

شامگاه شنبه گروه بزرگی از مردم اسرائيل در خيابان های مرکزی تل آويو، منتهی به بزرگ ترين ميدان اين شهر، گرد آمدند تا نقطه عطفی را در تظاهرات خود ثبت کرده باشند.

شمار زيادی از هنرمندان، نويسندگان، روشنفکران و ساير چهره های سرشناس در صدر اين تظاهرات شرکت داشتند.

ريتا، هنرمند ايرانی الاصل اسرائيل، هنگام اجرای ترانه هايی برای تظاهرکنندگان، همانند دهها هنرمند ديگر اين کشور، حمايت خود را از تظاهرات اعلام کرد و مورد استقبال قرار گرفت.

رسانه هايی مانند روزنامه هاآرتص، شمار تظاهرکنندگان شامگاه شنبه را حدود سيصد هزار نفر برآورد کردند اما نتانياهو درآغاز جلسه يکشنبه دولت از ۱۷۰ هزار تظاهرکننده سخن گفت. خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از پليس تل آويو، تعداد تظاهرکنندگان را ۲۷۰ هزار نفر اعلام کرد.

فارغ از شمار تظاهرکنندگان در تجمع شامگاه شنبه، تظاهرات در تمامی شهرهای اين کشور گسترش يافته است و در زير هوای داغ اين روزها در اسرائيل، بر شمار چادرهايی که جوانان و ساير معترضين در محل های تعيين شده برای تجمع ها برپا کرده اند، افزوده شده است.

حدود دو ماه پيش بود که يک پدر جوان در شهر مذهبی نشين «بنی باراک» که از افزايش دوباره قيمت مواد لبنی خشمگین شده بود بود، در فیس بوک از مردم اسرائيل خواست تا از خريد مواد لبنی خودداری کنند؛ این فراخوان نطفه تظاهرات شنبه شب را شکل داد.

در پی موفقيت اين اعتراض فيس بوکی، تظاهرات مردمی از سه هفته پيش در اعتراض به يکی از اصلی ترين معضلات زندگی مردم، يعنی گرانی مسکن آغاز شد.

جوانان و بويژه والدين جوان می گويند که عليرغم تلاش زياد برای زندگی نمی توانند اجاره های بالا را تحمل کنند. اجاره خانه بخش بزرگی از درآمد خانواده های بی مسکن را می بلعد.

در سال های اخير خريد آپارتمان در اسرائيل رفته رفته به يک رويا تبديل می شود و بهای خانه در مرکز اسرائيل و بويژه در بیت المقدس (اورشلیم) به شدت افزايش يافته است.

کميته ای که بنيامين نتانياهو هفته گذشته از تشکيل آن برای رسيدگی به خواسته های قشرهای معترض سخن گفته بود، روز يکشنبه در پی جلسه دولت اين کشور، اعلام موجوديت کرد.

نيمی از وزيران دولت عضو اين کميته خواهند بود. کميته به رياست يک کارشناس اقتصادی غير دولتی، موظف است که ظرف يک ماه، توصيه های خود را برای نحوه تأمين خواسته های مردم طبق بودجه کشور، ارائه کند.

مارک رگو، يکی از سخنگويان نتانياهو گفت نخست وزير هم فکر می کند که مطالبات مردم، بر حق است و قيمت ها به گونه غيرمنطقی افزايش يافته است.

هيستدروت، اتحاديه پرقدرت کارگری و کارمندان کشور، ضمن همراهی قاطع با تظاهرکنندگان، پيوسته به نتانياهو هشدارمی دهد که به تامین حداقلی خواسته ها تن در نخواهد داد.

در کنار گرانی مسکن، قيمت انواع کالاهای اساسی، آب، برق و بنزين در ماه های اخير شديدا افزايش يافته است؛ برای مثال، هر ليتربنزين به دو دلار و بيشتر رسيده است. بدين ترتيب هر گالن ۴ ليتری بنزين برای مصرف کننده اسرائيلی، بيش از هشت دلار است، که دو و نيم برابر آمريکاست.

در کنار گرانی بسياری از خدمات و کالاها، ماليات های سنگین، يکی از اصلی ترين موضوعاتی است که مردم به آن معترض هستند، هر چند که نتانياهو قول داده است برای کاستن از ماليات های غيرمستقيمی که افزون بر ماليات کلان از مردم اين کشور گرفته می شود، تلاش کند.

دولت اسرائيل يکی از بزرگ ترين گيرندگان ماليات های مستقيم وغير مستقيم از مردم خود است؛ نه تنها مردم بين ۳۰ درصد و گاه حتی تا ۶۰ درصد از درآمد خود را به عنوان ماليات مستقيم درآمد به دولت می دهند، بلکه برای هر کالا و خدماتی نیز بايد ۱۶ درصد ماليات ارزش افزوده بپردازند (در گذشته اين ميزان حتی ۲۱ درصد هم بود)، و افزون بر همه اين ها، ماليات های غير مستقيم نيز انواع کالاها و محصولات و خدمات را برای مردم اين کشور بسيار گران کرده است.

حتی هر نوع معامله ای مانند نقل و انتقال املاک، چنان ماليات سنگينی دارد که گاه افراد از انجام آن خودداری می کنند. زيرا درهرنقل وانتقالی، دولت با ماليات ها پول مردم را می بلعد. گرفتن ماليات بخش بزرگی از درآمدهای دولت اسرائيل را تشکیل می دهد.

بيمه های بهداشتی کشور نيز بسيار گران است و دولت به طور خودکار درصد کلانی از حقوق کارمندان و ساير درآمدها را برای بيمه بهداشتی از آنان می گيرد.

در کنار اين ها، هر کسی که درآمدی دارد، مجبور است طبق قانون به سيستم تأمين اجتماعی کشور نيز کمک کند و بخشی از درآمد کارمندان و صاحبان مشاغل آزاد نيز بابت سيستم اجتماعی به زور ازآنان گرفته می شود.

بسياری از مردم اين احساس را دارند که از بام تا شام در حال کار برای ريختن درآمد به جیب دولت هستند و به اندازه تلاش هايشان روند زندگی آنها بهبود نیافته است.

در اين وضعيت، نخست وزیر اسراییل «مطمئن» است که دولتش با خطر سقوط روبرو نيست و هر چند خواسته های مردمی را برحق دانسته اما می گويد که برخی عوامل با غرض های خاص نيز، درحال پيشبرد هدف های خود عليه دولت هستند.

نمايندگان برخی از تظاهرکنندگان گفته اند که حامی حزب حاکم هستند اما تامین خواسته های شان را پيگيری می کنند. در شرايط جاری، اوپوزيسيون نيز در حمايت بيش از حد از تظاهرکنندگان احتياط نشان داده است.

اما بسياری از تظاهرکنندگان، از سران اوپوزيسيون نيز انتقاد کرده اند که آنها هم مانند دولت اوضاع را به گونه درست ارزيابی نکرده و نبض جامعه را در دست ندارند.
XS
SM
MD
LG