لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۳

اسرائیل ساخت «۵۰۰ واحد مسکونی» در شرق اورشلیم را تصویب کرد


یک کمیته دولتی اسرائیل روز دوشنبه ۱۲ آبان طرح‌هایی برای ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی در شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) را تصویب کرد. این در حالی است که آمریکا مخالف هرگونه ساخت و ساز در زمین‌های اشغال شده فلسطینی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیته‌ای در وزارت کشور با خانه سازی جدید در «رامات شلومو» موافقت کرده است. این منطقه در کرانه باختری قرار دارد که در جنگ ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل در آمد و بعد‌ها ضمیمه اورشلیم شد.

این خبرگزاری می‌افزاید که تصویب طرح‌های جدید بی‌سر و صدا انجام شد تا از بروز اختلاف با آمریکا جلوگیری شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هفته پیش دستور خانه سازی ۶۰۰ واحد مسکونی برای رامات شلومو و ۴۰۰ واحد دیگر برای حار حما، که آن نیز در نزدیکی اورشلیم است، صادر کرد.

مقام‌های فلسطینی ضمن هشدار در این زمینه، که در جامعه بین‌المللی نیز انعکاس داشته است، از این خانه سازی‌ها به عنوان موانع اصلی در تاسیس کشور مستقل فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه به پایتختی بیت‌المقدس نام می‌برند.

سخنگوی وزارت کشور اسرائیل حاضر نشد که تصمیم روز دوشنبه این کمیته دولتی را تایید کند هر چند که یک مقام دولتی این کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، خبر یاد شده را تایید کرده است.

این مقام دولتی که نامش فاش نشده است، گفته که به دلیل حساسیت موضوع، شمار خانه سازی برای رامات شلومو کاهش یافته است.

ایالات متحده آمریکا هفته گذشته گفت که چنین ساخت و سازهایی کمکی به «صلح در منطقه و راه حل تشکیل دو کشور» نمی‌کند. اتحادیه اروپا نیز از اسرائیل خواسته است تا درباره تایید پروژه‌های خانه سازی در حار حما و شلومو توسط نتانیاهو شفاف سازی کند.

نخست وزیر اسرائیل که رابطه‌اش با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، از مدت‌ها پیش به سردی گراییده است اوایل این ماه نیز به دلیل انتقال چندین خانواده یهودی به خانه‌های خریداری شده در منطقه عرب نشین شرق اورشلیم که هم اکنون نیز ۵۰۰ خانواده یهودی در آنجا زندگی می‌کنند، مورد انتقاد کاخ سفید قرار گرفت.

یک جنبش ضد خانه سازی اسرائیلی با نام «صلح اکنون» هشدار داده که اجرای طرح‌های مسکن رامات شلومو و حار حما می‌تواند تنش‌ها در شرق اورشلیم را افزایش دهد. این بخش، روزانه صحنه درگیری میان فلسطینی‌های خشمگین و پلیس ضد شورش اسرائیل است.

اسرائیل کل اورشلیم را به عنوان پایتخت «جاودانی و غیرقابل تقسیم» در نظر می‌گیرد که یهودیان این حق را دارند در هر نقطه‌ای از آن ساکن شوند، ادعایی که جامعه بین‌المللی آن را به رسمیت نشاخته است.

حدود ۵۰۰ هزار اسرائیلی در میان جمعیت دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفری فلسطینی‌ها درکرانه باختری و شرق اورشلیم زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG