لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

یورش سربازان اسرائیلی به دفاتر مطبوعاتی فلسطینی‌ها در کرانه باختری


ارتش اسرائیل با حمله به هشت دفتر رسانه‌ای و شرکت فیلمسازی و یک انتشاراتی فلسطینی در کرانه باختری رود اردن دفاتر آنها را مهر و موم و با ضبط تجهیزات اساسی، دستکم دو تن از کارکنان آن را نیز دستگیر و به اسرائیل انتقال داد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و فلسطینی، نیروهای ارتش و سازمان امنیت اسرائیل در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه ۲۶ مهر به دفاتر رسانه‌ای، رادیویی و فیلمسازی فلسطینی حمله کردند.

استودیوها و دفاتر مورد حمله در شهرهای بیت‌اللحم، نابلس، رام‌الله و الخلیل قرار داشت که مناطق تحت اختیار نیروهای امنیتی حکومت خودگردان فلسطینی محسوب می‌شود.

اما اسرائیل در گذشته نیز با ورود به این مناطق، شماری از ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی فلسطینی را بسته است.

رسانه‌های فلسطینی گزارش می‌دهند که در یورش شبانه نیروهای اسرائیلی، از جمله دفاتر رسانه‌های «پال مدیا»، «رام ست» و «ترنس مدیا» بسته شدند.

وبسایت وای.نت گزارش داد که به باور دستگاه امنیتی اسرائیل، فیلم‌های این شرکت‌ها در راستای منویات حماس و جهاد اسلامی فلسطین تولید می‌شد.

تولیدات شرکت‌ها از سوی شبکه‌های تلویزیونی فلسطینی و عربی مانند حزب‌الله و یا برخی شبکه‌های خارجی مانند شبکه‌های روسی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

به نوشته وای.نت، شبکه‌های القدس و الاقصی متعلق به حماس و شبکه فلسطین الیوم متعلق به جهاد اسلامی فلسطین که این تولیدات را نمایش می‌دادند، با وجود این حمله، کماکان به کار خود ادامه می‌دهند و هدف نیروهای امنیتی اسرائیل سخت کردن کار برای آنها در کرانه باختری بوده است.

القدس، الاقصی و فلسطین الیوم افزون بر غزه در لبنان نیز استودیو دارند و از شبکه‌های پربیننده در غزه و کرانه باختری هستند.

ارتش اسرائیل با چسباندن رونوشت «حکم نظامی» بروی درهای ورودی شرکت‌های مهر و موم شده نوشت که محصولات تولیدی این شرکت‌ها «تشویق به ترور و فتنه‌انگیزی» بوده و دستکم برای شش ماه فعالیت آنها ممنوع است.

رسانه‌های فلسطینی از اقدام اسرائیل در مهر و موم کردن دفتر انتشاراتی «الرامونی» در رام‌الله و مصادره انتشارات آن نیز خبر دادند.

حمله اسرائیل به دفاتر شرکت‌های فیلمسازی و رسانه‌ای ساعاتی پس از آن بود که دولت اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۵ مهر در نشست خود در بیت‌المقدس، اورشلیم، توافق اخیر آشتی ملی فلسطینی را بررسی و با رد آن، هر گونه مذاکرات آتی خود با فلسطینیان را نیز به تحقق خواسته‌های اسرائیل مشروط کرد.

جنبش‌های فتح و حماس پنجشنبه گذشته با میانجی‌گری مصر توافق آشتی ملی را در قاهره امضا کردند تا به ده سال رقابت خونین میان خود که عملا موجب دو حکومت فلسطینی، یکی در کرانه باختری و دیگری در غزه شده بود، پایان دهند.

هدف فوری از پیمان وفاق ملی فلسطینی واگذاری دوباره اختیارات اداره باریکه غزه از حماس به تشکیلات خودگردان فلسطینی است.

دولت اسرائیل در نشست سه‌شنبه خود تاکید کرد که گروه‌های آشتی کننده بویژه حماس باید اسرائیل را به عنوان کشوری برای یهودیان به رسمیت بشناسند. شاخه نظامی حماس خلع‌سلاح شود، زیربنای تروریستی حماس شامل تونل‌ها برچیده شود، حماس با ایران قطع رابطه کند، حماس اسرائیلی‌های اسیر و جسد سربازان کشته شده‌ای را که در اختیار دارد مسترد کند، امور امنیتی در غزه شامل گذرگاه‌ها کاملا در اختیار تشکیلات خودگردانی باشد و هر نوع انتقال پول و کمک بشردوستانه به غزه از طریق حکومت خودگردانی صورت گیرد.

تشکیلات خودگردان و جنبش حماس در بیانیه هایی شرط‌های اسرائیل را رد کردند.

نبیل ابو ردینه سخنگوی نهاد ریاست‌جمهوری فلسطین در رام‌الله سه‌شنبه شب گفت: «جامعه جهانی از جمله آمریکا، از تحولات فلسطینی و واگذاری دوباره اختیارات اداره غزه به تشکیلات خودگردان حمایت کرده‌اند».

سخنگویان حماس در غزه نیز گفتند که آشتی ملی «گزینه راهبردی» حماس بوده و در برابر اسرائیل که از این آشتی «سرخورده شده است» فلسطینی‌ها باید وفاق ملی خود را بیشتر تقویت کنند.

رد توافق آشتی فلسطینی از سوی دولت اسرائیل در حالی است که عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهوری مصر، که کشورش ۴۰ سال است با اسرائیل مناسبات کامل سیاسی دارد، سه‌شنبه شب بار دیگر از این پیمان حمایت کرد و آن را برای پیشبرد صلح و ثبات در منطقه مهم دانست.

XS
SM
MD
LG