لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

لیبرمن خواستار ساقط کردن حکومت حماس در غزه شد


رهبران اسرائیل حمله حماس به اتوبوس سرويس مدرسه دانش آموزان اسرائيلی را در جاده ای در جنوب اسرائيل را «عبور حماس از خطوط قرمز» توصيف کردند.
رهبران اسرائیل حمله حماس به اتوبوس سرويس مدرسه دانش آموزان اسرائيلی را در جاده ای در جنوب اسرائيل را «عبور حماس از خطوط قرمز» توصيف کردند.
در حالی که رسانه های اسرائيلی از آغاز عملی آتش بس نانوشته ميان ارتش اين کشور با سازمان حماس در غزه خبر می دهند، وزير امور خارجه اسرائيل، آتش بس با حماس را «اشتباه راهبردی» ناميده و خواهان «ساقط کردن حکومت حماس در غزه» شده است.

پس از سه روز حملات متقابل ارتش اسرائيل و تشکل های مسلح فلسطينی غزه، رسانه های اسرائيل می گويند که از شامگاه دوشنبه آتش بس نا نوشته در جنوب اسرائيل و نوار غزه عملا رعايت شده است.

از آخرين حمله راکتی که ساعت ۲۱:۴۰ شامگاه يکشنبه عليه جنوب اسرائيل انجام شد، ديگر راکتی از غزه، شهرهای اين بخش از اسرائيل را هدف قرار نداده است.

همزمان، نيروی هوايی ارتش اسرائيل، واحد توپخانه و نيروهای پياده نظام ارتش اسرائيل نيز عمليات گسترده روزهای اخير خود در غزه را متوقف کرده اند.

از بعد ازظهر پنجشنبه که يک فروند راکت ضد تانک، از نوع «کورنت» (ساخت روسيه) توسط نيروهای «يگان های عزالدين قسام»، شاخه نظامی حماس، يک اتوبوس سرويس مدرسه دانش آموزان اسرائيلی را در جاده ای در جنوب اسرائيل هدف قرار داد، سران اسرائيل اين حمله را «عبور حماس از خطوط قرمز» توصيف کرده، بر دامنه حملات هوايی و آتشباری توپخانه به غزه افزودند.

در اين سه روز، ۴۶ هدف در غزه مورد حمله نيروی هوايی، واحد توپخانه و نيروهای پياده نظام ارتش اسرائيل قرار گرفت و نيز پانزده باند راکت اندازان با موشک های هوايی جنگنده های اسرائيل روبرو شدند.

همزمان، از شامگاه پنجشنبه تا شامگاه يکشنبه، بيش از ۱۵۰ راکت و خمپاره از غزه به شهرهای مختلف جنوب اسرائيل شليک شد، که اين ميزان، تقريبا معادل با راکت هايی بود که ستيزه جويان مسلح فلسطينی در طول عمليات «سرب مذاب» در دسامبر ۲۰۰۸ و ژانويه ۲۰۰۹ به شهرهای جنوب اسرائيل شليک می کردند.

رسانه های منطقه يکشنبه گزارش داده بودند که رابرت سری، نماينده ويژه دبير کل سازمان ملل با ارسال پيام کادر سياسی حماس به دولت اسرائيل، آمادگی حماس را برای بازگشت به رعايت آتش بس نا نوشته اعلام کرده است.

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل يکشنبه گفته بود که ارتش اين کشور نيز خواهان گسترش تنش نيست.

رخدادهای سه روز اخير، وخيم ترين وضعيت در جنوب اسرائيل و باريکه غزه، از پس از عمليات «سرب مذاب» بود؛ حملاتی که در آن به اسرائيلی ها جراحات و خسارات مالی وارد شد و طرف فلسطينی نيز متحمل ۱۹ کشته و خسارات شديد گرديد.

در کنار غير نظامی ها، شماری از کشته ها از فرماندهان بارز شاخه نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطين بودند.

ساقط کردن حکومت حماس

همزمان با آغاز عملی آتش بس نانوشته اسرائيل با حماس، آويگدور ليبرمن، وزيرخارجه راستگرای اسرائيل، که حزب او؛ «اسرائيل خانه ما است» بخشی مهم از ائتلاف با دولت بنيامين نتانياهو، نخست وزير اين کشور است، روز دوشنبه گفت نبايد با آتش بس با حماس کنار آمد.

آقای ليبرمن که همواره ديدگاه های تندی عليه فلسطينی ها بيان کرده، افزود که «پذيرش آتش بس با حماس، اشتباهی استراتژيک است که عواقبی وخيم تر در آينده را متوجه اسرائيل می کند».

آقای ليبرمن بر «لزوم تلاش اسرائيل تا سر حد فروپاشی حکومت حماس در غزه» تاکيد کرد، و گفت «آتش بس تنها به حماس امکان می دهد که جنگ افزار و راکت های بيشتری وارد غزه کند».

درخواست برای منطقه «پرواز ممنوع» بر فراز غزه

درهمين حال، اظهارات دبير کل اتحاديه عرب و وزيران خارجه مصر و ترکيه در مورد برقراری منطقه «پرواز ممنوع» بر فراز باريکه غزه، با ناخشنودی و نگرانی دولت اسرائيل روبرو شده است.

عمرو موسی، دبير کل اتحاديه عرب، روز يکشنبه برای نخستين بار گفت که اين اتحاديه از شورای امنيت سازمان ملل خواهد خواست آسمان غزه را «منطقه پرواز ممنوع» اعلام کند تا ارتش اسرائيل نتواند حملات هوايی به غزه را ادامه دهد.

نبيل العربی، وزيرخارجه مصر نيز يکشنبه در نشست خبری مشترک با احمد داوود اوغلو، وزيرخارجه ترکيه که به مصر رفته بود، از اين پيشنهاد اتحاديه عرب حمايت کرد.

وزير امور خارجه ترکيه گفت اگر چنين پيشنهادی از سوی مصر و اتحاديه عرب به طور جدی ارائه گردد، ترکيه نيز با ديد مثبت، حامی آن خواهد بود.

تشکيلات فلسطينی و دولت حماس در غزه، از اتحاديه عرب خواسته بودند که نشست فوق العاده ای را برای بررسی وضعيت غزه برگزار کند.

اسرائيل نگران است که در شرايط جديد منطقه که مصر از حاکميت جديدی برخوردار شده است، در مقابله آتی ارتش خود با حماس، با تنگناهای جدی روبرو شود.

حماس در روزهای اخير مذاکراتی با سران حکومت جديد مصر برای بهبود مناسبات فيمابين انجام داده، که طرفين از نتايج آن ابراز رضايت کرده اند.

همزمان، وزير امور خارجه جديد مصر يکشنبه گفت از حماس می خواهد که از حملات راکتی به اسرائيل دست بردارد و آتش بس را رعایت کند.
XS
SM
MD
LG