لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

مذاکرات انتقال گاز اسرائیل از طریق ترکیه به اروپا «در مرحله نهایی است»


مشاور وزیر زیرساخت، انرژی و آب اسرائیل در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، اعلام کرد که مذاکرات میان دو کشور برای انتقال گاز اسرائیل به اروپا در مرحله «نهایی» قرار دارد.

درور کوهن در ادامه گفت که هم اکنون طرفین بر روی قیمت گاز، مسیر ساخت خط لوله، مقاصد نهایی و حجم گاز صادراتی مذاکره می‌کنند.

خط لوله «ایست مِد» قرار است گاز میادین واقع در مدیترانه شرقی، از جمله میدان گازی لویاتان اسرائیل را به ایتالیا و یونان منتقل کند. آقای کوهن گفت که امیدوار است طرفین انعطاف کافی برای رسیدن به توافق را نشان دهند.

یووال اشتاینیتز، وزیر زیرساخت، انرژی و آب اسرائیل، اخیرا در حاشیه کنفرانس جهانی نفت استانبول با مقامات ترکیه پیرامون این پروژه مذاکراتی انجام داده و اعلام کرد که طرفین به توافق ایجاد چتر حمایتی دولتی برای این پروژه دست یافته‌اند که می‌تواند زمینه ساز آغاز ساخت خط لوله «ایست مد» تا پایان سال جاری باشد.

وی گفت اخیرا مذاکراتی نیز با شرکت‌ها و دولت‌های منطقه‌ای انجام شده است.

اشتاینیتز گفت که ترکیه به عنوان مسیر ترانزیت گاز برای اسرائیل بسیار مهم است، اما این کشور گزینه‌های دیگری مانند صادرات از طریق یونان یا مصر به اروپا را نیز مدنظر قرار داده است و حتی صادرات می‌تواند به صورت موازی از دو مسیر متفاوت انجام شود.

وی گفت که موضوع زمان مهم هست و سفر آتی برات آلبایراک وزیر انرژی ترکیه به تل آویو می‌تواند قدمی رو به جلو برای امضای چتر حمایتی دولتی از خط لوله یاد شده باشد.

وی با اشاره به واردات چشمگیر و مصرف سالانه ۵۰ میلیارد متر مکعبی گاز ترکیه گفت که گاز اسرائیل می‌تواند از ترکیه عبور کند، اما باید ملاحظات تل آویو برای آغاز ساخت این پروژه تامین شود.

روسیه، ایران و آذربایجان بزرگترین تامین کننده‌های گاز ترکیه هستند.

بر اساس آمارهای مرکز تنظیم بازار انرژی ترکیه، ایران طی هفت ماه سال جاری میلادی صادرات گاز به ترکیه را نسبت به دور مشابه سال گذشته ۴۶ درصد افزایش داده و به بالای ۵.۵ میلیارد متر مکعب رسانده است. ترکیه در هفت ماه سال نزدیک ۳۲ میلیارد متر مکعب واردات گاز داشته است. بدین ترتیب، سهم ایران در تامین گاز ترکیه بیشتر از ۱۷ درصد بوده است.

مشاور وزیر زیرساخت، انرژی و آب اسرائیل گفته است که گاز اسرائیل از لحاظ قیمت یکی از رقابتی‌ترین منابع تامین انرژی برای ترکیه و اروپا خواهد بود که نیاز به قراردادهای دراز مدت دارد.

اسرائیل هم اکنون با داشتن دو میدان بزرگ گازی لویاتان و تامار با ذخایر قابل استخراج بالای ۹۰۰ میلیارد متر مکعب در صدد صادرات گاز به بازارهای منطقه‌ای و اروپاست.

عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر نیز ماه گذشته اعلام کرد در قوانین کشور تغییراتی اعمال شده است که امکان خرید گاز از اسرائیل را تسهیل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، قوانین جدید شامل مجوز واردات یا ترانزیت گاز به شرکت‌های غیر دولتی است. قبلا، شرکت غیردولتی دلفینوس مصر در سال ۲۰۱۵ برای خرید سالانه سه میلیارد گاز اسرائیل توافق کرده بود. این گاز از طریق میدان تامار تامین خواهد شد.

اسرائیل همچنین در حال تکمیل پروژه لویاتان برای تولید گاز تا سال ۲۰۱۹ هست.

XS
SM
MD
LG