لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

یک وزیر اسرائیلی: ازدواج یهودیان با غیریهودیان مانند هولوکاست دوم است


رافی پرتز پیشتر یک روحانی ارتودکس در ارتش اسرائیل بود.
رافی پرتز پیشتر یک روحانی ارتودکس در ارتش اسرائیل بود.

یک وزیر اسرائیلی که رهبر یک حزب این کشور نیز هست، افزایش درصد ازدواج یهودیان با غیر یهودیان در کشورهای دیگر، به ویژه در آمریکا را «مانند هولوکاست دوم» دانست.

به گزارش تایمز اسرائیل و رسانه‌های بین‌المللی، رافی پرتز وزیر آموزش و پرورش و رهبر «اتحاد احزاب راست» این سخن را به تازگی در یک نشست کابینه، هنگام دیدار وزیران با فعالان گروه‌های یهودی در کشورهای خارجی بیان کرد.

وب‌سایت اکسیوس گزارش داده بود که دنیس راس دپیلمات پیشین آمریکایی و دبیر شورای موسسه «سیاست مردم یهودی» در نشست روز اول ژوئیه کابینه اسرائیل، گزارشی درباره وضعیت یهودیان جهان به ویژه در آمریکای شمالی ارائه کرده بود.

رافی پرتز در این نشست گفته بود که ازدواج یهودیان با افراد غیر یهودی در ۷۰ سالی که از وقوع هولوکاست سپری شده، باعث «از دست رفتن شش میلیون یهودی دیگر» شده است.

در هولوکاست، کشتار هدفمند یهودیان در حکومت آلمان نازی به رهبری آدولف هیتلر، شش میلیون تن از یهودیان اروپا کشته شدند.

سخنگوی رافی پرتز سخنان بیان شده از سوی این وزیر را تایید کرد اما دستکم یک وزیر دیگر، یووال اشتاینیتز از حزب حاکم لیکود با این اظهارات مخالفت کرده بود.

به گفته اشتاینیتز، «ازدواج مختلط مشکل حیاتی نیست؛ نگاه حقارت‌آمیز به یهودیان آمریکا که نه تنها از نظر مذهب، بلکه بیش‌تر از دید فرهنگی و تاریخی خود را یهودی می‌دانند، باید متوقف شود».

بنیامین نتانیاهو در جمع‌بندی این نشست گفته بود که نگرانی‌اش از (کاهش) جمعیت یهودیان بیشتر از تمایلات سیاسی یهودیان آمریکا است. ظاهرا اشاره او به تمایل اکثریت یهودیان آمریکایی به دمکرات‌های مخالف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، است.

به نوشته تایمز اسرائیل، جاناتان گرینبلات مدیر موسسه «ضد افترا» که در این نشست کابنیه حضور داشت، کاربرد واژه «هولوکاست» برای توصیف ازدواج یهودی با فرد غیر یهودی را «غیر قابل تصور» خوانده بود.

بنیاد یهودی «رودرمن» در آمریکا نیز گفته که سخنان این وزیر اسرائیلی «غیر مسئولانه و غیر محترمانه» بوده است؛ کنگره یهودیان آمریکا نیز این اظهارات را «غیرسازنده» دانسته است.

رافی پرتز پیشتر یک روحانی ارتودکس در ارتش اسرائیل بود و اخیرا پس از اینکه به رهبری «اتحاد احزاب راست» رسید، بنیامین نتانیاهو او را به جای نفتالی بنت رهبر پیشین این حزب به پست وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد.

در روزهای اخیر تنها سخنان وزیر آموزش و پرورش نیست که بحث‌برانگیز شده است؛ ربای شلومو آوینر که از رهبران روحانی «صهیونیست‌های مذهبی» است، هفته گذشته گفت «سیاست برای زنان نیست»؛ وی در آستانه انتخابات پیش‌روی این کشور توصیه کرد که خوب است زنان از ورود به عرصه سیاست خودداری کنند.

در اسرائیل که از دهه‌ها قبل شاهد نخست‌وزیر زنی مانند گلدا مئیر بوده یا زیپی لیونی تنها یک گام تا نخست‌وزیر شدن فاصله داشت، و یا هنوز سیاستمداری مانند آیلت شاکد در سودای نخست‌وزیری است سخنان ربای آوینر با شدیدترین انتقادها روبرو شده است.

یائیر لاپید، سیاستمدار اسرائیلی، در واکنش گفته است: «متعصبین مذهبی و زن‌ستیز جایگاهی در سپهر سیاسی ندارند» و خوب است که حتی در دادگاه‌های شرع یهودی نیز جایی نداشته باشند.

از سوی دیگر، ماجرای بشقاب غذای سفیر اسرائیل در برزیل در کنار رئیس‌جمهوری این کشور آمریکای لاتین که به نوعی در ارتباط با قوانین یهودی قرار گرفته، بحث‌های زیادی در پی داشته است.

یوسی شِلی، سفیر اسرائیل در برزیل، عکسی از خود را در کنار ژائیر بولسه‌نارو رئیس‌جمهوری برزیل، در صفحه توئیترش قرار داده که ظاهرا خوراک خرچنگ در بشقاب هر دو با فتوشاپ سیاه شده است.

طبق قواعد خوراک کاشر یهودی، خرچنگ و بسیاری از خوراک‌های دریایی حلال نیستند.

سفیر در مصاحبه‌های متعددی که داشته است، خوردن خرچنگ را تکذیب کرده و مدعی شده که با بولسه‌نارو در راه رفتن به مسابقه نهایی جام فوتبال آمریکای لاتین بود که رئیس‌جمهوری برزیل او را به یک رستوران دریایی برد و «خوراک‌هایی به روی میز آورده شد که او آن‌ها را کنار گذاشت».

از آن‌جا که آقای شلی انتصاب شخصی بنیامین نتانیاهو است، این امر برای حزب لیکود در آستانه انتخابات پارلمانی اسرائیل چندان خوشایند نیست.

لیکود برای تشکیل دولت بعدی بیش از گذشته به پشتیبانی احزاب راست و مذهبی نیاز دارد در حالی که بر اساس نظرسنجی‌های این هفته، ائتلافی شامل مذهبیون که تا پیش از این «حامیان طبیعی» نتانیاهو بودند، در مقایسه با انتخابات شکست خورده سه ماه پیش، تضعیف شده است.

XS
SM
MD
LG