لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

تظاهرات هزاران اسرائیلی؛ «نتانیاهو نظام دمکراسی را به خطر انداخته است»


زنان اسرائیلی با پوشیدن ماسک در تظاهرات «پرچم سیاه» شرکت کردند تا به بنیامین نتانیاهو و «اقدامات ضد دمکراتیک» او اعتراض کنند.
زنان اسرائیلی با پوشیدن ماسک در تظاهرات «پرچم سیاه» شرکت کردند تا به بنیامین نتانیاهو و «اقدامات ضد دمکراتیک» او اعتراض کنند.

هزاران اسرائیلی شامگاه یکشنبه ۳۱ فروردین با شرکت در تظاهراتی در تل‌آویو بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر موقت و رهبر حزب لیکود، را متهم کردند که نظام دمکراسی این کشور را «به خطر انداخته است».

این تظاهرات در میدان بزرگ اسحاق رابین در تل‌آویو در شرایط قرنطینه و در حالی برگزار شد که معترضین به فاصله دو متر از یکدیگر ایستاده بودند.

به گزارش آسوشیتدپرس، بیش از دو هزار تن و بنا به ارزیابی تلویزیون اسرائیل، حدود چهار هزار معترض در آن شرکت کردند.

معترضین با به دست گرفتن پرچم‌های سیاه رنگ، آقای نتانیاهو را متهم کردند که با بهره‌برداری از بحران ویروس کرونا، در صدد لاپوشانی محاکمه قریب‌الوقوع خود به اتهام فساد است.

تظاهرات در حالی برگزار شد که با وجود عدم دستیابی بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس، رهبر حزب رقیب آبی- سفید به توافقی برای تشکیل دولت ائتلافی، هیات‌هایی از دو حزب در طول یکشنبه به مذاکرات ادامه دادند تا شاید آخرین موانع بر سر راه تشکیل یک دولت ائتلافی را بردارند.

بنی گانتس هفته گذشته گفته بود که بنیامین نتانیاهو به جای مذاکرات در مورد دولت جدید، بحث قضات دیوان عدالت و کار آنها را دنبال می‌کند.

اما رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه گفتند که حزب لیکود از خواسته‌هایش در مورد انتصاب قضات دیوان عدالت و محدودیت‌ موضوع‌هایی که در این دیوان مطرح شود، «عدول کرده است»؛ حزب آبی- سفید عقب نشینی لیکود از این خواسته‌ها را هنوز تایید نکرده است.

بنیامین نتانیاهو که به «بی‌گناهی» خود در سه پرونده اتهامی فساد «اطمینان دارد»، شنبه شب در یک سخنرانی تلویزیونی، بار دیگر تاکید کرد که تنها هدف او از فرا خواندن بنی گانتس به تشکیل دولت وحدت ملی، تقویت اسرائیل برای عبور موفق از بحران کرونا است.

یائیر لاپید، یکی از سیاستمداران مخالف بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس، در سخنرانی تظاهرات یکشنبه شب در تل‌آویو خطاب به آقای گانتس گفت، وقتی شما بخشی از دولت باشید، نمی‌توانید با فساد رئیس آن مبارزه کنید؛ خودتان نیز به بخشی از این فساد مبدل می‌شوید.

آقای گانتس ظاهرا همچنان امیدوار است بتواند اتحادی با لیکود تشکیل دهد که ریاست دولت را در دست بنیامین نتانیاهو باقی بگذارد اما پست‌های مهم و کلیدی این دولت، به او و ۱۴ عضو دیگر آبی- سفید داده شود.

اما از پنجشنبه گذشته که رئیس‌جمهوری اسرائیل با ابراز ناامیدی از شکست بنی گانتس در معرفی دولت جدید، مجلس را مامور معرفی سیاستمداری کرد که بتواند در ۲۱ روز دولت جدید را با حمایت ۶۱ نماینده از میان ۱۲۰ عضو تشکیل دهد، شمارش معکوس عمر دوره جدید مجلس که نتیجه انتخابات ۱۲ اسفند بود، به سر آمده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، احتمال برگزاری چهارمین انتخابات در یکسال مطرح است؛ موعد احتمالی اواسط مرداد نیز برای این انتخابات عنوان شده اما معلوم نیست در صورت ادامه بحران کرونا بتوان انتخاباتی برگزار کرد.

در روزهای گذشته برافراشتن بیرق‌های سیاه به نماد تظاهرات اعتراضی اسرائیلی‌ها علیه تشکیل ائتلاف میان احزاب آبی- سفید و لیکود مبدل شده است.

انجام تظاهرات از جمله موارد معدودی است که اسرائیلی‌ها در شرایط قرنطینه مجاز به انجام آن هستند.

بنیامین نتانیاهو شنبه شب در نشست مجازی دولت خود برای کاستن از برخی سخت‌گیری‌های چند هفته اخیر در ارتباط با قرنطینه، گفت در حالی که آگاه است که خود او هدف اصلی اعتراض‌ها قرار دارد، اما انجام تظاهرات یک حق اساسی است که در شرایط قرنطینه نیز محترم خواهد بود.

آقای نتانیاهو هفته گذشته نیز از سخنان پسرش، یائیر، که در مورد تظاهرکنندگان «آرزو» کرد که تنها فعالان احزاب چپ از کرونا بمیرند، پوزش خواست؛ یائیر نتانیاهو این گفته‌ خود را از صفحه توئیتری‌اش حذف کرد.

XS
SM
MD
LG