لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

بازجویی و بازداشت شماری از مقام‌های پیشین اسرائیل درباره فساد در خرید زیردریایی


انتظار می‌رود که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز به عنوان ‌«مطلع» در ماجرای فساد در خرید زیردریایی از آلمان بازجویی شود.
انتظار می‌رود که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز به عنوان ‌«مطلع» در ماجرای فساد در خرید زیردریایی از آلمان بازجویی شود.

پلیس اسرائیل شماری از دولتمردان، مقامات دفتر نخست‌وزیری و فرماندهان پیشین نظامی این کشور را در ارتباط با اتهام فساد و تبانی در نحوه خرید زیردریایی‌های مدرن از آلمان برای ارتش این کشور بازداشت و بازجویی کرده است؛ احتمال احضار نخست‌وزیر و وزیر انرژی نیز برای بازجویی به عنوان «مطلع» مطرح است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، واحد مبارزه با فساد وابسته به پلیس این کشور طی روزهای یکشنبه و دوشنبه ۱۲ و ۱۳ شهریور، یک وزیر پیشین، یکی دیگر از روسای پیشین ستاد کارکنان دفتر نخست‌وزیری و یک فرمانده پیشین واحد کماندویی نیروی دریایی را بازداشت کرد.

به نوشته روزنامه هاآرتص، الیعزر موتی زندبرگ، وزیر پیشین، داوید شارن رییس پیشین دفتر نخست‌وزیری و سرتیپ نیروی دریایی شای باروش فرمانده واحد پرآوازه کماندویی این نیرو در میان بازداشت‌شدگان هستند.

بر اساس این گزارش، دستکم هشت تن دیگر از مقامات ارشد کشوری و نظامی به فهرست متهمین احتمالی در ماجرای فساد در خرید زیردریایی‌ها از آلمان افزوده شده‌اند.

الیعزر (چینی) ماروم فرمانده پیشین نیروی دریایی نیز مورد بازجویی قرار گرفته و چند روز پیش در آغاز سفر خارجی‌اش، از فرودگاه بن گوریون به بازجویی برده شد.

مشاوران چند وزیر و دو مقام پیشین شورای عالی امنیت ملی اسرائیل نیز از جمله کسانی هستند که در این ارتباط بازجویی شده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل به نقل از بازجویان واحد مبارزه با فساد احتمال داده‌اند که یووال اشتاینیتز وزیر انرژی دولت بنیامین نتانیاهو و مسئول پیشین پرونده ایران در دولت اسرائیل و یا حتی خود بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر به عنوان «مطلع» در این ماجرا بازجویی شوند.

آویخای مندلبلیت، مشاور حقوقی دولت، از چند ماه پیش گفته بود، در پرونده اتهامی خرید زیردریایی‌ها، موسوم به «پرونده سه هزار»، نتانیاهو متهم نیست.

اسرائیل از مجتمع کشتی‌سازی تیسن کروپ آلمان چند زیردریایی جدید خریداری کرده و بازجویی از مقامات پیشین اسرائیلی در ارتباط با نحوه تنظیم معامله با این شرکت است که ایران نیز در آن سهام اندکی دارد.

بر اساس گزارش رسانه‌های غربی، زیردریایی‌های خریداری شده توان ضربه هسته‌ای نیز دارند.

برخی از رسانه‌های اسرائیل و رقیبان نخست‌وزیر پیشتر گفته بودند این واقعیت نیز که ایران سهامدار تیسن کروپ است باید مورد رسیدگی قرار گیرد زیرا ممکن است رازهای نظامی اسرائیل از طریق معامله با تیسن‌کروپ در اختیار ایران قرار گرفته باشد.

اما مقامات قضایی و حقوقی اسرائیل ظاهرا مدارکی برای این بخش از گمانه زنی‌ها نیافته‌اند.

اتهام فساد در نحوه خرید زیردریایی‌ها زمانی مطرح شد که موشه یعلون وزیر پیشین دفاع مدتی کوتاه پس از آنکه از سوی بنیامین نتانیاهو کنار گذاشته شد، آن را مطرح کرد.

دستگیری‌های کم سابقه در میان مقامات پیشین نظامی و سیاسی که در صدر گزارش‌های اسرائیل قرار گرفته در حالی است که آقای نتانیاهو خود با کوهی از مشکلات شخصی روبرو شده است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که دادستانی اسرائیل نه تنها هفته آینده علیه سارا نتانیاهو همسر نخست‌وزیر به اتهام سوء استفاده از اموال دولتی به مبلغ ۱۱۰ هزار دلار کیفرخواست صادر می‌کند بلکه تا پایان سال میلادی سرنوشت دو پرونده مفتوح علیه خود نخست‌وزیر روشن خواهد شد.

واحد مبارزه با فساد در پلیس چند بار از آقای نتانیاهو بازجویی کرده است؛ دو پرونده در ارتباط با دریافت هدایایی مانند سیگار برگ و شامپانی از دوستان میلیاردر (پرونده موسوم به یک هزار) و تبانی با صاحب روزنامه یدیعوت آخرونوت (پرونده موسوم به دو هزار) از سوی پلیس در حال رسیدگی هستند.

آقای نتانیاهو در روزهای گذشته طی دو سخنرانی در برابر طرفدارانش گفت، رقیبان که نمی‌توانند او را از نخست‌وزیری کنار بگذارند، می‌خواهند او و همسرش را از با وارد کردن «اتهامات بیهوده» خسته کنند.

نتانیاهو این هفته نیز این اتهامات را «کف» بی‌ارزش دریا خوانده بود.

دوره نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو طولانی‌تر از همه اسلاف پیشین خود، غیر از دیوید بن گوریون، است اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت افکار عمومی هنوز او را شایسته نخست‌وزیری می‌داند.

ایلت شاکد وزیر دادگستری اسرائیل چند روز پیش تکرار کرد که حتی اگر علیه آقای نتانیاهو کیفرخواست صادر شود، وی می‌تواند در مقام نخست‌وزیری باقی بماند.

اما روزنامه جروزالم پست روز دوشنبه نوشته بود، اگر سارا نتانیاهو که سال‌ها بازجویی شده، بار دیگر محاکمه شود، این می‌تواند ضربه‌ای به نخست‌وزیر باشد.

اهود اولمرت نخست‌وزیر پیشین اسرائیل نیز که به اتهام نابسامانی مالی به ۱۹ماه حبس محکوم شده بود، به تازگی آزاد شده است.

XS
SM
MD
LG