لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

بیمارستان جم: جراح عباس کیارستمی به «علت مسافرت» هنگام عمل وی حضور نداشت


عباس کیارستمی تیرماه امسال در پاریس درگذشت.
عباس کیارستمی تیرماه امسال در پاریس درگذشت.

رییس بیمارستان جم اعلام کرد که احمد میر، جراح عباس کیارستمی، «به علت مسافرت» در عمل جراحی کیسه صفرای این کارگردان برجسته ایرانی حضور نداشته است اما تشخیص «قصور» پزشکی در این پرونده در صلاحیت سازمان نظام پزشکی است.

بهمن کیارستمی پسر آقای کیارستمی در واکنش به این سخنان گفته که جراح پدرش نه در عمل جراحی کیسه صفرا و نه جراحی «چهارم» او حضور نداشته و همچنین «هیچ متخصص عفونی» در روند درمان او شرکت نداشته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محسن تدین‌فر رییس بیمارستان جم روز سه‌شنبه پنجم مرداد گفت: «پزشک جراح مرحوم عباس کیارستمی، دکتر احمد میر، فرزند دکتر محمدرضا میر است که از ابتدا نیز قرار نبود پدر ایشان، آقای کیارستمی را عمل کند».

برای دریافت آخرین اخبار به تلگرام رادیو فردا بپیوندید

به گفته آقای تدین‌فر، احمد میر «چهار بار» آقای کیارستمی را در بیمارستان جم جراحی کرده بود اما در عمل جراحی کیسه صفرا حضور نداشت و «تیم جراحی او عمل را انجام دادند».

وی اعلام کرد که درباره «قصور» احتمالی در پرونده آقای کیارستمی«هیچ نظری» ندارد و در این مورد کمیسیونی در سازمان نظام پزشکی تصمیم می‌گیرد.

بیمارستان جم نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برای آقای کیارستمی در عمل جراحی «عارضه‌ای ناخواسته پیش آمد که با تلاش بسیار زیاد کنترل شد» و او با «بهبودی نسبی» بیمارستان را ترک کرد.

پرونده پزشکی عباس کیارستمی در حال حاضر از سوی کمیته ویژه‌ای در سازمان نظام پزشکی در حال بررسی است و این کمیته می‌گوید که تحقیقاتش هنوز به پایان نرسیده است.

پسران عباس کیارستمی بارها اعلام کرده‌اند که پدرشان را بر اثر «قصور پزشکی» از دست داده‌اند، اما پزشک پرونده وی و برخی دیگر از مقام‌های مسئول حاضر به تایید این موضوع نیستند.

بهمن کیارستمی روز سه‌شنبه در واکنش به گفته‌های رییس بیمارستان جم اعلام کرد که دکتر احمد میر نه تنها هنگام عمل جراحی صفرا بلکه در «جراحی چهارم» پدرش در تاریخ دوازدهم فروردین نیز حضور نداشته است.

وی همچنین در واکنش به سخنان رییس بیمارستان جم مبنی بر حضور یک متخصص عفونی در روند درمان پدرش اعلام کرد که دکتر مازیار پارسا متخصص عفونی بیمارستان جم، از دوم تا پانزدهم فروردین در بیمارستان حضور نداشته و متخصص عفونی دیگری نیز در روند درمان این کارگردان سینما شرکت نداشته است.

پسر آقای کیارستمی همچنین درباره احتمال «قصور پزشکی» نیز گفت: «با توجه به شکایت‌های بسیاری که از بیمارستان جم در مراجع قضایی طرح شده آقای دکتر تدین‌فر حتما می‌دانند که در مفاهیم حقوقی میان قصور پزشکی و تقصیر تفاوت هست».

وی اضافه کرد: «تفاوت قصور با تقصیر در آن است که قصور به خطایی اطلاق می‌شود که سهوا سر زند».

مرگ جنجال برانگیز عباس کیارستمی کارگردان برجسته ایرانی در هفته‌های اخیر موضوع «خطای پزشکی» را در جامعه ایران بر سر زبان‌ها انداخته و کمپینی نیز با این عنوان در فیسبوک ایجاد شده که بازتاب‌های زیادی داشته است.

در همین حال خبرگزاری ایسنا روز دوم مرداد بر اساس آمار‌های سازمان پزشکی قانونی گزارشی منتشر کرده بود که نشان می‌دهد آمار محکومیت پزشکان از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ رو به افزایش بوده است.

عباس کیارستمی که آثار شاخصی ظرف پنج دهه گذشته ساخته بود تیرماه امسال در بیمارستانی در پاریس درگذشت.

XS
SM
MD
LG