لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

قوه قضاییه: ایران از آمریکا و انگلیس شکایت می کند


علیرضا جمشیدی می گوید که عاملان بمبگذاری در شیراز به اشد مجازات محکوم خواهند شد.(عکس: فارس)
علیرضا جمشیدی می گوید که عاملان بمبگذاری در شیراز به اشد مجازات محکوم خواهند شد.(عکس: فارس)

سخنگوی قوه قضاييه ايران با اعلام دستگيری ۱۲ نفر در ارتباط با حادثه بمبگذاری حسينيه ای در شيراز از طرح شکايت بین المللی عليه بريتانيا و آمريکا خبر داد.


روز سه شنبه عليرضا جمشيدی به خبرنگاران در تهران گفت: «از عوامل اصلی اين حادثه اسلحه، مهمات، تجهيزات ساخت بمب و سيانور کشف شده است و قصدشان بمبگذاری در جاهای پر جمعيت بوده است.»


اين مقام قضايی افزود: «عاملان اين حادثه دلخراش را به اشد مجازات محکوم خواهيم کرد.»


در جريان برگزاری مراسم هفتگی کانون فرهنگی «رهپويان وصال» در شامگاه شنبه ۲۴ فروردين انفجاری به وقوع پيوست که دستکم دوازده نفر کشته و بيش از ۲۰۰ نفر زخمی برجای گذاشت.


اين کانون، شنبه ها به طور منظم در اين حسينيه برنامه های مذهبی برگزار می کرده و موضوع سخنرانی پيش از وقوع انفجار، «خود فریبی» بوده است.


گزارش ها حاکی است که صدای انفجار تا کيلومتر ها دورتر شنيده شده و شيشه های خانه های اطراف محل انفجار شکسته شده است.


  • «دخالت آمريکا و انگليس در اين حادثه مشخص شده و عوامل اصلی دستگير شده اند که در مراحل اوليه به وابستگی به کشورهای آمريکا و انگليس اعتراف کرده اند.»
سخنگوی قوه قضاییه

در روزهای نخست و در حالی که روحانی اين حسينيه بارها «بمبگذاری تروریستی» را علت اين حادثه می خواند، مقام های رسمی جمهوری اسلامی و شورای امنيت کشور «انفجار تصادفی» مهمات جنگی را علت بروز حادثه شيراز اعلام می کردند.


تا اینکه هفته گذشته، مصطفی پورمحمدی، وزير کشور، از دستگيری «عوامل» انفجار در شيراز خبر داد و اين اتفاق را به «سلطنت طلبان» نسبت داد.


وی گفت: «عاملان اين انفجار کسانی هستند که به اسم سلطنت طلبی به حمايت از کشورهايی که داعيه حقوق بشر و دفاع از حقوق ملت ها و ضد تروريسم را دارند، دست به اين اقدام زده اند.»


بریتانیا و آمریکا در تیر رس اتهام


سخنگوی قوه قضاييه ایران در همين رابطه بريتانيا و آمريکا را مسبب اين بمبگذاری معرفی کرده و از تنظيم شکايتی عليه اين دو کشور در مجامع بين المللی خبر داده است.


وی اظهار داشت: «دخالت آمريکا و انگليس در اين حادثه مشخص شده و عوامل اصلی دستگير شده اند که در مراحل اوليه به وابستگی به کشورهای آمريکا و انگليس اعتراف کرده اند.»


آقای جمشيدی گفت: «دادستان کل کشور ماموريت دارد در مراجع بين المللی و داخلی نسبت به طرح شکايت و دعاوی عليه دولت هايی که در اين حادثه اسف بار دخالت مستقيم يا غير مستقيم داشتند، اقدام کند و خانواده های شهدا و آسيب ديده می توانند ادعای خسارت کنند که با حمايت وزارت امور خارجه تمهيدات لازم برای آنان انديشيده خواهد شد.»


جمهوری اسلامی پيشتر کسانی که در ارتباط با بمبگذاری و نا آرامی ها در استان خوزستان بازداشت شده بودند و یا گروه هایی همچون پژاک در کردستان و جندالله در سیستان را متهم کرده بود که با حمایت آمریکا و بریتانیا، دست به اقدامات «خرابکارانه» می زنند.


آمريکا و بريتانيا اتهام های وارده را بی اساس دانسته اند.


XS
SM
MD
LG