لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

امپراطور ژاپن ابراز تمایل کرد که از سلطنت کناره‌‎گیری کند


امپراطور آکی هیتو ۸۲ ساله است.
امپراطور آکی هیتو ۸۲ ساله است.

امپراطور ژاپن روز دوشنبه ۱۸مرداد در یک سخنرانی بی‌سابقه در مورد ادامه انجام وظایف خود به دلیل کهولت سن ابراز تردید کرد و غيرمستقيم تمایل به کناره‌گیری از سلطنت را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، امپراطور آکی هیتو که ۸۲ ساله است در یک سخنرانی ده دقیقه‌ای و از پیش ضبط شده که از تلویزیون ملی ژاپن پخش شد گفت: «خوشبختانه در حال حاضر از سلامت برخوردار هستم. با این همه، با توجه اینکه وضعیت جسمی من به مرور تحلیل می‌رود در مورد انجام کامل وظایفم به عنوان نماد حکومت و کشور نگرانم».

قانون اساسی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم اظهار نظر امپراطور را به عنوان پادشاه نمادینی که هیچ قدرت سیاسی ندارد محدود کرده است.

امپراطور آکی هیتو در سخنان خود بارها گفت از این محدودیت‌ها مطلع است و همان طور که انتظار می‌رفت از اشاره مستقیم به موضوع کناره‌گیری از قدرت که ناقض این محدودیت‌هاست پرهیز کرد.

این سخنرانی امپراطور به عنوان توضیح او به افکار عمومی در مورد کناره‌گیری از قدرت و جلب حمایت مردم از این تصمیم تلقی می‌شود. منابع مطلع از این اقدام، از چهار هفته پیش این خبر را به رسانه‌های ژاپن درز دادند و زمینه مناسب برای سخنرانی روز دوشنبه امپراطور را فراهم کردند.

بعید است کناره‌گیری او در آینده نزدیک اتفاق بیافتد و این امر مستلزم تغییر قانون از سوی پارلمان ژاپن است.

این دومین بار است که امپراطور آکی هیتو از طریق تلویزیون مستقیما خطاب به مردم ژاپن سخنرانی می‌کند. او در مارس ۲۰۱۱ در سخنرانی خود از مردم کشور خواست تا دست در دست یکدیگر به قربانیان سونامی و زلزله در شمال شرقی کشور کمک کنند.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن گفت سخنرانی امپراطور را بسیار جدی خواهد گرفت.

او افزود:«ما باید ملاحظات او را به دقت بررسی کنیم، سن امپراطور و فشار وظایف رسمی او را در نظر بگیریم».

رسانه‌های ژاپن می‌گویند دولت ممکن است با تصویب قانون ویژه‌ای در مورد کناره‌گیری او که شامل جانشینان امپراطور نخواهد شد زمینه این تغییر را فراهم کند. چون تجدید نظر در قوانین مربوط به سلطنت ممکن است به زمان طولانی نیاز داشته باشد و احتمالا موضوعات اختلاف برانگیزی مثل حق فرزندان مونث برای سلطنت را به میان آورد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید با وجودی که بخش اصلی سخنرانی روی کهولت امپراطور آکی هیتو متمرکز بود ولی او در پایان سخنرانی به طور مبهم موضوع دیگری را نیز مطرح کرد که فراهم کردن زمینه برای یک روند کم دردسرتر برای جانشینی او بود.

او به پیامدهای تداوم سلطنت یک امپراطور کهنسال و بیمار بر جامعه ژاپن اشاره کرد که به اعتقاد کارشناسان اشاره‌ای به سال‌های پایانی سلطنت پدرش امپراطور هیرو هیتو بود که پس از یک دوره بیماری طولانی در سال ۱۹۸۹ درگذشت. آکی هیتو در ۵۵ سالگی به سلطنت رسید.

پزشکان دربار در سال‌های آخر سلطنت هیرو هیتو مرتبا درباره سلامت امپراطور گزارش می‌دادند و مردم ژاپن به خاطر نگرانی از احتمال مرگ او جشن‌های عمومی و حتی مراسم ازدواج خود را به تاخیر می‌انداختند.

امپراطور آکی هیتو در سخنرانی روز دوشنبه خود افزود مراسم سوگواری برای امپراطور که معمولا بیش از یک سال طول می‌کشد به افرادی که در این مسئله درگیر هستند و به خصوص خانواده سلطنتی فشار زیادی وارد می‌کند.

بخش محدودی از وظایف امپراطور به نارو هیتو ولیعهد ژاپن انتقال یافته ولی آکی هیتو گفت نمی‌توان به این روش ادامه داد.

نارو هیتو ولیعهد ژاپن اکنون ۵۶ ساله است و پس از او برادر کوچکترش آکیشینو که ۵۰ سال دارد در صف وارثان سلطنت ژاپن قرار دارد.

XS
SM
MD
LG