لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

قرارداد ۱۸ میلیارد دلاری ژاپن و ترکمنستان در زمینه انرژی


نخست‌وزیر ژاپن برای عقد قراردادهای مختلف تجاری به ترکمنستان سفر کرده است.
نخست‌وزیر ژاپن برای عقد قراردادهای مختلف تجاری به ترکمنستان سفر کرده است.

ژاپن و ترکمنستان روز جمعه اول آبان مجموعه قراردادی به ارزش ۱۸ میلیارد دلار شامل اجرای طرح‌های گوناگون در حوزه انرژی و صنایع شیمیایی ترکمنستان امضا کردند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد کشور بسته ترکمنستان با پنج و نیم میلیون جمعیت صاحب چهارمین ذخایر بزرگ گاز طبیعی در جهان و یکی از تامین کنندگان اصلی گاز مورد نیاز چین است.

این کشور از زمان استقلال در سال ۱۹۹۱ برای بهره‌برداری از منابع گاز در داخل کشور و صدور آن به خارج طرح‌های بلند پروازانه‌ای را اجرا کرده است.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در اولین بخش از سفر خود به پنج کشور آسیای میانه که روسیه و چین در آن‌ها نفوذ فراوانی دارند، به عشق آباد پایتخت ترکمنستان رفته است.

نخست وزیر ژاپن در کنفرانس خبری مشترک با قربان قلی بردی محمدف رییس جمهوری ترکمنستان گفت: «ما در نظر داریم برای طرح‌های مختلفی در صنایع شیمیایی و احداث نیروگاه قراردادهایی به ارزش ۱۸ میلیارد دلار امضا کنیم. این یک فرصت بزرگ دیگری برای شرکت‌های ژاپنی است و امیدوارم پرزیدنت بردی محمدف به اجرای این طرح‌ها کمک کند».

او در مورد جزییات این طرح‌ها توضیح بیشتری نداد.

بردی محمدف نیز گفت: «ترکمنستان به دریافت تجارب ژاپن در ایجاد و کاربرد فناوری جدید علاقمند است».

رییس جمهوری ترکمنستان به همکاری با شرکت‌های ژاپنی در زمینه بهره‌برداری و پالایش نفت و گاز، صنایع شیمیایی و نیروگاه اشاره کرد ولی توضیح بیشتری نداد.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که شرکت‌های ژاپنی هم اکنون نیز در طرح‌های بزرگی مثل احداث کارخانه‌های تبدیل گاز طبیعی به مواد شیمیایی و یا سوخت مایع مشارکت دارند.

چین در سال‌های اخیر جای روسیه را به عنوان بزرگ‌ترین خریدار گاز طبیعی ترکمنستان گرفته و هر سال حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد می‌کند.

تصمیم دولت روسیه در سال جاری برای کاهش خرید گاز ترکمنستان از ۱۱ به چهار میلیارد متر مکعب دولت این کشور را خشمگین کرده است.

ایران نیز حجم کمتری از گاز طبیعی ترکمنستان را وارد می‌کند.

XS
SM
MD
LG