لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

جانسون برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در بریتانیا را رد کرد


نخست‌وزیر بریتانیا از مخالفانش در حزب محافظه‌کار خواست تا برای رای دادن به پیش‌نویس طرحی به منظور عقب انداختن برگزیت با احزاب اپوزیسیون همدست نشوند.
نخست‌وزیر بریتانیا از مخالفانش در حزب محافظه‌کار خواست تا برای رای دادن به پیش‌نویس طرحی به منظور عقب انداختن برگزیت با احزاب اپوزیسیون همدست نشوند.

نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید که خواهان انتخابات زودرس پارلمانی نیست و بهتر است روند برگزیت (خروج از اتحادیه اروپا) بدون برگزاری انتخابات پیش برود.

بوریس جانسون روز دوشنبه ۱۱ شهریور با بیان اینکه فرصت انجام برگزیت با توافق در حال افزایش است، تصریح کرد که خروج از اتحادیه اروپا باید روز ۳۱ اکتبر اتفاق بیفتد.

وی می‌گوید که اعتقاد دارد در نشست سران اروپایی در ماه اکتبر توافقی حاصل خواهد شد.

نخست‌وزیر بریتانیا از مخالفانش در حزب محافظه‌کار خواست تا برای رای دادن به پیش‌نویس طرحی به منظور عقب انداختن برگزیت با احزاب اپوزیسیون همدست نشوند، چرا که به گفته وی این اقدام مذاکراتش با بروکسل برای دستیابی به توافقی تازه را به خطر خواهد انداخت.

پیش از این اظهارات، خبرگزاری رویترز به نقل از شماره‌های روز دوشنبه رونامه‌های بریتانیایی خبر داده بود که نخست‌وزیر این کشور در آستانه رویارویی تاریخی با پارلمان در مورد برگزیت، خود را برای فراخوان انتخابات زودرس آماده می‌کند.

سیاست آقای جانسون برای خروج با توافق و یا بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز ۳۱ اکتبر این کشور را وارد یک بحران قانون اساسی و جدال با سایر کشورهای عضو اتحادیه کرده است.

به گزارش رویترز، ائتلافی از احزاب مخالف دولت همراه با مخالفان جانسون در حزب محافظه‌کار می‌کوشند کنترل پارلمان را به دست گرفته و مانع از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا شوند که از نظر آنها برای بریتانیا ویرانگر خواهد بود.

۲۴ ساعت قبل از آغاز کار مجدد پارلمان پس از تعطیلات تابستانی، اطرافیان بوریس جانسون هشدار دادند هر نماینده محافظه‌کاری که علیه طرح دولت رای دهد از این حزب اخراج خواهد شد.

با توجه به بن‌بست موجود در پارلمان بر سر یافتن راه حلی برای برگزیت، موضوع برگزاری انتخابات زودرس به میان کشیده شده است.

معترضان به تعطیلی موقت پارلمان بریتانیا پلاکاردهایی در مخالفت با این اقدام در دست دارند. دادگاه قرار است در این هفته به شکایت‌ها از تعلیق پارلمان رسیدگی کند.
معترضان به تعطیلی موقت پارلمان بریتانیا پلاکاردهایی در مخالفت با این اقدام در دست دارند. دادگاه قرار است در این هفته به شکایت‌ها از تعلیق پارلمان رسیدگی کند.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت گفت: «ما برای مقابله با دسیسه‌های پوپولیستی جانسون خواهان یک انتخابات سراسری هستیم. برای متوقف کردن برگزیت بدون توافق باید متحد شویم. این هفته ممکن است آخرین فرصت ما باشد».

با این همه تونی بلر، رهبر سابق حزب کارگر، از جرمی کوربین خواست در آنچه که آن را «دام انتخاباتی» بوریس جانسون توصیف کرد نیفتد.

او افزود: «بوریس جانسون می‌داند که برگزیت بدون توافق خود به تنهایی ممکن است شکست بخورد ولی اگر آن را با انتخابات ترکیب کند با وجود مخالفت اکثریت مردم با یک برگزیت بدون توافق، ممکن است پیروز شود چون برخی از مردم از نخست‌وزیری جرمی کوربین بیشتر می‌ترسند».

سخنگوی بوریس جانسون در این مورد گفت: «بارها از او در مورد برگزاری انتخابات سئوال شده و پاسخ او همواره این بوده که خواهان انتخابات نیست».

ترزا می، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، نیز که در اوضاع آشفته پس از همه‌پرسی ۲۰۱۶ در مورد عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا به این مقام رسید در سال ۲۰۱۷ انتخابات زودرس اعلام کرد ولی حزب محافظه‌کار او اکثریت پارلمانی خود را از دست داد.

با توجه به شکاف و چند دستگی پارلمان بریتانیا در حال حاضر تمامی احتمال‌ها امکان‌پذیر است. اگر سیاست بوریس جانسون برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا به شکست بیانجامد پارلمان ممکن است برگزیت را به تاخیر بیاندازد، با اتحادیه اروپا در مورد طرح جدیدی به توافق برسد و یا به طور کلی برگزیت را لغو کند.

مخالفان آقای جانسون در حزب محافظه‌کار می‌گویند استراتژی دولت این است که در تصمیم گیری‌های این هفته در پارلمان شکست بخورد و به دنبال آن خواهان برگزاری انتخابات زودرس شود.

طرفداران آقای جانسون نیز ادعا می‌کنند که رای مخالف پارلمان به طرح دولت در روزهای آینده به نوعی رای عدم اعتماد خواهد بود و در نهایت باید مشخص شود که قوه مجریه در دست کیست، در دست بوریس جانسون و یا در دست جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر؟

انتخابات ممکن است سه نتیجه داشته باشد: یک دولت حامی برگزیت به رهبری بوریس جانسون، تشکیل دولت حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین و یا عدم دستیابی هیچ یک از دو حزب اصلی به اکثریت لازم که به تشکیل نوعی دولت ائتلافی و یا دولت اقلیت منجر خواهد شد.

پس از تعلیق فعالیت پارلمان توسط بوریس جانسون در آستانه فرا رسیدن تصمیم‌گیری مهم در مورد برگزیت، مخالفان او از این تصمیم به مراجع قضایی شکایت کرده‌اند و این شکایت قرار است همین هفته بررسی شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG