لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

سفر آنجلينا جولی سفير سازمان ملل به اردوگاه پناهجويان سوریه


آنجلينا جولی ستاره سرشناس هاليوود و سفير سازمان ملل متحد در امور بشر دوستانه برای جلب توجه بيشتر افکار عمومی جهان و رسانه های بين المللی به شرايط پناهجويان سوری از يکی از اردوگاه های آنان در نواحی مرزی اردن ديدار کرده است.

شبکه خبری «سی ان ان» از قول دفتر امور پناهجويان سازمان ملل متحد می نويسد که طبق تازه ترين آمارها هر روزه حدود دو هزار نفر از مردم سوريه از جنگ داخلی اين کشور گريخته و به کشورهای همسايه پناه می برند. در حال حاضر قريب به دويست و پنجاه هزار نفر از اين پناهجويان در اردوگاه هايی در خاک ترکيه، اردن و عراق مستقر شده اند.

خبرنگاران شبکه خبری «سی ان ان» که همراه با آنجلينا جولی از اردوگاه پناهندگی «زاتاری» در مرز اردن ديدن کرده اند می نويسند: زندگی در اين اردوگاه برای خانواده هايی که همراه با افراد سالمند و کودکان خردسال و حتی نوزادان خود از سوريه گريخته اند بسيار دشوار است. بسياری از پناهجويان از کمبود مواد غذايی و آب آشاميدنی و ساير نيازهای اوليه مثل دارو شکايت دارند.

آنجلينا جولی که همراه با واحدی از نيروهای مسلح اردن به مرز اين کشور با سوريه رفته بود از نزديک و با چشم خود عبور پناهجويان سوری در طول ساعات شب از مرز اردن را مشاهده کرد. وی در گفت و گو با خبرنگاران سی ان ان از رنج های کودکان خردسال، صحنه های وحشتناکی که اين کودکان به چشم خود ديده و مشکلات کودکان سرگردانی که والدين خود را از دست داده و يا گم کرده اند می گويد.

آنجلينا جولی در سال های اخير در مقام سفير حسن نيت و امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد به تعداد زيادی از مناطق جنگی و بحران زده در سراسر جهان سفر کرده است. وی سال گذشته نيز از يکی از اردوگاه های پناهجويان سوری در خاک ترکيه ديدن کرده بود.

بخش چشمگيری از پناهجويان سوری طی يک سال اخير به اردن گريخته اند و در حال حاضر حدود هشتاد و پنج هزار نفر از آنها در خاک اردن زندگی می کنند.

وزيرخارجه اردن می گويد: «اردن به خاطر پذيرش پناهجويان سوری بسيار تحت فشار قرار گرفته و اکنون مجبور هستيم که اردوگاه های جديدی داير کنيم. منابع ما محدود است ولی اردن مردمان خوبی دارد و هر آنچه که داريم حتی اگر ناچيز باشد با اين پناهجويان تقسيم خواهيم کرد.»

آنجلينا جولی از کشورهای ديگر خواست تا در کمک به پناهجويان سوری سهم بيشتری تقبل کنند. وی افزود: «من از اردن و ساير کشورهای هم مرز سوريه برای آنچه که در کمک به نجات جان پناهجويان انجام داده اند سپاسگذارم و از تلاش های آنها قدردانی می کنم. ما از جامعه بين المللی می خواهيم که از اين مردم تا زمانی که بتوانند به خانه های خود بازگردند حمايت کنند.»
XS
SM
MD
LG