لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

«تحقیق کمیته قضایی» مجلس نمایندگان آمریکا درباره سوء استفاده احتمالی ترامپ از قدرت


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا

رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که این کمیته به عنوان بخشی از تحقیقات درباره مانع‌تراشی احتمالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، بر سر راه عدالت و سوء استفاده از قدرت، خواستار دریافت اسناد از بیش از ۶۰ فرد حقیقی و موسسه خواهد شد.

جرولد نادلر روز یکشنبه ۱۲ اسفند به برنامه «این هفته» شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی گفت از جمله افراد یا نهادهایی که باید اسناد خود را در این زمینه تسلیم کنند می‌توان به وزارت دادگستری، دونالد ترامپ جونیور، پسر رئیس‌جمهوری، و آلن ویسلبرگ، مدیر مالی بنیاد ترامپ، اشاره کرد.

وی افزود: «ما تحقیقاتی را درباره سوء استفاده از قدرت، فساد ... و ایجاد مانع بر سر راه اجرای عدالت انجام می‌دهیم. وظیفه ما حفاظت از حاکمیت قانون است».

آقای نادالر تصریح کرد: «واضح و مبرهن است که رئیس‌جمهوری مانع اجرای عدالت شده است». با این حال وی تاکید کرد که هنوز زود است صحبت از استیضاح وی به میان آورد.

رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان تصریح کرد: «پیش از اینکه کسی استیضاح شود، باید افکار عمومی آمریکا را قانع کرد که این اتفاق بیفتد».

وی از جمله شواهد مانع‌تراشی در مسیر اجرای عدالت را اخراج جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال (اف‌بی‌آی)، از سوی ترامپ دانست که آن زمان در حال تحقیق پیرامون دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و تبانی احتمالی بین کمپین ترامپ و مسکو بود.

این تحقیقات بعدا از سوی رابرت مالر، مستشار ویژه، دنبال شد که انتظار می‌رود گزارش وی ظرف هفته‌های آینده تسلیم دادستان کل شود.

آقای نادلر همچنین به آنچه که تلاش‌های ترامپ برای مرعوب ساختن شاهدان این تحقیقات خواند اشاره کرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که کاخ سفید، وزارت دادگستری و بنیاد ترامپ هنوز حاضر به اظهارنظر در این زمینه نشده‌اند.

رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان گفت این کمیته روز دوشنبه فهرست افراد و سازمان‌هایی که باید اسناد لازم را ارائه کنند منتشر خواهد کرد.

اظهارات این نماینده مجلس نمایندگان پس از شهادت روز چهارشنبه هفته گذشته مایکل کوهن، وکیل سابق دونالد ترامپ، بیان می‌شود که رئیس‌جمهوری آمریکا را متهم کرد که هنگام نامزدی انتخابات و پس از تصدی سمت فعلی، بارها دروغ گفته بود.

کوهن که به اتهام دروغ به کنگره، فرار مالیاتی و نقض قوانین مالی کارزار انتخاباتی محکوم شده است، آقای ترامپ را به «دروغگویی» و «نژادپرستی» متهم کرده است.

کوین مک‌کارتی، نماینده اقلیت در مجلس نمایندگان، به اظهارات رئیس کمیته قضایی واکنش نشان داده و گفته که نادلر «از همان روز اول پیروزی رئیس‌جمهوری به دنبال استیضاح وی بوده است».

به گزارش خبرگزاری آلمان، آقای مک‌کارتی همچنین از کوهن به خاطر اینکه در مقام وکیل ترامپ به وی درباره اقدامات غیرقانونی هشدار نداده بود انتقاد کرد و گفت که نقض مقررات کارزار انتخاباتی، جرایمی نیستند که منجر به «استیضاح» شوند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، آلمان و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG