لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵

آغاز تحقیقات گسترده کمیته قضایی مجلس نمایندگان در مورد دونالد ترامپ


با کنترل مجلس نمایندگان آمریکا توسط دمکرات‌ها بعید است چالش‌های قضایی و سیاسی دونالد ترامپ صرفا به پرونده تحقیقات بازرس مالر محدود شود.
با کنترل مجلس نمایندگان آمریکا توسط دمکرات‌ها بعید است چالش‌های قضایی و سیاسی دونالد ترامپ صرفا به پرونده تحقیقات بازرس مالر محدود شود.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقات گسترده‌ای در مورد دونالد ترامپ، کاخ سفید، کارزار انتخاباتی و فعالیت‌های اقتصادی او آغاز کرده و از ۸۱ نفر از مشاوران و افرادی که با رئیس‌جمهوری آمریکا در زمینه‌های مختلف همکاری کرده‌اند خواسته است که مدارک لازم را تحویل دهند.

جرولد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان، روز دوشنبه ۱۳ اسفند گفت این تحقیقات روی ممانعت از اجرای عدالت، فساد مالی و سوء استفاده از قدرت تمرکز خواهد داشت.

انجام چنین تحقیقات گسترده‌ای می‌تواند زمینه را برای استیضاح رئیس‌جمهوری فراهم کند هر چند رهبران حزب دمکرات اعلام کرده‌اند که قبل از هر اقدام شدیدی، تمامی شواهد و تحقیقات از جمله بررسی گزارش رابرت مالر بازرس ویژه وزارت دادگستری را در نظر خواهند گرفت.

جرولد نادلر افزود درخواست مدارک از اطرافیان آقای ترامپ که مهلت بسیاری از آنها ۱۸ مارس است در واقع روشی برای «جمع‌آوری مدارک عمومی و علنی» است و در نهایت انجام تحقیقات و تشکیل جلسات علنی برای بررسی این موارد برعهده کمیته قضایی مجلس نمایندگان است.

رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا هنگام اعلام خبر شروع این تحقیقات گفت: «طی چند سال اخیر پرزیدنت ترامپ از پاسخگویی به حملات مکررش به مبانی اساسی سیستم قضایی و اخلاقی و قواعد و مقررات مبتنی بر قانون اساسی گریخته است. تحقیق در مورد چنین تهدیدهایی علیه حاکمیت قانون از اختیارات مجلس نمایندگان و وظیفه اصلی کمیته امور قضایی است».

اکنون با کنترل مجلس نمایندگان آمریکا توسط دمکرات‌ها بعید است چالش‌های قضایی و سیاسی دونالد ترامپ صرفا به پرونده تحقیقات بازرس مالر محدود شود. این اقدام مجلس نمایندگان باعث خواهد شد که ادعاهای زیان‌بار علیه رئیس‌جمهور ادامه یابد چون دمکرات‌ها قصد دارند همه این موارد مورد توجه افکار عمومی باقی بماند.

در هفته‌های گذشته کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان نیز تحقیقات جداگانه‌ای را در مورد دخالت‌های روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ و فعالیت‌ها و منافع اقتصادی دونالد ترامپ در خارج از آمریکا آغاز کرده است.

کمیته بازرسی و اصلاحات مجلس نمایندگان نیز تحقیقات دیگری را به جریان انداخته و قرار است کمیته‌های دیگر نیز تحقیقات جداگانه خود را در مورد اقدامات دونالد ترامپ در آینده نزدیک شروع کنند.

۸۱ فردی که کمیته قضایی مجلس نمایندگان از آنها خواسته که مدارک مربوطه را تحویل دهند مسئولین موسسات اقتصادی دونالد ترامپ، کارزار انتخاباتی او، کمیته مسئول روند انتقالی از کارزار به کاخ سفید و تعدادی از مقامات و مسئولان کاخ سفید را شامل می‌شود.

همچنين تعدادی از کسانی که با پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ مرتبط هستند از جمله افراد حاضر در ملاقات با یک وکیل روسی در برج ترامپ را نیز در بر می‌گیرد.

به گفته یک مقام مطلع از این تحقیقات که حاضر نشد نامش در گزارش فاش شود کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا با بررسی همه این مدارک موارد مهم برای انجام تحقیقات را انتخاب خواهد کرد.

برخی از مدارک ممکن است به سرعت به این کمیته ارسال شود ولی برخی از افراد ممکن است به دلیل عدم ارسال مدارک برای ارائه شهات احضار شوند.

خبر انجام این تحقیقات در پایان یک هفته سیاسی بسیار بد برای دونالد ترامپ اعلام شد. او از دومین اجلاس خود با کیم جونگ اون رهبرکره شمالی در مورد خلع سلاح هسته‌ای آن کشور با دست خالی بازگشت و مایکل کوهن یکی از وکلای سابق آقای ترامپ در شهادت سه روزه خود در کنگره، رئیس‌جمهوری را یک «حقه‌باز و خلافکار» توصیف کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG