لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۳

پسر کروبی به دلیل انتشار نامه پدرش «با شکایت وزارت اطلاعات» به زندان محکوم شد


مهدی کروبی از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در زندان خانگی به سر می‌برد.
مهدی کروبی از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در زندان خانگی به سر می‌برد.

وکیل حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، خبر داد که موکلش به دلیل انتشار نامه پدرش به رییس‌جمهوری ایران و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش سایت جماران، محمد جلیلیان روز دوشنبه ۲۲ اسفند گفت که پس از انتشار نامه مهدی کروبی به حسن روحانی، «گزارشی توسط مقامات امنیتی به دادسرای مستقر در اوین» داده شد و در آن حسین کروبی متهم به خارج کردن این نامه از محل حصر پدرش شده است.

به گفته آقای جلیلیان، حسین کروبی در بازپرسی اعلام کرده که انتشار نامه ارتباطی به او ندارد و نویسنده نامه شخص مهدی کروبی است.

بر اساس این گزارش، با این حال بازپرس و دادستان انتشار این نامه را «از مصادیق جرم اقدام تبلیغی علیه نظام» دانسته‌اند و در نهایت شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی محمد مقیسه، حسین کروبی را به دلیل «انتشار نامه در فضای مجازی» و با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه زندان محکوم کرده است.

بر اساس این گزارش، روز ۲۲ اسفند این رای به حسین کروبی ابلاغ شده و وکیلش به این رای اعتراض کرده است که پرونده دوباره در دادگاه تجدید نظر بررسی خواهد شد.

گفت‌وگو با تقی کروبی درباره محکومیت برادرش حسین به اتهام انتشار نامه مهدی کروبی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:00 0:00
لینک مستقیم

سایت سحام نیوز روز دوشنبه اعلام کرد که کیفرخواست علیه حسین کروبی با درخواست «وزارت اطلاعات» صادر شده است.

تقی کروبی دیگر فرزند مهدی کروبی روز دوشنبه در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن تایید خبر محکومیت برادرش به زندان، گفته است که شاکی وی وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی بوده است.

وی به رادیو فردا گفت: «دولت حسن روحانی که مخاطب این نامه بود، نه تنها پاسخی به آن نداد بلکه وزارت اطلاعات "دولت اعتدال" به دنبال پرونده‌سازی در قبال این موضوع بود و کیفرخواست "بسیار بسیار تندی" هم تنظیم کرد».

با این حال حسین کروبی در مهرماه در گفت‌و‌گو با «سحام نیوز» شکایت شهریورماه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را عامل تشکیل پرونده‌اش اعلام کرده و گفته بود که پس از چهار جلسه بازجویی با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» مواجه شده است.

مهدی کروبی در نامه‌ای به رییس‌جمهوری ایران که روز ۲۱ فروردین امسال منتشر شد با تاکید بر اینکه رفع حصر را «در اختیار» او نمی‌داند، خواست که حسن روحانی از «حاکمیت مستبد» بخواهد که او را در «دادگاه علنی» محاکمه کند.

حسین کروبی پس از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و همچنین حصر پدرش چند بار به مدت چند ساعت بازداشت و بازجویی شده است.

وی پیش از این نیز به دلیل مصاحبه با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور درباره نامه پدرش به اکبر هاشمی رفسنجانی مبنی بر «شکنجه و تجاوز در زندان‌های جمهوری اسلامی» درباره بازداشت‌شدگان حوادث سال ۸۸ به شش ماه زندان محکوم شده بود که این حکم اجرا نشده است.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در زندان خانگی به سر می‌برند.

مهدی کروبی پس از سه سال «حبس» در «خانه امن» وزارت اطلاعات، از بهمن‌ سال ۹۲ به منزل خود در جماران منتقل شده ولی همچنان در حصر به سر می‌برد.

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، اخیرا در نامه‌ای به وزیر اطلاعات، ضمن اعتراض به «بی مسئولیتی عامدانه» آن وزارتخانه در قبال جان همسرش، اعلام کرد که ماموران امنیتی هنگام رخ دادن حادثه‌ای برای آقای کروبی، اجازه ندارند با اورژانس تماس بگیرند و باید فقط با بیمارستان وزارت اطلاعات تماس بگیرند.

خانم کروبی در این نامه که روز ۱۸ اسفند در سایت «کلمه» منتشر شد، همچنین خبر داده که نیروهای وزارت اطلاعات «برخلاف واژه حصر هنوز هم درون منزل مسکونی‌مان حضور دارند و بدیهی‌ترین امور جاری منزل نیز در ید اختیار آنان است».

اخیرا هزاران تن، از جمله شماری از فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی در ایران همزمان با فرا رسیدن ششمین سالگرد حصر خانگی این سه نفر در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سران سه قوه، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان، خواستار پایان زندان خانگی آنان شدند.

علی‌محمد دستغیب، مرجع تقلید ساکن شیراز، نیز به اصلاح‌طلبان ایران توصیه کرده که از حسن روحانی، رییس‌جمهوری، و همچنین مراجع تقلید، رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی و زهرا رهنورد را «مطالبه» کنند.

XS
SM
MD
LG