لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

کيهان خواستار برگزاری رفراندوم الحاق جمهوری آذربايجان به ايران شد


حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان،پیشنهاد برگزاری رفراندوم را داده است.
حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان،پیشنهاد برگزاری رفراندوم را داده است.
حسين شريعتمداری، نماينده آيت الله خامنه ای در روزنامه کيهان، در يادداشت روز چهارشنبه، ۱۴ فروردين،این روزنامه گفته است مسئولان ايران می‌توانند به دولت جمهوری آذربايجان پيشنهاد کنند که «الحاق» اين کشور به ايران را در ميان مردم آن کشور به رفراندوم بگذارند.

وی در اين يادداشت با عنوان «نوبت باکو» نوشته است که «شور و اشتياق وصف ناشدنی مردم مسلمان جمهوری آذربايجان برای الحاق به جمهوری اسلامی ايران موج می زند».

يادداشت شريعتمداری آن‌گونه که خود عنوان کرده، واکنشی به برگزاری يک همايش «با شرکت کنندگان اندک و کم شمار» با عنوان «آينده آذربايجان جنوبی» در باکو بوده است.

«جبهه آزادی ملی آذربايجان جنوبی» روز ۱۰ فروردين ماه نشستی را در هتل «پارک اين» باکو با حضور تعدادی از نمايندگان احزاب مخالف و چند کارشناس جمهوری آذربايجان و برخی ايراني‌های آذربايجانی زبان مقيم خارج برگزار کرد، موضوعی که هم واکنش سفارت ايران در باکو را در پی داشت و هم سفير باکو در تهران به وزارت امور خارجه ايران فراخوانده شد.

روزنامه «مساوات» جمهوری آذربايجان روز ۱۱ فروردين درباره نشست ياد شده گزارش داده بود که «موضوع زندانيان سياسی و فعالين مدنی آذری زبان در ايران، لزوم يافتن راه‌هايی برای اطلاع رسانی درباره وضعيت آنها به مجامع بين المللی، انتقاد از نبود طرح استراتژيک در دولت آذربايجان در رابطه با آذری زبان‌های ايران، برنامه هسته‌ای و وضعيت اقتصادی اين کشور» از طرف سخنرانان اين نشست مطرح شد. بر اساس گزارش‌ها، در نشست ياد شده هيچ مقام رسمی دولت باکو يا افراد نزديک به دولت حضور نداشته اند.

وزارت امور خارجه ‌ايران روز ۱۱ فروردين با احضار سفير جمهوری آذربايجان در تهران به برگزاری اين نشست اعتراض کرد و گفت که در اين نشست «عليه حاکميت و تماميت ارضی» ايران موضع گيری شده است.

حسین شريعتمداری در یادداشت روز چهارشنبه روزنامه کیهان با «سخيف و کودکانه» خواندن ادعاهايی که «عليه حاکميت و تماميت ارضی جمهوری اسلامی ايران» مطرح شده، نوشته است که جمهوری آذربايجان نزديک به ۱۰ ميليون نفر جمعيت دارد که اکثريت نزديک به تمامی آنها مسلمان و شيعه هستند و «پيوندهای عميق فرهنگی و عقيدتی با مردم آذربايجان ايران دارند... آنها بعد از فروپاشی شوروی سابق خواستار بازگشت به فرهنگ و عقايد خود بودند و از آن هنگام تاکنون ايران اسلامی را قبله آمال خود می دانند».

اين مقاله در ادامه می نويسد که «شواهد موجود و رصدهای پيوسته کمترين ترديدی باقی نمی‌گذارند که مردم جمهوری آذربايجان، خود را عضو جدا شده ای از ايران اسلامی تلقی می‌کنند و تلاش فراوان و برنامه ريزی گسترده صهيونيست‌ها که بعد از فروپاشی شوروی در جمهوری آذربايجان نفوذ قابل توجهی يافته اند، تاکنون نه فقط موفق به تغيير اين ديدگاه در مردم شريف جمهوری آذربايجان نشده است بلکه دشمنی و جنايات وحشيانه صهيونيست‌ها عليه ملت‌های مسلمان ، اشتياق مردم جمهوری آذربايجان را به پيوند با ايران اسلامی شتاب بيشتری داده است».

نماينده ولی فقيه در روزنامه کيهان در ادامه گفته است که ماجرای نشست اخير و دهها ماجرای مشابه ديگر کمترين ترديدی باقی نمی‌گذارد که مردم در جمهوری آذربايجان از «حضور و نفوذ آشکار و پنهان صهيونيست‌ها در آن مرز و بوم به تنگ آمده‌اند و اين دقيقاً همان پيامی است که بايستی مسئولان محترم سياست خارجی کشورمان دريافت کنند و در پی آن برای نجات مردم جمهوری آذربايجان دست به کار شوند».

حسين شريعتمداری درباره ساز و کار و نحوه «نجات مردم جمهوری آذربايجان»، موضوع برگزاری رفراندوم در اين کشور را برای الحاق به ايران مطرح کرده است. به‌ گفته وی، اين ابتدايی ترين گام در تحقق دموکراسی و مردم سالاری است.

اين گزارش در ادامه می گويد که نتيجه رفراندوم از هم اکنون «به آسانی و با قاطعيت» قابل پيش بينی است؛ آنچه در ميان مردم جمهوری آذربايجان جريان دارد به وضوح نشان می‌دهد که «آنها در گام اول خواستار الحاق به ايران اسلامی هستند و اولويت دوم را در تشکيل يک نظام اسلامی با ساختاری برگرفته از ساختار جمهوری اسلامی ايران می‌دانند».

«راه اندازی جریانی برای بازگشت ۱۷ شهر قفقاز به ایران»

همزمان با اين انتشار يادداشت، منصور حقيقت پور، نماينده اردبيل در مجلس شورای اسلامی، گفته که «جريانی به راه افتاده است تا ۱۷ شهر قفقاز از جمله آذربايجان به کشورمان ملحق شود که اميدواريم با همراهی مردم و حمايت همه جانبه دستگاه‌های بين‌المللی اين امر محقق شود».

آقای حقيقت پور در گفت و گو با خبرگزاری فارس به ماهيت اين «جريان» اشاره نکرده است ولی گفته که «قرار است نشستی نيز در اين زمينه در منطقه قفقاز انجام شود و جريان الحاق ۱۷ شهر اين منطقه به کشورمان يک جريان جدی است چرا که در نهايت حيله و نيرنگ، اين ۱۷ شهر که شهر‌های آذربايجان و باکو نيز جزو آنها بوده است در دوران قاجار از ايران جدا شده و مردمان آن علاقمند هستند که به دامن کشورمان بازگردند».

اشاره اين نماينده مجلس به قراردادهای گلستان و ترکمنچای است که پس از شکست ايران از روسيه در جنگ های اوايل قرن نوزدهم ميلادی منعقد شد و بر اساس شهرهای زيادی از ناحيه شمال غربی ايران جدا شد. اين شهرها هم اکنون در جمهوری آذربايجان و ارمنستان قرار دارند.

هنوز دولت آذربايجان به طور رسمی واکنشی به برگزاری نشست ياد شده در باکو، احضار سفيرش در تهران و يادداشت نماينده آيت‌الله خامنه ای در روزنامه کيهان نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG