لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

ابراز امیدواری کری به «نهایی شدن» مذاکره با روسیه برای مبارزه با داعش در سوریه


جان کری روز دوشنبه اول شهریور گفت که مذاکرات میان ایالات متحده و روسیه درباره همکاری نظامی در مبارزه با گروه حکومت اسلامی در سوریه با دیدار گروه‌های کارشناسی دو کشور در هفته جاری برای بررسی جزئیات به پایان می‌رسد.

وزیر امور خارجه آمریکا که به کنیا سفر کرده، در یک نشست خبری گفت: «ما در واقع هم اکنون در گفت‌وگوهای جاری توافق کرده‌ایم، و امیدوارم که بحث‌ها نهایی شود».

او تصریح کرد: «گروه‌های کارشناسی ظرف روزهای آینده با هم دیدار خواهند کرد، و بسته به پیشرفت مذاکرات‌شان، بسیار محتمل است که من و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با هم ملاقات کنیم».

با این حال آقای کری گفت: «این تصمیم مبتنی بر این است که در روزهای بعدی چه وضعیتی داشته باشیم».

در این زمینه یک مقام وزارت خارجه روسیه نیز به خبرگزاری اینترفکس گفته است گخ دیدار بین وزیران خارجه دو کشور بستگی به پیشرفت مذاکرات کارشناسی خواهد داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال گفته است که «مضحکه سوریه» مدت مدیدی است که ادامه دارد و این خواست قدرت‌های حامی رژیم اسد -روسیه و ایران- و آن کشورهایی که از مخالفان حمایت می‌کنند -آمریکا و شرکای خاورمیانه‌ایش- است که این منازعه پایان یابد.

پیشنهاد جان کری این است که واشینگتن و مسکو برای حملات هوایی علیه جبهه النصره -شاخه القاعده در سوریه- با هم تبادل اطلاعات داشته باشند و نیروی هوایی ارتش سوریه نیز از حمله به گروه‌های شورشی میانه‌رو پرهیز کند.

همزمان ایران روز دوشنبه اعلام کرد که روسیه استفاده از پایگاه نظامی نوژه در همدان را برای انجام حملات در سوریه متوقف کرده است. موضوعی که به طور ناگهانی، به اتفاقی بی‌سابقه که هم انتقاد ایالات متحده و هم برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت، پایان داد.

وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین واکنش به استفاده روسیه از پایگاه نوژه گفت: «باید از ایرانی‌ها و روس‌ها بپرسید چرا تصمیمی باری به هرجهت گرفته‌اند که مطمئن نیستم کسی پیشتر با آن موافق بوده است».

XS
SM
MD
LG