لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

مذاکره کری و لاوروف درباره برقراری آتش‌بس و امدادرسانی در سوریه


جان کری (راست) و سرگئی لاوروف، وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه.
جان کری (راست) و سرگئی لاوروف، وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه.

همزمان با آغاز گفت‌وگوهای جان کری و سرگئی لاوروف، وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه، درباره طرح مسکو برای برقراری آتش‌بس در سوریه، یک وزیر ترکیه می‌گوید که ۵۰ هزار سوری در حال حرکت به سمت مرز این کشور هستند.

ولکان بوزکور، وزیر امور اتحادیه اروپا در دولت ترکیه، روز پنجشنبه ۲۲ بهمن با اعلام خبر حرکت آوارگان سوریه به سمت مرز این کشور گفت که اگر شهر حلب سقوط کند این تعداد به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی این اظهارات را در گفت‌وگوی زنده با شبکه تلویزیونی «تی‌آرتی هابر» ترکیه بیان کرد.

در همین حال، جان کری و سرگئی لاوروف روز پنجشنبه مذاکرات خود را در مونیخ برای کاهش اختلافات فیمابین درباره طرح مسکو به منظور برقراری آتش‌بس در سوریه آغاز کردند. گفت‌وگوهای آنها در حالی آغاز شده است که دیگر مقام‌های آمریکایی و روسی همچنان در حال ایراد اتهام به یکدیگر درباره بمباران شهر محاصره شده حلب هستند.

روسیه با ارائه طرحی خواستار برقراری آتش‌بس بین شورشیان سوری و رژیم بشار اسد از روز اول مارس- ۱۱ اسفند- است ولی واشینگتن معتقد است که فاصله سه هفته‌ای تا آن زمان به مسکو و حکومت سوریه فرصت کافی خواهد داد تا گروه‌های شورشی میانه‌رو را درهم بکوبند. آمریکا خواستار برقراری فوری آتش‌بس در این کشور است.

جان کری در آغاز این مذاکرات در هتلی در مونیخ حاضر نشد تا درباره نتیجه احتمالی گفت‌وگو‌ها پیش‌بینی کند.

وی گفت: «ما به دنبال مذاکراتی جدی درباره همه جنبه‌ها هستیم و اینکه چه اتفاقاتی در سوریه در حال رخ دادن است. روشن است که در این مقطع زمانی به دنبال پیشرفت در زمینه امدادرسانی و آتس‌بس هستیم. ما درباره همه جنبه‌های این منازعه صحبت خواهیم کرد».

وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت که کشورش طرحی «کاملا ویژه» پیشنهاد کرده است، و «پیش از ارائه آن به گروه حمایت بین‌المللی از سوریه، منتظر پاسخ آمریکایی‌ها می‌مانیم». گروه یاد شده متشکل از ۲۰ کشور درگیر در بحران سوریه است که نمایندگان آن‌ها قرار است اواخر روز پنجشنبه در مونیخ با هم ملاقات کنند.

جنگ داخلی سوریه که پنج سال است ادامه دارد بیش از ۲۵۰ هزار کشته بر جای گذاشته و بزرگ‌ترین بحران مهاجرت به قاره اروپا را از زمان جنگ جهانی دوم رقم زده است. بحران یاد شده همچنین این امکان را برای گروه حکومت اسلامی فراهم کرده است تا مناطق وسیعی از خاک سوریه و عراق را به تصرف خود در آورد.

مسکو می‌گوید که از رژیم بشار اسد به عنوان بخشی از کارزار ضدتروریسم حمایت می‌کند ولی غرب می‌گوید که عمده حملات روسیه در سوریه علیه گروه‌های میانه‌رو شورشی است که هم مخالف حکومت دمشق و هم گروه حکومت اسلامی هستند.

تشدید بمباران مناطقِ در کنترل این شورشیان در اطراف شهر حلب ظرف روزهای گذشته موجب ترک مذاکرات صلح ژنو از سوی آنها و فرار هزاران سوری به سمت مرز ترکیه شده است.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود می‌افزاید یک مقام آگاه آمریکایی به مسئله سوریه گفته که واشینگتن نمی‌تواند طرح روسیه برای آتش‌بس از اول مارس به بعد را بپذیرد چرا که گروه‌های مخالف بشار اسد تا آن زمان شکست‌های غیرقابل جبرانی در شمال و جنوب سوریه متحمل خواهند شد.

XS
SM
MD
LG