لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

بازداشت خدیجه اسماعیلوا، خبرنگار آذربایجانی رادیو اروپای آزاد در باکو


خدیجه اسماعیلوا خبرنگار بخش آذربایجانی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی روز جمعه ۱۴ آذر در باکو بازداشت شد. خانم اسماعیلوا به دنبال اعلام جرم دفتر دادستانی باکو دستگیر و بنا به قوانین کیفری، ممکن است تا دو ماه قبل از محاکمه در بازداشت بماند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، بر اساس ماده ۱۲۵ قانون کیفری جمهوری آذربایجان مدت بازداشت پیش از محاکمه دو ماه است و در صورت اثبات اتهامات خدیجه اسماعیلوا او ممکن است به سه تا هفت سال زندان محکوم شود.

التون قلیوف وکیل او اتهامات دادستانی را «بی‌اساس» خواند و اظهار داشت که خدیجه گفته است این اتهامات به دلیل فعالیت‌های خبری علیه او مطرح شده‌اند.

در همین حال، دنیا میاتویک نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا در امور آزادی رسانه‌ها با محکوم کردن بازداشت خانم اسماعیلوا گفت: «بازداشت خدیجه اسماعیلوا تنها یک اقدام هماهنگ شده برای مرعوب کردن و بخشی از یک برنامه برای خاموش کردن صدای آزاد و افشاگر او است».

خدیجه اسماعیلوا پس از احضار به دفتر دادستانی با حکم بازداشت خود روبرو شد. پس از آن به دادگاه منطقه سبیل در باکو منتقل شد. احضار و دستگیری وی به دنبال شکایت فردی به نام تورال مصطفایف صورت گرفت که ادعا کرده خانم اسلاموا او را به سمت خودکشی سوق داده است.

خدیجه اسماعیلوا به بررسی و افشای فعالیت‌های اقتصادی رییس جمهوری آذربایجان و خانواده او مشهور است. او همچنین مجری یک برنامه رادیویی است که به پخش گزارش‌های خبرنگارانی که در باره فساد و جرایم سازمان یافته تحقیق می‌کنند، اختصاص دارد.

روز پیش از دستگیری وی، رامیز مهدیوف معاون رییس جمهوری آذربایجان او را به خیانت و کارکنان بخش آذربایجانی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی (آزادلیق) را به جاسوسی برای بیگانگان متهم کرده بود.

آقای مهدیوف در یک بیانیه ۶۰ صفحه‌ای به نام «نظم جهانی و معیارهای یک بام و دو هوا» نوشت: «مهم‌ترین دغدغه مخالفان خدمت کردن به اربابان خود در خارج از کشور و حفظ رابطه خوب با آنهاست. یکی از بهترین نمونه‌های آن خدیجه اسماعیلوا است. او و همکارانش برنامه‌های ضد آذربایجانی اجرا می‌کنند، حرف‌های بی‌اساس می‌زنند و آشکارا به حیثیت چهره‌های خوشنام جامعه آسیب می‌زنند. روشن است که این رفتار‌ها باعث خوشایند حامیان خدیجه اسماعیلوا در خارج می‌شود».

کارنامه حرفه‌ای خدیجه اسماعیلوا

مجله آتلانیتک عنوان «اندیشگر شجاع» را به خدیجه اسماعیلوا داده است. او سال ۲۰۱۲ جایزه رسانه آزاد اروپای شرقی را کسب کرد و جایزه شجاعت خبرنگاری بنیاد بین‌المللی رسانه‌های زنان را دریافت کرد.

وی همچنین برای فعالیت‌هایش درباره «فعالیت‌های تجاری مبهم» خانواده رییس‌جمهوری آذربایجان موفق به دریافت جایزه درخشش بین‌المللی شده است.

خدیجه اسماعیلوا یکی از همکاران بخش آذربایجانی رادیو آزادی / رادیو اروپای آزاد است. او مجری برنامه رادیویی است که به طور گسترده به فعالیت‌های اقتصادی اعضای خانواده الهام علی‌اف رییس جمهوری آذربایجان می‌پردازد.

خانم اسماعیلوا از ژانویه ۲۰۱۲ هدف حمله‌های سیاسی رسانه‌های وابسته به دولت قرار گرفته و به آزار فیزیکی تهدید شده است.

پس از دیدار با نمایندگان سنای آمریکا در باکو در فوریه سال جاری، رسانه‌های دولتی آذربایجان او را به جاسوسی برای آمریکا متهم کردند.

XS
SM
MD
LG