لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

آیت‌الله خامنه‌ای: ما به دنبال بالا بردن انتظارات و توقعات از دولت نیستیم


رهبر ایران خواستار ارائه گزارش درباره اجرای «اقتصاد مقاومتی» تا پایان امسال شده است.
رهبر ایران خواستار ارائه گزارش درباره اجرای «اقتصاد مقاومتی» تا پایان امسال شده است.

رهبر جمهوری اسلامی با تاکید دوباره بر اجرای «اقتصاد مقاومتی»، در عین حال گفت که « به دنبال بالا بردن انتظارات و توقعات» از دولت نیست و از «مشکلات و کمبود اعتبارات و منابع» اطلاع دارد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه ۱۸ فروردین در دیدار تعدادی از مقامات سه قوه تاکید کرد که «قرارگاه مركزی اقتصاد مقاومتی باید با فرماندهی دولت و شخص معاون اول رییس جمهوری» فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف برای اجرای این برنامه‌ها را به صورت دقیق «رصد» کند.

وی خواستار آن شد که «اقدام و عمل» در «اقتصاد مقاومتی» به‌ گونه‌ای باشد كه در پایان سال، «امكان ارائه گزارش دقیق و ملموس» از عملكردها در حوزه‌های مختلف وجود داشته باشد.

آیت‌الله خامنه‌ای در عین حال گفت: «ما به دنبال بالا بردن انتظارات و توقعات از دولت نیستیم و در جریان مشکلات و کمبود اعتبارات و منابع نیز هستیم اما باید با صرفه‌جویی در برخی بخش‌ها، خلاءها و کمبودها در بخش‌های دیگر جبران شود».

سخنان رهبر ایران درباره کمبود بودجه در حالی است که محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز روز ۱۴ فروردین گفته بود که به دلیل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و تولید نفت ایران، درآمد کشور از «۱۱۹ میلیارد دلار» در دولت سابق به «۱۹ میلیارد دلار» کاهش یافته است.

رهبر جمهوری اسلامی که پیش از این بار‌ها بر «اقتصاد مقاومتی» تأکید کرده بود، سال ۹۵ را با نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کرده است. اصطلاحی که برای توصیف اقتصادی بدون وابستگی به کشورهای خارجی و به خصوص در دوران تحریم‌ها استفاده می‌شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری روز اول فروردین اعلام کرده بود که «۱۲ برنامه ملی» با هدف «تحقق اقتصاد مقاومتی» تدوین شده است.

آقای جهانگیری روز چهارشنبه نیز در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی گفت که «دولت به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اعتقاد کامل دارد و این سیاست‌ها از لحاظ شرعی، قانونی و کارشناسی، مورد قبول دولت است».

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنان روز چهارشنبه‌اش تاکید کرد که به آمریکا و «برخی کشورهای دیگر غربی نمی‌توان اعتماد کرد» و مواضع و عملکرد مقامات امریکا نیز «تایید کننده همین اعتقاد است».

وی همچنین اعلام کرد که «مسئولان قوا و مسئولان اصلی نظام، به رغم برخی اختلاف سلیقه‌ها در شیوه‌ها و راه‌ها، دارای هم فکری و هم نظری در جهت اهداف اصلی انقلاب هستند».

گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی درحالی بیان شده است که او روز اول فروردین در سخنرانی خود در مشهد بدون ذکر نام، از مطرح شدن «برجام‌های دو و سه» و افرادی که به گفته او برای حل مشکلات کشور به مذاکره با آمریکا امید بسته‌اند به شدت انتقاد کرده بود.

روز سه‌شنبه نیز محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران الگو دانستن توافق اتمی وین برای حل سایر مشکلات را «نشانهٔ کوتاهی فکر و نوعی خود تحقیری» دانسته و مطرح کنندگان «سریال برجام‌ها» را متهم کرده بود که «ناخواسته‌‌‌ همان مسیر ضدانقلاب را در پیش گرفته‌اند».

حسن روحانی، رییس‌ جمهوری ایران، در پیام نوروزی خود، انتخابات هفتم اسفند را سرآغاز «برجام دو» خوانده و گفته بود که «این برجام قبل از اقتصاد از اخلاق آغاز می‌شود».

XS
SM
MD
LG