لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

بروز گرد و غبار در استان خوزستان پنج شهر را به تعطیلی کشاند


نمایی از پل کارون در شهر اهواز در زیر گرد و غبار
نمایی از پل کارون در شهر اهواز در زیر گرد و غبار
گزارش های رسيده از ايران حاکی است که افزايش بروز گرد و غبار در استان خوزستان، مدارس و دستگاه های دولتی و بانک های پنج شهر اين استان را به تعطيلی کشاند.

خبرگزاری مهر روز سه شنبه گزارش داد که به رغم دو روز بارش باران در استان خوزستان، بروز پديده گرد و غبار پس از بارش باران امروز به شدت افزايش يافت، به گونه ای که استانداری خوزستان، فعاليت های اداری و تحصيلی پنج شهر را تعطيل کرد.

بر اساس اين گزارش، فعاليت اداره ها، مدارس و بانک ها در شهرهای اهواز، خرمشهر، آبادان، شادگان و دشت آزادگان تعطيل شد ولی فعاليت مراکز درمانی همچنان ادامه دارد.

پديده بروز گرد و غبار يکی از مشکلات اصلی در استان های مرزی ايران با عراق در سال های اخیر است و آن گونه که خبرگزاری های ايران گزارش داده اند استان خوزستان به دليل همزمانی اين پديده با گرمای زياد، تابستان امسال يکی از سخت ترين فصل های چند سال اخير را تجربه کرده است.

شدت آلودگی در این استان در برخی ماه ها به بيش از ۲۰ برابر حد مجاز رسيده و مردادماه نيز گزارش ها حاکی بود که مردم استان خوزستان تا ۱۳ روز هوای صاف به خود نديدند و تنها گرد و غبار تنفس می کردند.

بر اساس اعلام مسئولان محيط زيست ايران، اين پديده ناشی از کمبود بارندگی و خشکسالی در عراق و همچنين بروز تغييرات شديد جوی در صحراهای عربستان، اردن، عراق و سوريه است که سبب شده تا گرد و غبار از این نواحی به استان های ايلام، کردستان، همدان، کرمانشاه، خوزستان و لرستان سرازیر شود.

تيرماه گذشته، خبرگزاری مهر در گزارشی، مسئولان جمهوری اسلامی را به اهمال در برخورد با اين پديده متهم کرد و نوشت: «پديده گرد و غبار... از سال ۱۳۸۰ در شهرهای مرزی آبادان، خرمشهر و همچنين شادگان در استان خوزستان آغاز شد ولی متاسفانه هيچ يک از سازمان های مرتبط با آن برای کاهش و يا رفع آن پيشقدم نشدند و بدين گونه در سال ۱۳۸۹ بحران گرد و غبار در کشور همه گير شد و حالا مسئولان به فکر حل مسئله افتاده اند.»

اين خبرگزاری افزوده بود: «اين پديده مخرب زيست محيطی به سرعت پيشرفت کرد به گونه ای که در سال ۱۳۸۵ يعنی پنج سال بعد ۱۹ بار در ۱۶ شهر استان خوزستان با ماندگاری ۴۸ ساعت و ميزان غلظت حداکثر ۲۷۰۰ ميکروگرم بر مترمکعب يعنی بيش از ۱۰ برابر حد مجاز پديده گرد و غبار تشکيل و سه پرواز در اين استان لغو شد.»

گزارش ها حاکی است که تشديد انتشار گرد و غبار در استان های مرزی ايران با عراق موجب مهاجرت های زيادی در منطقه شده است و علی عزتی، نماينده مردم ايلام، در اين زمينه گفته است: «کاری که هشت سال جنگ تحميلی نتوانست با مردم جنگ زده ايلام کند، آلودگی هوا کرد و هم اکنون مردم زيادی در حال مهاجرت از ايلام هستند.»

در روزهای اخير آلودگی هوا در تهران نيز به مشکل بزرگی در پايتخت تبديل شده است و مسئولان برای مقابله با آن مدارس و اداره ها را به مدت چند روز تعطيل کردند.
XS
SM
MD
LG