لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

گردوغبار و ریزگردها همه شهرهای استان خوزستان را فرا گرفت


میزان ریزگرد‌ها در اهواز بیش از ۹ برابر حد مجاز گزارش شده است.
میزان ریزگرد‌ها در اهواز بیش از ۹ برابر حد مجاز گزارش شده است.

گزارش ها حاکی است که گردوغبار و ریزگردها روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین همه شهرهای استان خوزستان را فرا گرفته و غلظت ریزگرد‌ها در آبادان و خرمشهر به ۱۲ برابر حد مجاز و در اهواز به بیش از ۹ برابر حد مجاز رسیده است.

مدیر کل هوا‌شناسی خوزستان خبر داد که گردوغبار در روز سه‌شنبه همه شهرهای این استان را فرا گرفته و شعاع دید در برخی شهر‌ها مانند آبادان به ۵۰۰ متر و در اهواز به ۷۰۰ متر کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، کوروش بهادری گفت پیش‌بینی می‌شود گردوغبار تا بعد از ظهر روز سه‌شنبه ادامه داشته باشد و پس از آن «با تقویت سامانه بارشی» شعاع دید بهتر شود.

به گفته آقای بهادری، سرعت باد در اهواز در بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۷۰ کیلومتر بر ساعت بوده که باعث فعال شدن کانون‌های گردوخاک داخلی و شکستن برخی درختان و آسیب به ساختمان‌های نیمه تمام شده است.

وی همچنین اعلام کرد که تا روز جمعه احتمال وزش باد شدید، وجود گردوغبار و همچنین بارندگی در شهرهای استان خوزستان وجود دارد.

گفت‌وگوی آزاده اسدی با اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست، درباره بروز پدیده ریزگردها در خوزستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:42 0:00
لینک مستقیم

خبرگزاری ایرنا همچنین به نقل از سازمان محیط زیست خبر داده که میزان ریزگرد‌ها در اهواز به هزار و ۴۲۱ میکروگرم بر متر مکعب رسید که بیش از ۹ برابر حد مجاز است.

همچنین به گفته احمد موسوی رییس اداره محیط زیست شهرستان آبادان، غلظت گردوغبار و ریزگرد‌ها در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در ساعت ۱۲ روز سه‌شنبه به هزار و ۸۶۰ میکروگرم بر متر مکعب، یعنی ۱۲ برابر حد مجاز رسید.

در همین حال به گزارش خبرگزاری‌های ایران، به دلیل غلظت ریزگردها، مدارس آبادان و خرمشهر در نوبت بعد از ظهر روز سه‌شنبه تعطیل شده است.

استاندارد در نظر گرفته‌شده برای آلودگی هوا، افزایش ریزگرد‌ها به بیش از ۱۵۰ میکروگرم در هر مترمکعب است.

پیش از این معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست ایران، اعلام کرده بود که ۲۳ استان در فصول مختلف درگیر ریزگرد‌ها هستند که منشاء خارجی آن کشور عراق است.

به گفته وی، اردن، سوریه و عربستان نیز در انتقال ریزگرد‌ها به ایران دخیل هستند.

در همین حال سیروس کریمی رییس اداره پایشِ محیط زیست خوزستان گفت که گردوغبار روز سه‌شنبه در این استان هم منشا داخلی و هم منشا خارجی دارد.

به گفته آقای کریمی، منشا گردوغبار روز سه شنبه جنوب شرق کشور عراق و جنوب اهواز است که این دو کانون فعالیت یکدیگر را تشدید کرده‌اند.

ضیاءالدین شعاعی مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان محیط زیست، در مهر ماه پارسال وسعت کانون‌های ریزگرد در خوزستان را بیش از ۶۰۰ هزار هکتار عنوان کرده و گفته بود که ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان نیز به دلیل کم آبی در آستانه تبدیل به کانون گردوغبار هستند.

XS
SM
MD
LG