لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

پیشمرگه‌های کرد عراق «در حال عزیمت» به کوبانی هستند


یک سخنگوی نیروهای کرد عراق اعلام کرد که پیشمرگه‌های کرد روز سه شنبه ششم آبان به ترکیه اعزام می‌شوند و قرار است از آنجا برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی، داعش سابق، به کوبانی در نوار مرزی سوریه با ترکیه بروند.

هلگرد حکت، مسوول رسانه‌ای پیشمرگه‌های کرد گفته است که این نیرو‌ها اواخر روز سه شنبه اربیل را به مقصد ترکیه ترک خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

هفته گذشته دولت خودمختار کردستان عراق به نیروهای پیشمرگه اجازه داد تا برای کمک به همقطاران خود، به کوبانی سوریه بروند. گزارش‌ها حاکی است که ۱۵۰ پیشمرگه از طریق ترکیه عازم کوبانی خواهند شد.

دولت ترکیه که با جلوگیری از اعزام جنگجویان کرد و ارسال سلاح برای شبه نظامیان کرد کوبانی، خشم رهبران کرد و نارضایتی واشینگتن را برانگیخته بود سرانجام هفته گذشته با ارسال نیرو و اسلحه به این منطقه موافقت کرد.

آسوشیتدپرس در گزارش خود اشاره کرده که عصر روز سه شنبه کاروان بزرگی از نیروهای پیشمرگه همراه با سلاح‌های سنگین در شهر اربیل مشاهده شدند که در حال حرکت به منطقه کردنشین دهوک بودند. هنوز مشخص نیست که ترکیه اجازه خواهد چه میزان اسلحه وارد کوبانی شود.

ادریس ناسان، از مقام‌های کرد شهر کوبانی به این خبرگزاری گفته است که آن‌ها اطلاعی ندارند از اینکه پیشمرگه‌ها وارد ترکیه شده‌اند یا نه. وی اظهار داشت: «ما اطلاعات بیشتری از آنچه که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شده است نداریم».

او افزود: فرماندهی پیشمرگه‌ها باید با نیروهای کرد سوریه موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» یا «ی‌پ‌گ» تماس مستقیم بگیرند و به همین دلیل، سیاستمداران کرد در سوریه اطلاعی از این تحول ندارند.

گروه خلافت اسلامی یا داعش تهاجم خود به شهر کوبانی و روستاهای اطراف آن را اواسط ماه سپتامبر آغاز کرد که از آن زمان تاکنون ۸۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

این گروه با تصرف برخی از روستاهای اطراف کوبانی، بخشی از این شهر را نیز در کنترل خود دارد. نبرد کوبانی همچنین باعث فرار ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان آن به ترکیه شده است.

ایالات متحده آمریکا برای جلوگیری از سقوط کوبانی به دست داعش، حملات متعدد هوایی به مواضع این گروه انجام داده است. فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای گفته است که ارتش ایالات متحده ظرف ۲۴ ساعت گذشته چهار حمله به مواضع داعش صورت داده که در جریان آن، چهار مقر جنگجویان این گروه و یک واحد کوچک آن را نابود کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در کنفرانسی متشکل از وزیران امور خارجه و نمایندگان ۴۰ کشور جهان که در برلین برگزار شد همسایگان سوریه از کشورهای اروپایی خواستند تا پذیرای آوارگان بیشتری بوده و کمک فنی و مالی فوری در اختیار آنها قرار دهند.

بیش از سه میلیون نفر از مردم سوریه به دلیل سه سال و نیم جنگ داخلی آن به کشورهای همسایه گریخته‌اند و شش میلیون نفر دیگر نیز در داخل کشور جابجا شده‌اند.

سوریه پس از آن وارد جنگ داخلی شد که حکومت بشار اسد- مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران و روسیه- اعتراضات مسالمت آمیز مردم این کشور در جریان قیام‌های مردمی موسوم به «بهار عربی» را به خاک و خون کشید و درخواست برای اصلاحات را با استفاده از ارتش به شدت سرکوب کرد.

XS
SM
MD
LG