لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

استقبال روسیه از پیش نویس جدید قطعنامه تحریم ایران


وزير امور خارجه روسيه: بسيار حائز اهميت است که پيش نويس جديد، هيچ تحريم بی موردی را پيشنهاد نکرده است.
وزير امور خارجه روسيه: بسيار حائز اهميت است که پيش نويس جديد، هيچ تحريم بی موردی را پيشنهاد نکرده است.

اعضای گروه ۱+۵ ، شامل ايالات متحده آمريکا ، فرانسه ، بريتانيا، چين ، روسيه همراه با آلمان، قرار است تا ساعاتی ديگردر نيويورک گردهم آيند تا درباره چگونگی تحريم ايران به دليل برنامه های اتمی اش به رايزنی بپردازند.


درهمين حال، سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روزدوشنبه ، ۲۰ آذر، اعلام کرد: پيش نويس جديد طرح قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد در مورد ايران، صادرات فناوری های اتمی به اين کشور را محدود می کند.


پيش نويسی، که وزير امورخارجه روسيه به آن اشاره کرده ، توسط سه کشور اروپايی بريتانيا، فرانسه و آلمان ارائه شده است. اين سه کشور اميدوارند با تغييراتی، که در اين پيش نويس داده اند، نظر پشتيبانی روسيه و چين را کسب کنند. اين دو کشور با تحريم همه جانبه جمهوری اسلامی مخالفت کرده اند.


پيش نويس قطعنامه سه کشور بريتانيا، فرانسه و آلمان، که روز جمعه (۱۷ آذر) ارائه شد، به صورت مشخص، تجارت و ارسال کالا و موادی به ايران، که می تواند توسط جمهوری اسلامی برای برنامه هسته ای و يا موشکی مورد استفاده قرار گيرند، ممنوع کرده است. اين پيش نويس، در عين حال، محدوديت هايی برای سفر و مسدود سازی دارايی های شرکت ها و افرادی را در نظر گرفته است، که در برنامه هسته ای ايران شرکت دارند.


آقای لاوروف گفت: پيش نويس قطعنامه فعلی با متن اوليه آن فرق می کند و بر اساس پيشنهاد روسيه، که لزوم سوق دادن ايران به نشستن بر سر ميز مذاکره رادر نظر دارد و نيز در جهت بيان نگرانی آژانس بين المللی انرژی اتمی، تنظيم شده است. به اين ترتيب، وی رضايت مسکو از پيش نويس ارائه شده را به طور تلويحی ابراز داشت.


بر اساس پيش نويس جديد، صادرات فناوری های غنی سازی اورانيوم، پالايش سوخت غنی شده، فناوری ايجاد راکتور آب سنگين و ايجاد ابزار انتقال آن به ايران محدود می شود.
وزیر خارجه روسیه

وزير امور خارجه روسيه گفت: بر اساس پيش نويس جديد، صادرات فناوری های غنی سازی اورانيوم، پالايش شيميايی سوخت غنی شده، فناوری ايجاد راکتور آب سنگين و ايجاد ابزار انتقال آن به ايران محدود می شود.


وی همچنين تاکيد کرد که در اين پيش نويس، مسئله احداث نيروگاه اتمی بوشهر مطرح نشده است وهيچ ربطی به آن ندارد.


سرگی لاوروف افزود: پروژه احداث نيروگاه اتمی بوشهر کاملا مطابق قوانين و تحت کنترل آژانس بين المللی انرژی اتمی انجام می شود.


وی افزود: هيچ بحثی در مورد محدوديت در اين پروژه مطرح نخواهد شد.


وزير امور خارجه روسيه خاطر نشان کرد: بسيار حائز اهميت است که پيش نويس جديد، هيچ تحريم بی موردی را پيشنهاد نکرده و شامل تدابيری برای اجازه ندادن به صدور فناوری های مربوط به مسائلی است، که اشاره کردم و نيز، آنهايی که موجب نگرانی آژانس بين المللی انرژی اتمی شده است.


رئيس سازمان انرژی اتمی روسيه در تهران


در همین حال ، سرگی کريينکو، رئيس سازمان انرژی اتمی روسيه که به تهران رفته است، به خبرنگاران گفت: روسيه مخالف توليد سلاح اتمی در ايران است اما حق اين کشور را در توسعه انرژی اتمی به رسميت می شناسد.
وی افزود: به اعتقاد روسيه، هر کشور،از جمله ايران، حق توسعه انرژی اتمی صلح جويانه با رعايت رژيم منع گسترش سلاح اتمی را دارد.


آقای کريينکو همچنين اعلام کرد: پيشنهاد مسکو به تهران برای غنی سازی اورانيوم در خاک روسيه به قوت خود باقيست.


وی تاکيد کرد که پرونده اتمی ايران بايد از طريق ديپلماسی حل شود.


رئيس سازمان انرژی اتمی روسيه با ابراز رضاین از روند ساخت نيروگاه اتمی بوشهر گفت: امروز، اولويت اصلی همکاری روسيه و ايران در زمينه های اقتصادی و بويژه، در احداث نيروگاه اتمی بوشهر است.


با اين حال، به گفته آقای کريينکو، لازم است مسئله صادرات تجهيزات لازم برای نيروگاه اتمی بوشهر از کشورهای ثالث و پرداخت به موقع مسائل مالی نيروگاه اتمی حل شوند.


پاسخ وزير امور خارجه جمهوری اسلامی


منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران که پس از سخنان رئيس سازمان انرژی اتمی سخن می گفت، اعلام کرد: ايران قصد دارد به طورکامل بر چرخه سوخت اتمی دست پيدا کند و سوخت اتمی توليد کند.


وی گفت: اما اين بدان مفهوم نيست که ما ديگر پيشنهادها، از جمله پيشنهاد مسکو در مورد تاسيس موسسه مشترک غنی سازی اورانيوم در خاک روسيه را بررسی نکنيم. پيشنهاد روسيه در دستور کارما قرار دارد.


منوچهر متکی، موضع روسيه در مورد مسئله اتمی ايران را نسبت به ديگر کشورها واقع بينانه تر خواند و افزود: تهران در خصوص مسئله هسته ای ايران با روسيه در تماس است.


وزير امورخارجه جمهوری اسلامی همچنين در پاسخ به سخنان آقای کريينکو، به طور تلويحی به نارضايتی تهران از روند احداث نيروگاه بوشهر اشاره کرد و گفت: پايان احداث نيروگاه اتمی بوشهر در آينده نزديک، نشان دهنده ثبات و اعتماد همکاری های همه جانبه خواهد بود.


XS
SM
MD
LG