لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

اعتراض ۳۸۸ وکیل دادگستری به محکومیت سه وکیل دراویش گنابادی


۳۸۸ نفر از وکلای دادگستری در نامه ای به رييس قوه قضاييه، محکوميت سه وکيل دراويش گنابادی به زندان و لغو پروانه وکالت دو تن از آنها را محکوم کردند.

فرشيد يداللهی و امير اسلامی در دادگاه جزایی کيش به شش ماه حبس تعزيری محکوم شده اند. مصطفی دانشجو نيز در جريان وکالت پرونده دو نفر از دراويش گنابادی، در دادگاه تجديدنظر مازندران به هفت ماه زندان محکوم شده است.

در گفت و گو با شيرداد رحمانی از اعضای هيات مديره کانون وکلای دادگستری فارس، ابتدا از اتهام های اين سه وکيل پرسيدیم.



شیرداد رحمانی:
تا آنجايی که من اطلاع دارم، دادگاه کيش آقايان يداللهی و اسلامی را به اتهام نشر اکاذيب محکوم کرده است و به اعتقاد ما اتهام اقتصادی وجه قانونی ندارد.

از مفاد حکم به نظر می رسد که ضابطين دادگستری ممکن است گزارش متهم و همکاران ما را مورد انکار قرار داده باشند و به خاطر انکار گزارشی که ضابطين دادگستری داشتند، همکاران ما را به اتهام نشر اکاذيب محکوم کرده اند.

آقای رحمانی! درنامه ۳۸۸ نفر از وکلای دادگستری نام آقای مصطفی دانشجو هم آمده که به اتهام نشر اکاذيب به هفت ماه زندان محکوم شده است. چه زمانی قرار است اين احکام به اجرا درآيد؟

تا آنجايی که رأی دادگاه را ملاحظه کرده ام رأی از دادگاه بدوی کيش صادر شده که قانوناً قابليت اجرا ندارد و بايد مورد تجديد نظر خواهی قرار گيرد. چند نفر از وکلا از اين دو همکارمان که به اتهام نشر اکاذيب تحت پيگرد قرار گرفته اند، وکالت قبول کرده و تجديد نظر خواهی کرده اند.

مراحل پرونده بايد طی شود و پرونده در دادگاه تجديد نظر مورد رسيدگی قرار گيرد و چنانچه رأی دادگاه تجديد نظر بر برائت باشد اجرای حکم منتفی است چون برائت حاصل شده، ولی اگر دردادگاه تجديد نظر رأی به محکوميت قرار گيرد پس از قطعيت، حکم را اجرا خواهند کرد.

چون دلايلی برای اين اتهام وجود ندارد، ما اميدواريم دادگاه تجديد نظر با سعه صدر برخورد کند، قانون را مد نظر قرار دهد و همکاران ما برائت حاصل کنند.

در حکم صادر شده اين سه وکيل را متهم کرده اند به نشر اکاذيب و تشويش اذهان عمومی. اين وکلای دادگستری چه اقدامی انجام داده اند؟

ضابطين دادگستری برخی گزارشات همکاران ما و کسانی که به عنوان موکلشان وارد قضيه شده اند را خلاف واقع دانسته اند و همين مسئله را به عنوان نشر اکاذيب مطرح کرده اند.

۳۸۸ نفر از وکلای دادگستری به رییس قوه قضاييه نامه نوشته اند. انتظار شما از قوه قضاييه چيست؟

ما انتظار فوق العاده ای نداريم. انتظار رعايت قانون است و چيزی بيش از اين نمی خواهيم. اگر قانون را ملاک قرار دهند که ابزار کار ما و قوه قضاييه است، در واقع همکاران ما هيچ گونه محکوميتی پيدا نمی کنند.

اين نامه از ظرف عده زيادی از همکاران ما در استان فارس امضا شده است و خواهان اين هستيم که قانون آن گونه که مدون شده لحاظ شود و در مورد همکاران ما و البته ساير اقشار جامعه رعايت شود.

بر اساس قوانين جمهوری اسلامی دادگاه می تواند وکيلی را به خاطر دفاع از موکل خود متهم و محکوم کند؟

در هيچ جای قوانين ما پيش بينی نشده که به صرف دفاع ازاتهام، وکيلی تحت تعقيب قرار گيرد يا مجازات شود. بر عکس در قوانين ما دفاع محترم شمرده شده و حتی در برخی قوانين پيش بينی شده وکيل درمقام دفاع همان شان و منزلتی را خواهد داشت که قاضی دارد.
XS
SM
MD
LG