لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

برنده شدن شش هزار ایرانی در لاتاری گرین کارت؛ مراحل بعد برای واجدین شرایط


قرعه کشی وزارت خارجه آمريکا برای تعيين برندگان واجد شرايط انجام مصاحبه و دريافت اقامت دائم يا کارت سبز در ماه مه سال جاری انجام شد. برندگان اين قرعه کشی تا آخرماه سپتامبر، ۹ مهرماه، فرصت دارند با کنسولگری های آمريکا تماس گرفته و برای انجام مصاحبه اقدام کنند.

در سال جاری ميلادی نزديک به ۳۷۰ هزار نفر از ايرانيان برای شرکت در قرعه کشی کارت سبز آمريکا شرکت کرده بودند که از بين واجدين شرايط بيش از شش هزار نفر به قيد قرعه برنده شدند و به مرحله بعدی راه يافتند.

سارا گرو ، يکی از مسئولين فارسی زبان امور کنسولی وزارت خارجه آمريکا در آغاز گفت و گويی با رادیو فردا می گويد که وزارت خارجه با هيچ ايرانی تماس نگرفته و ای ميل هايی که عده ای از ايرانيان در مورد دريافت کارت سبز دريافت کرده اند تقلبی است.

سارا گرو: يک ماه و نيم است که هر روز تقريبا ده تا ايميل می گيرم از افرادی که ايميل های مربوط به قرعه کشی ويزا را دريافت کرده اند و می خواهند تاييد کنند که آيا اين ايميل ها درست است يا تقلبی؟

متاسفانه همه اين ايميل ها تقلبی است. بنابر اين می خواستم توضيح بدهم که تنها راه موجود برای درخواست شرکت در برنامه لاتاری يا قرعه کشی گرين کارت، از طريق وب سايت وزارت امور خارجه آمريکاست که به طور سالانه در پاييز هر سال برگزار می شود. اگر تا کنون در اين برنامه کسی ثبت نام نکرده است درباره اين برنامه ما تماس نخواهيم گرفت.

يعنی وزارت امور خارجه آمريکا با هيچ ايرانی تماس نمی گيرد؟

الان ما هيچ تماسی نمی گيريم. خود متقاضی بايد به وب سايت ما سر بزند، به آدرس www.dvlottery.state.gov و از آنجا چک کند. اين تنها راهی است که شرکت کنندگان در برنامه لاتاری می توانند از طريق آن ببينند که آيا برای ادامه روند ويزا انتخاب شده اند يا خير؟
کسانی که اسم شان به عنوان برنده اعلام می شود فقط اين حق را دارند که برای مصاحبه و درخواست ويزا اقدام کنند. وقتی برای مصاحبه مراجعه کردند در آن زمان است که کنسول تصميم می گيرد که آيا به متقاضی ويزا تعلق خواهد گرفت يا نه؟
سارا گرو ، از مسئولين فارسی زبان امور کنسولی وزارت خارجه آمريکا

چرا امسال وزارت امور خارجه آمريکا تصميم گرفته است که قرعه کشی در دو مرحله انجام شود؟

هر سال پنجاه هزار ويزای مهاجرتی از طريق قرعه کشی به متقاضيان از سراسر دنيا و از جمله ايران داده می شود. اگر بعد از قرعه کشی اول که در ماه می هر سال انجام می گردد، تعداد پذيرفته شدگان که شرايط لازم را داشته باشند از ۵۰ هزار نفر کمتر باشد، ممکن است برای جبران آن کمبود بعد از اول اکتبر دوباره يک قرعه کشی مانند قرعه کشی ماه می انجام شود و تعداد بيشتری از متقاضيان قرعه کشی آن سال انتخاب شوند.

اين هنوز مشخص نيست، به همين دليل هم متقاضيان بايد حتی بعد از قرعه کشی اول شماره کنفرميشن يا شماره تاييد خودشان را حفظ کنند تا اگر قرعه کشی دوم انجام شد، بتوانند نتايج درخواست خود را چک کنند.

خانم گرو، برای سال آينده چند متقاضی ايرانی داشتيد و چند نفر از آنها برنده شدند؟

برای سال ۲۰۱۳ تعداد ۳۶۹ هزار ايرانی در اين قرعه کشی شرکت کردند و از اين تعداد، شش هزار و ۲۹ نفر برای طی مراحل مصاحبه ويزا و مراحل ديگر انتخاب شدند.

ايرانيانی که برنده قرعه کشی شده اند تا کی مهلت دارند که مراجعه کنند و مقدمات کار را برای سفر به آمريکا فراهم نمايند؟

تا روز سی ام سپتامبر

و اگر تا آن تاريخ نتوانند مراجعه کنند چه خواهد شد؟

ديگر نمی شود و آنها بايد برای سال بعد از آن اقدام کنند.

خانم گرو، سوال مهمی که بسياری از ايرانيان شرکت کننده می پرسند اين است که بعد از قبول شدن، مدارکی که بايد تهيه کنند چيست و مثلا برخی بر اين باورند که اسپانسر داشتن خوب است و برخی می گويند که اسپانسر داشتن خوب نيست؟ نظر شما در اين مورد چيست؟

متقاضيان می توانند همه اطلاعات لازم را در اين مورد از طريق وب سايت ما به دست بياورند. مهمترين فرمی که بايد پر کنند فرم DS 230 است که می توانند آن را از طريق اينترنت پرکنند.
ولی در همان وب سايتی که مال وزارت امور خارجه است متقاضيان می توانند شماره خود را چک کنند و همان جا به تفصيل در مورد همه مدارک و همه فرم های مورد نياز توضيح داده شده است.
در مورد موضوع اسپانسر بايد بگويم اين موضوع خيلی پيچيده است و خيلی در اين مورد در وب سايت ما و وب سايت همه کنسول گيری های ديگری که ايرانی ها را قبول می کنند اطلاعات وجود دارد.

ايرانی هايی که قبول شده اند در کدام شهرها می توانند برای انجام مصاحبه به کنسولگيری های آمريکا مراجعه کنند؟

الان بيشتر ايرانی ها يا به آنکارا يا به ابوظبی و يا به ايروان می روند ولی کسانی که در کشورهای ديگری زندگی می کنند و اقامت دارند، می توانند از طريق کنسولگری آمريکا در کشور خودشان اقدام نمايند. مثلا ايرانی هايی که در مالزی با ويزای کار و يا تحصيل زندگی می کنند و از همان جا اقدام به شرکت در قرعه کشی کرده اند می توانند از همان جا اقدام کنند.

آيا برای ايرانی ها تعداد مشخصی گرين کارت تعيين شده است يا بر اساس تعداد متقاضيان در منطقه تصميم گرفته می شود؟

تعداد مشخصی برای هيچ کشوری در نظر گرفته نشده است. بلکه تعداد مشخص برای منطقه هست. منطقه آسيا شامل ايران است و آسيا می تواند به طور کلی حد اکثر هفت هزار و ۹۰۰ شخص برنده داشته باشد.

کسانی که انتخاب می شوند برای مصاحبه مراجعه می کنند ولی هيچ تضمينی نيست که حتما ويزا را دريافت خواهند کرد. آنها بايد واجد شرايط دريافت ويزای لاتاری باشند.

کسانی که ويزا را دريافت می کنند بعد از اينکه وارد آمريکا می شوند، گرين کارتشان را دريافت می کنند.

يعنی برنده شدن در قرعه کشی به اين معنا نيست که الزاما تمام اسامی اعلام شده گرين کارت آمريکا را دريافت می کنند؟

دقيقا اين طور است. کسانی که اسم شان به عنوان برنده اعلام می شود فقط اين حق را دارند که برای مصاحبه و درخواست ويزا اقدام کنند. وقتی برای مصاحبه مراجعه کردند در آن زمان است که کنسول تصميم می گيرد که آيا به متقاضی ويزا تعلق خواهد گرفت يا نه؟
XS
SM
MD
LG