لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

سرمایه‌گذاری جهانی در بخش انرژی حدود ۱۲ درصد کاهش یافت


سرمایه‌گذاری جهانی در بخش انرژی در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۲ درصد کاهش یافت.

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، این دومین سال پیاپی است که سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش می‌یابد و دلیل آن افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بهبود راندمان انرژی و گسترش شبکه‌های برق بود که کاهش سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی (پروژه‌های اکتشاف و تولید) نفت و گاز را جبران کرد.

این نهاد بین‌المللی در گزارشی که روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه در سایت رسمی خود منتشر کرد، می‌گوید که سرمایه‌گذاری جهانی در بخش انرژی در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱.۷ تریلیون دلار بود که ۲.۲ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را شامل می‌شود.

در سال ۲۰۱۶، برای نخستین بار سرمایه‌گذاری در بخش برق در سراسر دنیا بیش از مجموع سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت، گاز، و ذغال‌سنگ بود. همچنین، سهم سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک (۳۱۶ میلیارد دلار) به رکورد ۴۳ درصد کل سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه برق رسید.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

چین، بزرگترین سرمایه‌گذار جهان در بخش انرژی، سال گذشته شاهد کاهش ۲۵ درصدی در سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه‌های ذغال‌سنگ بود که عمدتا به خاطر تولید برق از انرژی‌های پاک و توسعه شبکه‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بهبود راندمان اتفاق افتاد.

سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز در ایالات متحده آمریکا نیز کاهش شدیدی داشت و به ۱۶ درصد سرمایه‌گذاری جهانی رسید. هند سریعترین رشد بازار سرمایه‌گذاری انرژی را داشت، به طوری که میزان سرمایه‌گذاری در این کشور در پی برنامه دولت برای به روز کردن و توسعه صنعت برق هفت درصد افزایش یافت.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، می‌گوید: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که تصمیمات هوشمندانه سرمایه‌گذاری بیش از هر زمان دیگری برای حفظ امنیت انرژی و تحقق اهداف زیست‌محیطی حیاتی هستند. از آنجایی که صنعت نفت و گاز دوباره بر پروژه‌های کوتاه مدت متمرکز شده است، سیاستگذاران باید نگاهی نیز به عرضه بلند مدت انرژی داشته باشند. حتی با در نظر گرفتن برنامه‌های کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی، سرمایه‌گذاری کنونی در بخش نفت و گاز باید افزایش یابد».

آژانس بین‌المللی انرژی برای نخستین بار منابع سرمایه‌گذاری در بخش انرژی را ردیابی کرده است. بیش از ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها به وسیله شرکت‌ها و دولت‌ها انجام می‌شود. این امر اهمیت درآمدهای پایدار صنعت در سرمایه‌گذاری در بخش انرژی را نمایان می‌سازد.

این در حالی است که سرمایه‌گذاری‌ها در بخش برق در حدود ۷۱۸ میلیارد دلار ثابت باقی ماند. افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در توسعه شبکه از طریق کاهش ساخت نیروگاه‌های جدید ذغال‌سنگی فراهم شد.

اگرچه میزان سرمایه‌گذاری در افزایش ظرفیت تولید برق از انرژی‌های نو نسبت به سال گذشته سه درصد کاهش یافته، اما تولید برق به دلیل کاهش هزینه‌ها و بهبود فناوری سلول‌های فتوولتائیک و توربین‌های بادی ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

در همین حال، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بهبود راندمان انرژی با ۹ درصد افزایش به ۲۳۱ میلیارد دلار رسیده است. بیشترین سهم سرمایه‌گذاری‌ها در سال گذشته، معادل ۲۷ درصد، مربوط به چین بود.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی می‌افزاید در حالی که انتشار آلاینده‌های کربنی سومین سال پیاپی در سال ۲۰۱۶ کاهش یافت، سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌های پاک همگام با رشد تقاضا پیش نرفت. رشد تولید برق از انرژی‌های بادی و خورشیدی تقریبا با کاهش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های هسته‌ای و برق آبی در سال‌های پیش رو جبران می‌شود.

در نتیجه، سرمایه‌گذاری در تولید برق با آلایندگی پایین کربنی باید شدت گیرد تا پاسخگوی نیاز روبه رشد تقاضای برق در آینده باشد.

XS
SM
MD
LG